• yaaasmin

Ni som kallar er djurvänner...

Var nyss hemma hos en väninna och bakade. Under tiden som baket pågick så slog jag och min kompis ihjäl ett tiotal flugor och några getingar! Detta gjordes helt utan ånger eller eftertanke. Saken är att både jag och väninnan är jättestora djurvänner, men vi har båda flugsmälla och slår ihjäl insekter utan problem:). Hur går detta ihop egentligen? Så: Ni som kallar er djurvänner, äger ni en flugsmälla? Var går gränsen för er djurvänlighet? Kan man egentligen kalla sig djurvän om man bara värnar om söta djur?

• Svar på tråden Ni som kallar er djurvänner...
  • llleeennna

Jag har min 4-bens regel, 6 ben gör mig inte så mycket om dom dör och 8 ben eller fler får mer än gärna dö Glad även om jag får dåligt samvete om dom plågas...

• Tow2Mater

Insekter klassas inte som djur. Men jag har inget emot att skjuta o äta bade söta harar o rådjur heller. Som djurvän vill man att djuren mår så bra de rimligtvis kan medan de lever, och ska de dö ska de dö på ett snabbt, och relativt smärtfritt sätt om det finns alternativ.

Flugsmällor är äckliga, använder istället tidningar jag kan kasta bort.

• yaaasmin
    llleeennna skrev 2012-08-31 18:44:02 följande:
    Jag har min 4-bens regel, 6 ben gör mig inte så mycket om dom dör och 8 ben eller fler får mer än gärna dö Glad även om jag får dåligt samvete om dom plågas...

4-bensregel, haha:) Hur ser du till att de inte plågas då? Jag smäller som sagt getingar med flugsmällan, men jag skulle aldrig kunna stänga in dem i saftglas som en del gör
  • malino801

Jag e djurvän, och har en flugsmälla! Getingarna lever farligt nu! Men jag har en grundegel när kag smäööer getingar: Jag slår flera gånger, ända tills jag ser att benen inte rör sig mer, då vet jag att getingen inte ligger och plågas:)

• jennnn

Jag har nog också en fyrabensregel:) Jag har två flugsmällor och är ändå världens djurvän, haha. Men lite dubbelmoral är det allt, det erkänner jag

• malino801
    jennnn skrev 2012-08-31 19:16:47 följande:
    Jag har nog också en fyrabensregel:) Jag har två flugsmällor och är ändå världens djurvän, haha. Men lite dubbelmoral är det allt, det erkänner jag
    Liiite kanske;)
  • yaaasmin

Ja, egentligen ska man ju bry sig om alla djur, inte bara de söta....

• Regnig måndag

Jag är djurvän och för min del handlar det inte om att bevara liv till vilket pris som helst utan att döda om det är nödvändigt och att det ska ske snabbt, smärtfritt och effektivt.
    Vad som är nödvändigt beror på situation, flugor sprider smittor och kor blir till mat.

Jag har inte betalt för att vara snäll!
  • yaaasmin
    Virriga Vera skrev 2012-08-31 20:43:06 följande:
    Jag har inga dubier öht när det gäller skadedjur. Vi har musfällor hemma för att ta möss. De får gärna vara ute men kommer de in i huset så är det kört.
    Vad är ett skadedjur egentligen? En myra, en spindel, en geting:)?
Svar på tråden Ni som kallar er djurvänner...