• fipa2

Finska Zigenare vs. Romer?

Jag läste på nåt annat forum (omodererat) att romerna inte erkänner finska zigenare som en del av sitt folk. Det skrev flera personer som sade sig vara romer själva. Finska zigenare ävviker ju från andra romer bl.a i.o.m att de är de enda som fortfarande bär den traditionella dräkten, dvs de stora sammetsklänningarna med spets.
    Dessa romer skrev att de inte vill ha något att göra med finska zigenare, och de "bekräftade" de fördomar folk har om finska zigenare.

Jag undrar om det finns nån sanning i det? Är de verkligen två helt skilda grupper?

• Svar på tråden Finska Zigenare vs. Romer?
  • marina81

lynnie

När mamma gifte sig med pappa så flyttade de ganska långt bort från släkten, eftersom det blev sånt tjafs. Så de försökte väl va lite diskreta med att mamma är zigenare..fast det funkade väl inte sådär jättebra, deras närmsta vänner är resande och när det började komma romer från Balkan så blev vi nära vänner med många av dem. Mamma umgås knappt med några svenskar alls, jag har en del svenska vänner men jag föredrar att umgås med andra romer, klarar inte riktigt av det svenska sättet att umgås, man ska ringa innan man kommer förbi o inte stanna för länge osv osv...sen så har jag svårt att t.ex. äta hos icke-romer, då jag har lite hygienfobi ..men jag dömer ingen på förhand, finns bra gadjo oxå..

Vi har haft sporadiska kontakter med de finska zigenarna, jag har umgåtts en del med de yngre tjejerna o så..och så hade jag en finsk romano tjavo som var väldigt intresserad av mig där ett tag när jag var ca 16. Men han vågade inte säga något själv utan han skickade fram sina två äldre bröder!

• elims

om ni har tid skulle jag gärna vilja veta mer om det där med rent och orent... är det någon form av lag? vad innebär det praktiskt? och vad har det med olika sorters kökstrasor att göra?!!

• Indianica

Romer har ju pga förföljelse spritts ut över världen och splittrats, olika grupper har därför ställts mot varandra, till skillnad mot för t ex det judiska folket. Man har olika språk, religion, klädsel etc.

• Indianica

ska skriva lite mer. Romerna är ju olika grupper, men romer är vi alla tycker jag, självklart. Men vi har inget gemensamt språk (förutom romani då som långt ifrån alla kan och det finns ju olika varianter på det tror jag) en gemensam stat och inte direkt några företrädare som enar oss. Att jämföra med det judiska folket t ex, för de är det precis tvärtom.

Och hej, hej, lynnie och marina

• marina81

Hej hej Indianica! Hoppas allt är bra!

Nothing heals and nothing grows because it's a great big white world and we are drained of our colors
  • Indianica

Hej Marina! Allt väl! Men kan du inte ta det där med trasorna lite kort? Varför flera trasor? Räcker väl med en bakteriehärd i köket

• marina81
    En trasa som används till att torka på golvet med blir oren och man kan inte torka bordet med den, då blir bordet också orent och man kan inte äta på det mer.
  • Cindra

Intressant tråd, jag har läst allting nu! Vill så gärna lära mig mer men det är inte så lätt att få tag på information.
    Min familj är jourhem och vi har nu en liten romsk tjej boende hos oss. Hon är 1 1/2 år, hennes familj är asylsökande från trakterna mellan Albanien-Serbien...
    Vet någon om det går att få tag på barnböcker på romani, i bokhandel eller på bibliotek!?

• marina81

Det finns en del barnböcker översatta till romani, fråga på biblioteket!

Min fosterfamilj är albanska romer..

• Indianica

Maina: Intressant. Det där är ju självklarheter Så gör jag också här hemma, men jag har inte båda trasorna i köket. Den andra är i städskrubben. Kan dock inte lova att jag är så restriktiv att jag skulle låta bli att äta på bordet någonsin om jag bara hade en trasa. Men jag skulle starkt överväga att torka endera golv eller bord med hushållspapper jag slängde Tycks nästan som att det här med renhet/orenhet sitter lite i generna ändå

Cindra: Om du vill läsa något själv kan jag rekommendera Katitzis (barn)böcker. För avancerade för en så liten tjej, men bra info för oss andra tycker jag.

• Cindra

Hej igen! Ja, jag ska kolla ordentligt med biblioteket, på stora stadsbiblioteket den här gången!!!
    katitzi böckerna har jag läst när jag var barn, minns att jag tyckte mycket om dem. Ska faktiskt ta och läsa om dem, som vuxen upplever man ju en bok på ett helt annat sätt. Och säkert kan jag lära mig mycket också!
    Vår lilla tjej är född i Sverige, familjen har väntat i snart 4 år på uppehållstillstånd. Jag SKÄMS över vårt land som kan behandla människor på det här sättet...
    Vi har en fin kontakt med familjen och de träffar sin dotter två gånger i veckan. Det är en rikedom att få ha lärt känna dem och ha fått ta del av deras liv och upplevelser.

• Indianica

Cindra! Ja, det är skandalöst att folk får vänta så länge på uppehållstillstånd och kanske värst för barnen. Jag måste skriva att jag tycker det är jättebra att du läser på lite och vill läsa på romani för flickan, det tror jag är en jätteviktig grej. Jag bodde själv i familjehem och mina familjehemsföräldrar försökte snarare hindra mig ifrån att ta del av allt "romskt" och det är inte att rekommendera ju. Hoppas nu allt går bra för hela familjen och att det snart får sitt uppehållstillstånd! Kan ju vara "extra" knepigt för en del romer har jag förstått särskilt om de "bara" är fattiga och förföljda i sitt hemland, myndigheter kan ha svårt att då förstå allvaret.

Svar på tråden Finska Zigenare vs. Romer?