• Anonym

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

Anonym (syrra) skrev 2012-08-31 10:26:30 följande:

Nu lägger jag mig i lite här också...läsar du i tråden så är det ju bara blodets pH som räknas....eller? Kroppen kompenserar ju...det var ju inte farligt..
    Ja herregud, likväl som jag väljer att tro på vissa saker,  tror jag inte ens åsikterna går ihop ang de som inte tror på iden om försurade kroppar... 
    Ja, därför är det inte speciellt lämpligt att äta saltsyraneutraliserande medel om man inte har problem med just för hög saltsyra i magsäcken.
    Man riskerar istället att matsmältningen inte fungerar eftersom överskott av bikarbonat utsöndras i tarmen och har en laxerande effekt vilket leder till för snabb passage och därmed försämrat upptag av mineraler och vitaminer, samt då även då de mediciner som ska upptas i tamen.
    Dessutom påverkas njurarna och i förlängning blodtrycket av det extra natrium som kommer från bikarbonatet, vi äter för mycket salt redan genom födan.
  • Anonym

Det bästa är väl att kontrollera njurfunktionen innan man plockar i sig en massa bakpulver som kan leda till att man istället får mineralbrister försämrat upptag av läkemedel och liknande.

Fungerar njurarna som de ska så regleras pH-värdet i blodet automatiskt,  fungerar inte njurarna så är det njurmedicin som ska sköta medicinering med bikarbonat. 

Lämpligt då att ta blodprov för att se hur njurfunktionen är. 

• Anonym
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-31 10:56:19 följande:

Du får nog ta och läsa tråden från början för att förstå mitt inlägg...
    Det är ju så att om njurarna fungerar som de ska så är blodets pH som det ska, då spelar det ingen roll hur mycket bakpulver man än äter. Bikarbonatet kommer aldrig att tas upp i blodet, det enda som händer är att man rubbar saltsyrebalansen i magsäcken och eventuellt får diarre som ger försämrat upptag av näringsämnen.
  • Anonym
    Pallas skrev 2012-08-31 12:19:28 följande:
    Alltså är en tesked uran om dagen bra!
    Lite mycket, ett kryddmått är nog närmare idealet allt beroende var du bor vilken bergart som är dominerande osv.
  • Anonym
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-31 12:55:33 följande:
    Samarin är verkligen att laborera med kroppen.Drömmer Mycket bättre att käka massa piller som tradolan. omeprazol, käka McD mat och en och annan pizza och skölja ner med coca-cola. Det är precis det kroppen behöver, eller?
    Nu har tramadol lite annan effekt än Samarin, äter man tramadol lär man ha medelsvåra-svåra smärtor och då har inte bakpulver någon effekt.
  • Anonym
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-31 15:25:29 följande:
    Visst, precis som uran inte är mänsklig föda, även om vissa i tråden roar sig med att påstå att man lika gärna kan exprimentera med det. Kroppen innehåller bikarbonat, men den innehåller varken uran eller tramadol utan att man tillför det.

Men att påstå att det är ofarligt att ta syntetskt framtagna läkemedel, som innehåller substanser som vi inte normalt sett äter, samtidigt som man försöker mästra och tala om hur riskabelt det är att käka en tsk bikarbonat en period köper jag inte. Ingen av er har kunnat ge något vettigt svar till varför man borde låta bli.'

Jag kör vidare med mitt experiment. Magen är lugnare.
    Magen är lugnare?
    Du har inte med ett ord nämnt att du på något sätt har magproblem av magkatarrskaraktär, klart att det lindrar med bakpulver om du har sådana magproblem men det har inget med att få blodet basiskt.
  • Anonym
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-31 15:37:13 följande:

Men då är det ju ganska vettigt att ta reda på varför man har smärtor. Du vet att det finns läkare skriver ut det där bara man säger man har ont, utan att eg utreda orsaken till varför...
    Tror inte att läkare skriver ut Tramadol urskiljningslöst.
    Vid en massa smärttillstånd går det inte att hitta exakt orsak till smärtan och åtgärda detta så det enda man kan göra är att lindra smärtan till den nivå att det blir uthärdligt.
    Förslitningsskador är en sorts smärta som det oftast bara går att lindra.
    Vet att det ofta skrivs ut antidepp. för smärtor vilket fungerar hos vissa, fungerar det inte och man inte har tecken på depression tycker jag inte att man ska äta dessa. 
  • Anonym
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-31 22:19:51 följande:
    Samma symptom= ungefär samma behandling. Ryggskoll= promenera, försök klara dig på alvedon, rör på dig. är du riktigt illa däran så kan du få 20 tramadol att ta som intensivkur i 3-4 dagar så du kan röra på dig, trots intensiv smärta.

Bakterier som kräver penicillin t.ex vid lunginflammation= Kåvepenin som förstahandsval.

UVI= penicillin, om det anses vara en kraftig inflammation. Förstahansval Furadantin eller Selexid.

Känner ingen som fått annorlunda behandling av läkare.

Och det skulle ju kunna bero på att våra kroppar funkar i stort sett likadant.
    Vilket är vad läkarna har utbildning och kunskap om.  
    Så man börjar med det man vet funkar för det mesta, om det sen skulle visa sig overksamt, går man vidare och letar, men det kan man inte göra med varje enskild, det vore resursslöseri när det ändå i förlängningen är så att dom allra flesta av oss blir hjälpta redan i första läget.  
  • Anonym
    Anonym (sur?) skrev 2012-09-01 00:11:06 följande:
    För att man kanske inte tål det men läkaren inte orkar läsa i journalen? Varför ska man avvakta när det finns alternativ?

Det finna annat än tradolan och nej, manipulering rekommenderas verkligen inte. Det kan göra stor skada.
    Är man patient så frågar man vilket preparat det är tänkt att få om man då inte tål detta får man ett annat preparat för åkomman, så gör alltid jag eftersom jag inte tål diverse smärtstillande som tex Naproxen , tål inte preparat som innehåller kodein.Tramadol fungerar bra, depottabletter ännu bättre men de får jag huvudvärk av.
  • Anonym
    Anonym (sur?) skrev 2012-09-01 00:20:30 följande:
    Vad får dig att tro att jag vet sämre om vad som funkar för min kropp än vad en random läkare gör?

Kåvepenin är INTE bäst för mig.

Att använda generaliseringar inom vården är inte bara dumt utan kan vara väldigt farligt också.

För att du inte har en läkarutbildning kanske?
    Vad tror du att dom lär sig på läkarutbildningen?  
    Eller är du en utbildad läkare, i så fall tar jag tillbaka.

Jag vet inte hur det är för dig, men dom gånger jag har fått pencillin har alltid läkaren frågat mig om jag är allergisk, utan undantag. 
    Är det för att du inte tål Kåvepenin som det inte är bäst för dig.

Din sista mening håller jag med dig om, möjligen vill jag lägga till att det gäller alltid.        
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!