Inlägg från: PumpkinQueen |Visa alla inlägg
  • PumpkinQueen

Borde alla kläder vara unisex?

Elit skrev 2012-09-06 15:43:47 följande:
    Då får du ju ge ett skäl till varför de inte ljuger om en sådan sak men skulle ljuga i drivor om en annan likvärdig sak. Du har ju absolut inget stöd för det du säger, jag har det. Ändå verkar du hålla det du hittat på som sanning. Då är ju det jag säger enormt mycket mer troligt. Visst vi kan vara från mars men det finns inget som tyder på det.

Sak samma, det måste ju vara ännu lättare att säga att man är bisexuell än homosexuell så den siffran borde ju vara ännu mer korrekt enligt ditt sätt att se det. Fortfarande är det helt orimligt att det helt plötsligt skulle vara en 47 procentenheter som ljög om en sådan sak.

Ja, det är ju det som fördummar debatten när invändningen helt saknar förankring i verkligheten. Sen har jag ju redan påvisat den bristande logiken. Du har inget stöd för att människor ljuger i någon större utsträckning, jag har visat att de inte ljuger om andra pinsamma och omanliga saker.
    Varför ska jag ge skäl till det? Och är dessa saker verkligen likvärdiga? Känner du, till exempel, till några kulturer där man stenar ihjäl män på grund av att de är impotenta? Finns det någon chans att ens svar på ett test skulle hjälpa något forskningslag att "bota" ens homosexualitet?

Jag säger inte att något är en sanning, jag har ifrågasatt det som du har tagit för en sanning, och du har inte bevisat att din sanning skulle vara på något vis sann. Det är lite grann som att du skulle säga "gud finns" och jag säga "hur kan du veta det?"....och sen bli ifrågasatt för mitt ifrågasättande. Glad

En sak som jag gillar med vetenskap och forskning är att DU inte behöver sitta och avgöra vad som är "rimligt" eller inte. Det som går att bevisa bevisar man. Om det inte går att bevisa så erkänner man att det (just nu) inte går att bevisa. Alltså är din rimlighetsanalys helt överflödig.

Nej, du har inte påvisat bristande logik i resonemanget som du tar upp. Kan det vara så att du är lite oklar när det gäller vad ordet "logik" betyder?
  • PumpkinQueen
    Elit skrev 2012-09-06 17:12:37 följande:
    Då skall vi se:

Du: Hur vet man det? Jag: Genom att fråga dem anonymt Du: De kanske ljuger? Jag: De har visat sig att de inte ljuger om liknande frågor som är pinsamma och omanliga exempel om impotens. Det vet vi eftersom siffran är lika stor när män svarar att de har det och kvinnor svarar på om det varit med om att deras män har det. Du: I den här frågan ljuger de ändå, jag har inget stöd för det men de ljuger eller så vet de inte om de är homosexuella eller inte. Därför kan vi inte veta någonting så jag tror majoriteten av alla människor är bisexuella Jag: Visst kan det vara så att det finns vissa som ljuger men eftersom siffrorna stämmer med vad som uppges i mängder med liberala länder så verkar det ju inte så. Du: De ljuger

Du är väldigt välkommen att bevisa att människor inte ljuger i anonyma tester, det skulle vara väldigt intressant att se. Dessutom: Om detta nu är en sån tillförlitlig metod så skulle vi kanske ha användning för den även i andra sammanhang. Vi kan ju till exempel använda den i rättegångar? Det vore ju verkligen spännande att använda ett anonymt test för att se om kvinnan i våldtäktsmålet verkligen ljuger -vilket vårt rättsväsende traditionellt sett tagit för givet att kvinnor i princip alltid gör.

Vidare har jag aldigt påstått ATT folk ljuger. Jag har påstått att det är möjligt att de gör det. Det finns ju inget som hindrar dem, eller hur?
    Elit skrev 2012-09-06 17:12:37 följande:
    Nu spelar det ju ingen roll om människor blir stenade på sina stället för homosexualitet eftersom vi jämför med ställen där de inte blir det. Det argumentet faller ju då såvida du inte tror att det finns mer homosexuella i ex. arabländerna än i västvärlden.

Vad vi diskuterar är ju om människor brukar ljuga i anonyma undersökningar gällande ex. sexuella preferenser. Det finns inget som tyder på att så är fallet utan där vi kan kontrollera om de ljuger eller inte ser vi att de i regel inte ljuger. Du säger, utan något som helst vetenskapligt stöd, att det inte stämmer.

