Inlägg från: Birmafröken |Visa alla inlägg
  • Birmafröken

Katten bajsade på golvet!!!!!!!!

För den som vill veta hur rekommendationerna kring kastrering ser ut och få svart på vitt att det vanligen är vid 6 månaders ålder nuförtiden, men att  forskning visar att problemen med att kastrera tidigare än så bara har med kattens storlek att göra kan läsa här:
    http://stud.epsilon.slu.se/184/3/magnusson_j_090522.pdf

När det gäller TS felbajsande katt undrar jag:

1. Hur många lådor har du?
    2. Vad är det för typ av lådor (öppna, med huv, med svänglucka)?
    3. Var är lådorna placerade?
    4. Vad innehåller lådorna för typ av sand (märke och sort)?
    5. Hur tjockt lager av sand är det i lådorna?
    6. Hur ofta rensas lådorna från avföring och kissklumpar?

• Birmafröken
    Isbit skrev 2012-08-31 12:59:57 följande:
    Men katten har bara bajsat inne en enda gång. Det är inte ett återkommande problem.
    jag har en låda vid ytterdörren. Det är vit sand med blåa grejjer i...MInns inte vad det heter.

Det är inte normalt att katter bajsar eller kissar utanför lådan en endaste gång. Gör katten det bör man ta det på allvar och ta reda på möjliga orsaker och försöka åtgärda dem på en gång, innan det blir ett invant beteende.

Minns du ifall den vita sanden med blåa grejer i är kristallsand och om du köper den i vanliga mataffärer? Minns du även hur ofta du rensar i lådan och ifall lådan har huv och lucka eller är om den är öppen/utan tak?
  • Birmafröken
    Isbit skrev 2012-08-31 13:29:19 följande:
    Ja jag tror det var kristall. Den har dom haft sen från första början.
    Jag rensar när det behövs. Tar bajs med en gång.
    LÅdan är en låda bara...ingen huv (vet jag inte ens vad de är)

Ok. Om du hade vänt dig till en kattbeteenderådgivare eller en etolog är jag övertygad om att du fått följande råd:

1. Skaffa fler lådor. En god regel är att ha lika många lådor som katter + en extra, alltså 3 lådor att välja på för dina 2 katter. Att lådorna är öppna är bra eftersom katter vill ha uppsikt så att de inte blir överraskade av något när de utför sina behov.

2. Byt till lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand och häll i ett ordentligt lager i lådan. Kristallsand är vass och obehaglig mot tassarna, finkornig sand är mjuk. Exempel på lämplig sand utifrån katters naturliga preferenser är Pussi Kompakt från mataffär eller EverClean (den oparfymerade) från djuraffär.

3. Med mycket och klumpbildande sand är det lätt att hålla lådorna fräscha. De bör rensas från kissklumpar och avföring minst varje morgon och kväll + när det finns bajs där. Sanden måste fyllas på i takt med att nivån sjunker.

4. Placera ut lådor på andra ställen än vid ytterdörren. Eftersom det som finns på andra sidan dörren kan upplevas som hotfullt och vetskapen om att dörren öppnas då och då kan göra att katten tycker att det känns otryggt att gå på lådan där .

• Birmafröken
    Isbit skrev 2012-08-31 13:48:43 följande:
    Konstigt att dom gillat sanden hela sitt liv förutom imorse då....

Dessutom har jag testat annan sand men då stinker det i hela huset!
    Den här verkar vara den enda som tar bort lukten

Ja, eftersom det är så onaturligt för katter att kissa eller bajsa på andra ställen än i lådan använder de sin låda in i det längsta, ända tills de helt enkelt inte står ut längre.
  • Birmafröken
    Isbit skrev 2012-08-31 13:54:59 följande:
    Jag tror väl att det var för att det var bajs i lådan redan.
    Tänker inte ha en kattlåda inne som stinker iaf..urk

Lådor med lerbaserad sand i luktar inte ifall det är en bra sandsort och rensas tillräckligt ofta. Tycker du att lådan är ofräsch så gör även katten det och då riskerar du att bajset (eller kisset) hamnar på andra ställen. Det tycker jag är urk!

