Inlägg från: Anonym (syrra) |Visa alla inlägg
  • Anonym (syrra)

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

Anonym (Läkare) skrev 2012-08-30 16:24:19 följande:
    Skillnaden är att pH i blodet har någon viktig påverkan. Magsaften ska vara sur, parietalceller i magsäcken frisätter saltsyra just för att miljön i magen ska vara sur, detta fyller flera syften, bl a skydd mot mikroorganismer. en acidos, vilket betyder för lågt pH i blodet, ingen annanstans. Surt urin säger inget, sur saliv säger inget. Enbart blodets pH påverkar vårt välmående. 

Lyssnar du på någon som vill "basgöra" dig så är det just en kvacksalvare du pratar med 
    Hur vet du med säkerhet att sur urin och sur saliv inte säger nåt?
  • Anonym (syrra)
    reflections skrev 2012-08-30 16:28:05 följande:
    tusen tummar upp. lås tråden. kan inte fatta att folk är så ovetande.
    Men varför istället inte vara lite ödmjuk inför framtiden? Vi vet massor om människokroppen, men frågan är väl om det inte vinns 10 gånger mer att upptäcka?!?!
    Miljön vi vistas i förändras och även kroppen måste ju genom generationer förändras den med. Varför är cancer så vanligt idag? Är det enbart för att vi vet vad det är eller för att det helt enkelt är mer cancerfall bla pga av vår miljö och hur vi sköter vår hälsa? Man vet ju inte varför man får cancer (ibland vet man, ofta inte)...ska vi verkligen kalla folk idioter för att dom idag misstänker lite annat? Sånt som vetenskapen om 25 år presenterar som nydanande forskning och revolution inom cancervården? Ja inte vet jag, men nyfiken är jag

Sorry TS, det var OT men hoppas det var lite ok ändå, tog bara cancer som ex, kan handla om andra sjukdomar också.   
  • Anonym (syrra)
    Anonym (josse) skrev 2012-08-30 16:37:05 följande:

Jag tror nog att denna läkare vet mer om det än du och TS. Det är dessutom samma sak som många här försökt få er att förstå.
    Men då är det väl himla bra att berätta varför! Illa om nån som utger sig för att vara läkare kan säga A men vägrar B...då är man ute på hal is...
  • Anonym (syrra)
    Pallas skrev 2012-08-30 16:41:01 följande:
    Det är inte en vettig inställning att fylla tomrum i kunskap med fria fantasier.
    Förlåt? Är väl en högst vettig inställning i att vara medveten om att vi inte vet allt än och vara öppen för nya svar på våra frågor! Säger du emot det så är det nog nån annan av oss två som behöver öva sig på ödmjukhet...
  • Anonym (syrra)
    Anonym skrev 2012-08-30 16:48:44 följande:
    Inte säkert att den cancer som inte är beroende av skadliga substanser är vanligare nu än tidigare, medellivslängden har ökat och cancer är vanligare i högre åldrar.
    Så det kan mycket väl vara så att människokroppens organ/celler bara har ett visst bäst före datum. 
    Visst KAN det vara så, men vi vet INTE....det var lixom det som var poängen
  • Anonym (syrra)
    Anonym (L) skrev 2012-08-30 18:49:36 följande:
    Men man vet ju att cellens DNA har telomerer i ändarna somf örkortas vid varje celldelning, man vet även att när telomererna försvunnit så naggar det från DNA-strängen självt och man får missvisande information och även att dessa nya celler har större benägenhet att bli cancerceller då de helt enkelt saknar information som att den inte ska delas hur mycket som helst osv...
    Men varför blir det så hos vissa och inte hos andra?
  • Anonym (syrra)
    Barbamamah skrev 2012-08-30 18:58:53 följande:

Nä för du tror att cancer har ökat för att vi nuförtiden har surare kroppar... Jeeez. Är du utbildad sjuksköterska?
    Men nu är ju du mer rabiat än den värstaste av alla värsta "jag tror på öronljus" anhängare....kom igen när du kan visa i vilket inlägg jag skriver det!
  • Anonym (syrra)
    Anonym skrev 2012-08-30 18:50:22 följande:
    Med det vill jag säga att åldern har extremt stor betydelse för om/när man får cancer.
    Men varför får då barn cancer? Människor i 20 års åldern, människor i alla åldrar?
  • Anonym (syrra)
    Barbamamah skrev 2012-08-30 20:21:56 följande:

Skulle tippa på att det finns en ärftlig komponent till hur långa telomerer man har. Ju kortare telomerer desto kortare livslängd grovt förenklat.

Men återigen...vi vet inte...en läkare kan inte tala om för just dig den dagen du ev får cancer varför du fick leukemi. Har du rökt kan du få den förklaringen om du får lungcancer, att det är troligt att det är orsaken, om du solat mkt kan det vara orsaken till malingt melanom osv. Vissa sorters cancer ser man överrepresenterade bland vissa grupper. Men inte alla typer...

Det finns forskning och vetenskap som är fenomenalt viktig och det vi måste lita på! Idag, för att det är det som är dagens sanning! Men vi MÅSTE vara lite vidsynta och inse kroppens oändliga förmåga till att ändå ändra sig utifrån rådande förutsättningar. Den har en enorm för måga att kompensera för många saker, men jag tror, obs tror, att iom att yttre förutsättningar förändras, stress, miljöförstöringar, så minskar även kroppens egen förmåga att kompensera, troligen för vissa människor och inte för andra. På kort sikt hos vissa, andra tar med sig och lämnar över till sina avkommor...kanske det är ur människan i oss, att för 3000 år sen dog de svaga ut, nu överlever dom.

Världen och människan är föränderlig och jag tror på att vara lite mer vidsynt än att bara blint tro på skolmedicinen och att det inte finns andra lösningar. Men det är jag...men i den här tråden får jag ledsamt nog se att de som inte tror som jag, är de mest rabiata och kastar mest skit...jag kräver inte att nån ska tro som mig, men att bli kallad dum i huvudet, ifrågasatt i sin yrkesroll osv, på det lilla jag skrivit i tråden. Jag har ALDRIG påstått något om sambandet mellan cancer och sur kropp! Bara att jag inte skulle bli förvånad om det i framtiden finns en annan sanning om cancer än den vi ser idag. Men jag vet ju inte! Men jag är öppen för att på det vis jag behandlar patienter i dag, kan vara nåt helt annat om 20 år. Gårdagens sanning var ju att har man ont i bröstet ska man ha syrgas....senaste rönen är att det ska man inte alls....

Sen vad forskarna sitter och trycker på för kunskap som än inte är verifierad och kommit oss vanliga till känna, det vet vi ju inte heller mkt om...nånstans kanske nåt sipprat ut...och därför blir det just nu mkt prat om sura kroppar ja vad vet jag...     
  • Anonym (syrra)
    Barbamamah skrev 2012-08-30 20:24:24 följande:

Om du är sjuksköterska så har du väl studerat åtminstone lite medicin på universitetsnivå så att du i alla fall har en hum om hur cancer uppstår???

Inte nåt större nä...forskningen har väl gått ganska mkt framåt de senaste typ 15 åren? De senaste årens studier har inte innehållit nån form av onkologi...
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!