Självklart måste du göra avvägningar vad som är rimligt eller inte. Annars kan jag ju alltid säga att den skillnad vi ser beror på att Elvis lever eller att det finns en allsmäktig tekopp svävande i omloppsbanan som styr allt. Det går aldrig motbevisa, det är däremot knappast rimligt.

Argumentet faller inte alls, eftersom syftet med argumentet var att visa att sociala faktorer kan spela in när det gäller detta med att definera sin egen sexualitet.

Jag menar att mätmetoden inte är fullkomligt säker. Jag förstår inte varför du upplever detta som provocerande.

Det du pratar om när det gäller rimlighetsanalys och tekoppar i rymden, är snarare religion än vetenskap. Självklart har du all rätt att vara ateist, men din religiösa övertygelse bör inte blandas ihop med vetenskap eller vetenskapliga metoder.
  • PumpkinQueen
    CFly skrev 2012-09-07 09:31:00 följande:
    Grejen är den att det är inte Elits "lilla världsbild" det är faktiskt vad jag ser helt neutralt efter vad ni har skrivit här en stor världsbild förankrat med forskning och vad andra människor faktiskt lär ut på universitet.

Det är ju fakta ordentligt och grundat på något. Så det är inte bara Elits egna uppfattning utan det är från fakta.

Jag skulle säga samma sak om du också kom med fakta grundat på något du kan hänvisa till.

Fast du verkar inte riktigt ha koll på

1) vad forskning är
    2) vad som lärs ut på universitet
    3) vad som är fakta
    4) hur man avgör vad som är fakta

Jag tror att du skulle uppleva debatten som mycket mer intressant och givande om du tog reda på dessa saker. Du verkar ju vara intresserad av att tänka på saker och ting, så varför inte lägga ner någon termin på att studera på högskola eller universitet? Du skulle säkert tycka om det och det skulle ge dig lite mer kött på benen. Dessutom skulle du ju träffa människor, vilket kanske skulle påverka din inställning till kvinnor.
  • PumpkinQueen
    Elit skrev 2012-09-07 09:45:56 följande:
    Lämpligen kan du börja med "Sex i Sverige" av Folkhälsoinstitutet. Man använder anonyma förfrågningar för att ex. ta reda på hur många interner som blivit våldtagna etc. Det är ingen som nekat till att de kan ljuga men felmarginalen i den typen av frågor vi diskuterar är liten. Du påstår ju att man inte kan säga att majoriteten av människorna i världen är heterosexuella. Det är att fördumma debatten eftersom du inte har något som helst stöd för det. Hade du sagt att det är plus/minus 0,5 % därför att... så visst.

Ja, men nu skrev jag ju till dig att det inte spelar någon roll om ex. något land i arabvärlden rapporterar mindre eftersom det inte finns någon anledning att tro att de finns mindre homosexuella där än i västvärlden. Är du med? Om siffran är ung. lika stor i mängder med länder och kulturer ger det ju en fingervisning om hur landet ligger.

Det är ingen som sagt att metoden är fullkomligt säker, dock finns det inget som tyder på att det spelar någon roll om det är några tiondelar hit eller dit. Inte ens en hel procent hit eller dit spelar någon roll i diskussionen.
    Ytterligare en sak, som jag tycker fördummar debatten, är när man tjatar om ett och samma påhopp gång på gång. Kan du inte utnyttja din kreativitet och komma med något nytt?

Jag har inte ifrågasatt att metoden anonyma förfrågningar används. Jag känner till att det är så. Det jag ifrågasatt är tillförlitligheten. Det är allt.
  • PumpkinQueen
    Anova skrev 2012-09-07 09:49:37 följande:

All bör få använda vilka kläder de vill. Däremot bör de vara delade på i affär, i synnerhet för att den kvinnliga kroppen behöver en annan tillskärning än den manliga. Jag köper en del kläder på t.ex. Dressman, men jag har en typiskt kvinnlig kropp (tuttar, breda höfter mm.). En hel del kläder med typiskt mannligt snitt sitter verkligen illa på mig hur snygga de än är på galgen.

Själv skulle jag tycka att det var bättre om kläder för korta människor hängde i en del av affären, och kläder för långa i en annan. Kläder för korta sitter nämligen jättedåligt på mig som är lång.
  • PumpkinQueen
    CFly skrev 2012-09-07 09:27:29 följande:

Jo till en viss del. Men tillslut måste man hitta ett spår. Om man alltid gör så tror jag inte jag skulle kunna gå igenom skolan med godkända betyg. Om jag skulle misstro allt som sas och inte ta till mig någonting för att det kanske.. eller kanske här finns ett annat spår eller tänka på nåt annat sätt. Ja då skulle jag inte kunna ta till mig någon kunskap alls.

