• Pallas

Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!

Pallas skrev 2012-08-31 15:40:56 följande:
    Du syrran, det är ju du som har svårt att tolka nyanserna i texten. Jag har anklagat dig för att påstå att bikarbonat botar cancer. Det jag mfl gjort är att dra dina argument till sin spets, till riskerna med ditt resonemang.

Men jäkla telefon! Jag har INTE anklagat dig, skulle det stå.
  • Pallas

Angående uranet då är det en drift med den naiva inställningen att naturligt automatiskt är likställt med bra och nyttigt.

• Pallas
    Anonym (sur?) skrev 2012-08-31 17:08:22 följande:
    Naturliga ämnen i kroppen då... som bikarbonat. McD o cola är inga naturliga saker utan gifter.

Men nu är vi där igen. Cola är inte gift. Inte heller hamburgare från McD. Det är såna här utspel som drar ner trovärdigheten. Vi vet faktiskt inte att det är ofarligt att peta i sig bikarbonat på daglig basis. Jag har inget emot att du gör det, inte alls. Det jag vänder mig emot är din tvärsäkerhet att det är nyttigt.
  • Pallas
    Anonym (syrra) skrev 2012-08-31 19:48:07 följande:
    Har jag? Då vill jag att du ger konkreta exempel på det!

Du har anklagat mig, ja! Men vilka argument har jag lagt fram som har med cancer att göra? Nu har du allt lite att reda ut här Pallas! Inte så lite heller... 

Läs mitt inlägg 452. Lyckades fippla bort ett inte på telefonen. Hopplöst att redigera sin text på den.
  • Pallas

Syrran: ska försöka återkomma i morgon, jag får ont o huvudet av att hålla på med telefonen.

• Pallas
    Anonym skrev 2012-09-01 13:20:27 följande:
    Bra värden är de som ligger inom referensvärdet, ganska stora spann mellan lägsta och högsta värdet normalvärdet.

Fast ibland är det individuella skillnader. Min man och jag har tex höga Hb-värden. Det går i släkten. Det gör att jag kan må dåligt av en "brist", trots att det ligger inom normalspannet, tex vid graviditet. Likaså behandlar man ofta vid depression ett B12-värde som ligger i nedre spannet av normalvärdena.
  • Pallas
    Anonym (syrra) skrev 2012-09-01 13:30:47 följande:
    Får jag nyfiket fråga vad ditt Hb ligger på?

Jag har själv B12 värden som ligger precis inom referens...symtom på B12 brist men allt är sååå normalt, samt hypotyreos...men nu blir det nytt besök...letar mkt info nu om B12..tips om nån bra studie/artikel? 
    157 var det sist, det är över normalvärdet, som toppar på 155 för kvinnor. 
  • Pallas
    Anonym (syrra) skrev 2012-09-01 13:30:47 följande:
    Får jag nyfiket fråga vad ditt Hb ligger på?

Jag har själv B12 värden som ligger precis inom referens...symtom på B12 brist men allt är sååå normalt, samt hypotyreos...men nu blir det nytt besök...letar mkt info nu om B12..tips om nån bra studie/artikel? 
    Glömde: jag har inga studier på B12-behandling, men när jag låg i nedersta percentilen av normalvärdet fick jag B12 -sprutor varannan dag i tre veckor. Tyckte att det gjorde skillnad.
  • Pallas
    Anonym (syrra) skrev 2012-09-01 13:47:29 följande:
    Vilket värde? Kobolaminet?

Jag har också högt Hb, inte ovanligt jag ligger över 150.
    Mitt kobolamin ligger på 183 (ref här tror jag är 150-800 eller nåt sånt). Mitt homeocystin är 14,3 (ska ligga under 15)...har läst forskare som menar på att risken för stroke och hjärtinfarkt ökar om det ligger över 9...finns väl dock inga säkerställda svar på den frågan.   
    Har ingen koll längre, tyvärr.
  • Pallas
    talulah gosh skrev 2012-09-01 13:53:58 följande:
    Jo, fast man går ju inte blint efter normalvärdena. Ligger TSH i överkant (fast inom normalvärdena) och T4 i underkant (fast inom normalvärdena) så förstår man ju att det kanske är en hypotyreos i böjan/mild, kliniken talar för det. Inget svårt. Inga läkare jag känner stirrar sig blinda på normalvärden.
    Nog finns det många som stirrar sig blinda på normalvärden. Har råkat ut för det själv och fått söka mig vidare till andra som var är mer vidsynta.
  • Pallas
    Barbamamah skrev 2012-09-01 14:41:10 följande:

Men återigen, en vidsynt läkare är nödvändigtvis inte en kompetent läkare.
    Det är det ingen som påstått heller. Det du påstår är i princip att alla läkare är kompetenta nog att göra smått kontroversiella bedömningar i enskilda fall. Så är inte fallet.
  • Pallas
    Barbamamah skrev 2012-09-01 15:06:22 följande:

Den som är kompetent har mycket kunskap och kan sätta det i ett sammanhang och kunna tänka "outside the box". Dessutom har en kompetent läkare en god empatisk förmåga och goda sociala färdigheter. Vidsynt ser jag som en egenskap att vara öppen för alternativa lösningar. Men det har ju läkaren ingen nytta av om läkaren saknar basala medicinska kunskaper och färdigheter.
    Hårklyverier, men ok. Stryk vidsynt då, om det inte passar med din definition. Min definition av vidsynt matchar din definition av kompetent.
  • Pallas
    Anonym (basisk) skrev 2013-05-07 15:25:32 följande:
    Kom ihåg att äta mycket pistagenötter och pektin, det är jättebra mot försurad kropp!
    Hur funkar det?
  • Pallas
    Selfish Geene skrev 2013-05-27 07:55:25 följande:
    vet du inte att det är respektlöst att fråga hur ett hälsopreparat fungerar??

Jo, men jag är ju så nyfiken! Dessutom är jag nog lite trögfattad, eftersom jag fortfarande, efter 600+ svar, inte hajat vad det är som är försurat... Magen? Blodet? Ospecifik vävnad?
Svar på tråden Försurad kropp, hjälp mig basgöra den!