• Anonym (lurad)

Hjälp!! Lurad av bilhandlare :((

Köpte en begagnad bil för ett tag sedan, bara drygt 2 veckor sedan. Kostade ca 35 000 kr. Ingen garanti. Men säljaren sa muntligen att den inte hade några fel...  Vad det nu är värt... I allafall.. Den har börjat låta väldigt konstigt och airbaglampan varnar. Lämnade in den på verkstad för att kolla vad som är fel och dessa saker kommer troligen kosta mig över 20 000 kr att åtgärda. fixar jag inte det med aitbagen så kommer bilen inte ens gå igenom besiktningen. Så nu till min fråga, har säljaren något ansvar i detta trots att han skrev "ingen garanti" på kontraktet? Han måste ju ha vetat !! Kan jag kräva att han ska ersätta mig? Eller är det bara att bita i det sura äpplet och försöka åtgärda felen, fast jag inte ens har råd :/ Någon som vet vad som gäller i sådana lägen?
    Känns inte kul att  pröjsat 35 000 för bilen och sedan strax efter få veta att den har fel som kan kosta 27 000 att åtgärda.. fasen vad blåst jag känner mig

• Svar på tråden Hjälp!! Lurad av bilhandlare :((
  • Anonym

Bit i det sura äpplet. Du har ingen garanti och hur vet du att felen fanns när bilde såldes`?De kan ha uppstått efteråt.

• Anonym (lurad)
    Anonym skrev 2012-08-31 10:41:03 följande:
    Bit i det sura äpplet. Du har ingen garanti och hur vet du att felen fanns när bilde såldes`?De kan ha uppstått efteråt.

För det är bara ca 2- 3 veckor sedan o jag har knappt lört bilen nått ens! väntat tid på verkstaden... lampan såg min sambo driekt att den lös nöär jag kom hem från bilhandlaren
  • yodi

är det från ett företag eller privat person du har köpt bilen?

• Coyote

Har du köpt den från en bilhandlare har du alla möjligheter att få den fixad. Han får inte sälja en bil som inte går igenom en besiktning, till exempel.

• Kjell2
    Anonym (lurad) skrev 2012-08-31 10:55:41 följande:

För det är bara ca 2- 3 veckor sedan o jag har knappt lört bilen nått ens! väntat tid på verkstaden... lampan såg min sambo driekt att den lös nöär jag kom hem från bilhandlaren

Då borde du ha sett lampan när du kollade bilen. Alltså vetat om det vid köp.

Du sitter rätt jobbigt till nu. Är det någon form av auktoriserad bilhandlare kan du vända dig till branchföreningen och se vad som gäller.

Slå en signal till den lokala konsumentsekreteraren och be om hjälp.
  • niky40
    Kjell2 skrev 2012-08-31 11:02:29 följande:
    Då borde du ha sett lampan när du kollade bilen. Alltså vetat om det vid köp.

Du sitter rätt jobbigt till nu. Är det någon form av auktoriserad bilhandlare kan du vända dig till branchföreningen och se vad som gäller.

Slå en signal till den lokala konsumentsekreteraren och be om hjälp.

Om den lös vid köpet är det naturligtvis försvårande för TS..
Svar på tråden Hjälp!! Lurad av bilhandlare :((