Man kan inte hitta sidospår på allt bara för att ha något att sätta emot.
    Fast. Om du kommer med ett påstående, så är det självklart att folk ber dig att backa upp det.
  • PumpkinQueen
    Anova skrev 2012-09-07 10:06:49 följande:

Självklart bör storlekar och snitt anpassas och därmed också butiksplacering, anpassas till konsumenterna. Jag tror att många kvinnor har just problemet med att mäns kläder är för trånga över höfterna och brösten.. Hur mycket feminist man är så kan man inte frångå att det finns vissa fysiska skillnader (ex. höfter). 

Jag förstår ditt problem, men du får väl som alla andra leta efter sånt som passar dig. Även om jag är medellängd och normalviktig så har jag ibland problem med storlekar, snitt mm.  

Fast även kvinnor har ju olika storlekar och det är inte allt som passar alla.
  • PumpkinQueen
    CFly skrev 2012-09-07 11:02:52 följande:

På nytt använder du meningar bara för att reta människor. Istället för att göra som man gör när man träffar folk i verkligheten. Man är artig och diskuterar medmänskligt.

Jag ser i dina texter t.ex. när du skriver "termin på att studer på högskola eller universitet?" du vet ingenting om mig men ändå skriver du så som att du tar för givet att jag inte skulle ha studerat.

Sedan säger du "Dessutom skulle du träffa människor" som att du vill reta mig som att jag inte skulle träffa människor.

Det är detta jag menar med medmänsklighet. Jag får känslan av att du mellan raderna vill provocera.
    Nej, jag använder faktiskt inte meningarna bara för att reta folk. Jag tycker verkligen att det verkar som att du inte riktigt har koll på dessa begrepp och jag tror att diskussionen skulle bli mindre förvirrande och mer rolig om du skaffade dig mer utbildning.

Dessutom är det inte vidare artigt eller medmänskligt att påstå att halva världens befolkning är biologiskt programerad till att vara sämre än den andra halvan.
  • PumpkinQueen
    CFly skrev 2012-09-07 11:04:16 följande:

Ja samma anledning Elit ber dig backa upp dina påståenden. Jag ser faktiskt honom komma med uppbackningar av massa forskning.

Men jag har inte kommit med några påståenden. Jag har ifrågasatt era påståenden. Tycker du inte att man ska få göra det?
  • PumpkinQueen
    CFly skrev 2012-09-07 11:18:06 följande:

Ärligt talat så tror jag dig inte. Jag har sett poster inte bara till mig utan till andra med lite små gliringar åt olika håll och mellan raderna provoceringar. Det är det som gör att jag tröttnar och lägger inte mer energi på att svara något vettigt tillbaka heller.

Sen hur verkligheten är så är ju verkligheten som den är oavsett vad vi önskar att den vore.
    Det är ju rätt dumt att utgå ifrån att verkligenten "är" på något visst sätt, om det nu inte går att bevisa det.
    CFly skrev 2012-09-07 11:20:28 följande:

Jo, fast det är sällsynt att jag har sett dig skriva. Ahh, men se där, det var en intressant studie. Mm. Det kanske kan vara si eller så. Intressant hur förhåller sig det till det.

Oftare ser jag dig skriva. Nä, men den där studien har nog fel för att.. eller det är fel för att.. dem är idioter för att.. osv.

När jag sitter och pratar med folk på fikarasten så tar jag in allas åsikter och kommentarer som säger dem på ett vettigt sätt och tänker mig in i deras situation. Men när någon visar ett papper eller visar fakta på studier osv såklart väger sånt tyngre än andras åsikter om hur de vill/tycker/tror någonting är. Såvida de inte också kan visa ett papper på något annat.

Jag anser att om man kommer med ett påstående så bör man kunna försvara det. Att tänka kritiskt är viktigt. Om ett påstående inte tål att bli ifrågasatt, då var det kanske inte så genomtänkt från början?
    CFly skrev 2012-09-07 11:28:08 följande:
    Jag tror att kvinnor o män är bra på olika saker. För att vi är det betyder inte att någon är sämre än någon annan för det. Men bättre o sämre på olika saker.
    Så du menar att det är okej att generalisera och säga att en viss typ av människor är på ett sätt och en annan är på ett annat. Jag tycker det är kränkande mot individen.

Svar på tråden Borde alla kläder vara unisex?