• fipa2

Finska Zigenare vs. Romer?

Jag läste på nåt annat forum (omodererat) att romerna inte erkänner finska zigenare som en del av sitt folk. Det skrev flera personer som sade sig vara romer själva. Finska zigenare ävviker ju från andra romer bl.a i.o.m att de är de enda som fortfarande bär den traditionella dräkten, dvs de stora sammetsklänningarna med spets.
    Dessa romer skrev att de inte vill ha något att göra med finska zigenare, och de "bekräftade" de fördomar folk har om finska zigenare.

Jag undrar om det finns nån sanning i det? Är de verkligen två helt skilda grupper?

• Svar på tråden Finska Zigenare vs. Romer?
  • marina81

lynnie

Jag var troende som barn, men i tonåren fick sig väl tron en knäck o när jag flyttade hemifrån o bodde hos min fosterfamilj som är muslimer så fick jag ett nytt perspektiv på religion, att det inte är bara ett som är rätt, o då blev det så att jag inte ville tillhöra nån religion alls..men ändå, tron på nåt större finns nog därinne, men jag klarar inte av organiserad religion, eftersom jag inte kan leva efter den..(jag vill också festa )! Min sons pappa är muslim också, så jag har inte uppfostrat han till nån speciell religion..

• lynnie

marina: jag tror att romer överhuvudtaget har en tro som sitter med från början mer eller mindre. Det är lite som med amerikanare å deras tro, den e lixom med bara.
    De flesta svenskar verkar inte ha nån större tro.
    som du säger, så säger jag också jag har en tro, men jag har alltid varit en sökare så jag anammar lite tro från alla olika religioner.. tar godbitarna det e ju samma "gud" alla ber till

• marina81

lynnie

Ja, så är det nog..själva religionen i sig är kanske inte den viktigaste vilken den är, men tron på något gott och ont, och så tror jag på ödet..på att saker är menade att hända. ..fast jag tror nog att många som kommer hem till mig tror jag är kristen, jag har flera tavlor med kristna motiv som jag fått från släktingar, en med Jesus som går på vattnet som jag fick av mormor när jag var liten, den tycker jag mycket om..det ligger mer tröst än tro i dessa bilder för mig

• lynnie

Marina

De finns nog sådana ikoner hos alla romer troende eller ej

• marina81

lynnie

Ja, det är standardinredning

• lynnie

Marina

Hur lever du annars? vet att du går i jeans mm till vardags.. (samma här) men när det gäller andra romska traditioner.. har du några eller känner du att du e som en "vanlig" svensson?

• marina81

lynnie

Det jag håller på är väl respekten för de äldre (jätteviktigt, kommer aldrig o vika på den punkten!), sedan så tvättar jag inte kläderna hursomhelst, och är noga med köket, maten osv. Skulle aldrig kunna laga mat oklädd t.ex. *s*. Har också långt hår, kommer nog alltid ha det..klär mig i kjol då jag ska hälsa på äldre släktingar. Vad svårt egentligen o peka på vad man gör o inte gör ! *s*..själv då??

• lynnie

Marina:

oki, det e lite samma här. Respekten för äldre sitter stenhårt...
    köket e noga, inga disktrasor på golven eller kastruller å andra matgrejer
    kläder sätter jag Alltid på mig direkt jag går upp, skulle aldrig gå ner utan kläder eller ja typ bh trosor mm skulle aldrig öppna ytterdörren i klädd trosor å t-shirt *S*
    inte ens i morgonrock..
    njaa långt å långt .. det pendlar mellan långt å axellångt jag brukar ha halvlångt
    kort kommer jag aldrig att ha..*L*
    hmm *tänker* annars... ja du...jag har väl lite mer liv å humör här hemma än "vanliga" familjer hahaha konstigt annars med 6 barn!
    Nu har jag inte så mycket äldre släktingar kvar så det är sällan jag går i kjol. t o m min mamma går i jeans

• marina81

lynnie

Jag tyckte min mamma var lite jobbig då jag var liten, andra barn fick leka med köksgrejor mm, men aldrig jag! Och hon skrek i högan sky om pappa (som är svensk) tog och tänkte använda kökstrasan till det som den INTE får användas till . O så brukade hon, och brukar fortfarande, ha stora färggranna kjolar hemma..o ett tag så bad jag henne att hon inte skulle ha dem då jag tog hem svenska kompisar..det var ett tag där då jag inte var så stolt över mitt ursprung..men nu gör jag precis likadant som henne

Ja, det där med liv o humör känner jag igen, mina svenska vänner förstår inte hur man kan vara så hetsig som jag är..men det är ett släktdrag.

• lynnie

Marina: hahhaha ja det e nog ett stoooort släktdrag
    Jag va inte speciellt stolt över mitt ursprung när jag va yngre, men det hindrade ju inte mig å syrran från att "ta" mammas zigenarkläder å gå ut å "leka" zigenare på gården, med skyhöga klackar å allt som hör till *S*

min mamma e tyvärr lite mer anti svenskar å så, att hon gifte sig med min pappa va ett under! men det är väl efter det som hon kanske avskyr "svensson"? *S*

Svar på tråden Finska Zigenare vs. Romer?