Har man 2 katter är det svårt att se till att lådan är tillräckligt fräsch för att användas när man inte är hemma och bara har 1 låda.
  • Birmafröken
    Isbit skrev 2012-08-31 14:05:15 följande:
    Men jag är hemma hela tiden. Lådan används bara under natten

Ja, du gör som du vill. Jag vet inte hur jag ska kunna förklara det tydligare för dig vad som bör göras för att förhindra att den hamnar mer bajs eller kiss utanför lådan.
  • Birmafröken
    Isbit skrev 2012-08-31 14:17:40 följande:
    Verkar bara osannolikt när dom alltid kissar eller bajsar på lådan annars.

hur fasen får man till att katterna går ut o skiter hellre än på lådan??
    Dom kan ha vart ute precis men när dom kommer in så sätter dom säg o skiter på lådan!!!

Att katterna går in för att bajsa beror på att de inte känner sig tillräckligt trygga eller hemma utomhus. Utomhuset kanske är en annan katts revir som denne redan markerat med avföring och kiss. Att ge sig tillkänna genom att bajsa på andra katters revir är utmanande och något som de flesta katter undviker.

Är katterna okastrerade ska de inte vara utomhus själva alls.
  • Birmafröken
    Isbit skrev 2012-08-31 14:25:44 följande:
    överkurs!

Vi bor på landet. Finns inga katter i närheten & verkligen inte på vår gård

Principen är iallafall densamma. Det finns miljoner främmande lukter utomhus från andra djur som katterna uppfattar. De vill bajsa i sitt eget revir där de känner sig hemma och trygga. Helst i lådan, men om den inte duger kan en annan del av det trygga inomhusreviret användas.

På landet finns det okastrerade hankatter med enorma revir. Även om ni inte har sett någon så kan era katter ha upptäckt spår efter en sådan. Om du inte kastrerar dina hankatter kan de bli sådana själva, redo att leta upp honkatter hur långt de än får gå för att hitta någon och redo att slåss med rivaler.
  • Birmafröken
    Isbit skrev 2012-08-31 14:43:45 följande:
    Fick dom i slutet på maj

Men då är de väl 6 månader nu och det är som sagt inte för tidigt. det är alltid bättre att kastrera  innan könsmognaden (och de beteenden som följer) hinner komma igång med full kraft.
  • Birmafröken
    Isbit skrev 2012-08-31 20:45:42 följande:
    jo det gör man!

Har aldrig hört nåt annat. Ska väl vara storstadsbor då men då ska man ju inte ens äga en katt

Tänk efter lite innan du svara så dumt. Kastrera, id-märka, vaccinera och försäkra gör man  för att man bryr sig om sin katt.. Är det något som endast "storstadsbor" gör enligt dig?
  • Birmafröken
    Isbit skrev 2012-08-31 21:51:10 följande:
    Ingen jag känner har nånsin gjort det så inte vet jag.
    Är uppväxt på en bondgård med massor med katter & vi gjorde det inte då heller

I så fall är det hög tid att någon där du bor (t.ex. du själv) föregår med gott exempel genom att  kosta på sina katter både vaccinering, id-märkning, ägarregistrering, kastrering och veterinärvårdsförsäkring.. Alla katter är värda god omsorg och ansvarsfulla ägare, även de katter som råkar bo på landet.
  • Birmafröken
    Isbit skrev 2012-09-01 09:11:45 följande:
    Ja jag ska kosta på kastrering iaf

Menar ni på allvar att katten inte får gå ut på minst 6 månader???
    hur gör man då när man bor i hus på landet & dörren står öppen hela dagarna??
    Låser in katten i en bur?

Hur skulle du göra om du hade småbarn? Skulle du låta dörren stå öppen då också och låta dem tulta iväg på egna äventyr eller skulle du ha koll på var de tog vägen?
  • Birmafröken
    Isbit skrev 2012-09-01 13:21:30 följande:
    Jag har tre småbarn
    Och det ÄR skillnad på katter & barn

Det gläder mig att du har barn för då vet du redan vad ansvar för andra levande varelser innebär när det gäller besvär, utgifter och säkerhetsåtgärder.
Svar på tråden Katten bajsade på golvet!!!!!!!!