• fipa2

Finska Zigenare vs. Romer?

Jag läste på nåt annat forum (omodererat) att romerna inte erkänner finska zigenare som en del av sitt folk. Det skrev flera personer som sade sig vara romer själva. Finska zigenare ävviker ju från andra romer bl.a i.o.m att de är de enda som fortfarande bär den traditionella dräkten, dvs de stora sammetsklänningarna med spets.
    Dessa romer skrev att de inte vill ha något att göra med finska zigenare, och de "bekräftade" de fördomar folk har om finska zigenare.

Jag undrar om det finns nån sanning i det? Är de verkligen två helt skilda grupper?

• Svar på tråden Finska Zigenare vs. Romer?
  • marina81

jo, o kjolen får inte vara kort

• marina81

annars så går jag i jeans mest

• fipa2

Aha, jag förstår.
    Är östeuropeiska namn vanligt bland romer?
    Typ "Dimitri Sjögren"? (finns en tangosångare i finland som heter så)

• marina81

Ja, det förekommer väl, men de finska zigenare jag känner har antingen finska eller svenska namn, i min släkt har vi svenska namn o bland de albanska romer jag känner har de albanska eller muslimska namn, så det varierar ju. Men nu kommer det många romer från östeuropa hit också.

• lynnie

hallojsan!
    jag har de sk finska "zigenar" generna i mig jag kan hålla med mycket i vad marina81 säger: Jag är också för att Alla romer ska gå gemensamt.
    Men finska romer har sina kläddräkter just för att sticka ut, vi Är romer så varför dölja det?! trots diskriminering så bärs dessa klädesdräkter.

De finska romerna var svenska romer ursprungligen, men vart iväg jagade till finland, därav "finska" romer.

Vi har ett romani språk, men det e bara ett fåtal äldre som kan det, "alla" andra har gått över till att prata finska. Jag som är Halv rom bär också bara kjol om man träffar andra släktingar. Då ska kjolen vara marinblå eller svart. och den ska vara lång.
    Bland finska romer så visar man inte nakna armar och ben, eller urringningar.. det gör man ofta bland "andra" romer. Rätta mig om jag har fel Marina

Namnet Dimitri finns ju både bland svenska å finska romer men det uttalas olika bara

• Indianica

Hej på er!

Det finns ju som Marina skriver, olika grupper av zigenare som man sa förr (och en del säger och kallar sig fortfarande) idag har man valt att kalla alla grupper för romer. Men romerna är ju pga föröljelser mm spridda över världen och det kan då uppstå konflikter mellan olika romska grupper, man har ju ofta olika klädsel ( här i norr t ex har man valt att behålla de stora tunga kjolarna som håller värmen bättre, det var därför de tillkom, medan man sönderut har mer tunn klädsel) och man har lite olika levnadssätt och religion beroende på var man bor. Romerna har ju ofta anpassat sig väldigt mkt till det land de kommit till, även om man också behållit sin kultur.

Namnen på släkterna beror ju på var de kommer ifrån. De finska kan ofta ha svenskklingande då finland tillhört Sverige

• marina81

lynnie

Ja, du har så rätt så, ni som är finska romer har ju dessa vackra långärmade blusar , men de flesta andra romer behöver inte ha långärmat eller dölja urringningen, i min släkt så är det inget fel att ha t.ex. ett linne på sig.

indianica

Ja, det som är gemensamt för alla romer är främst regelrna för rent och orent, sen t.ex. religion så finns det ingen religion som alla romer tillhör, utan där har man anpassat sig efter var man levt. Min släkt är kristen, medan min fosterfamilj som är från Balkan är muslimer.

• lynnie

det e samma här när det gäller religion vi e kristna, men jag har märkt att det finns en tendens att de flesta resande/romer är med i pingstkyrkan? i allafall i vår släkt/familj.
    Hur är det hos er Marina? är din familj väldigt religös eller normalt som de flesta romer?

• marina81

Lynnie

Min morfar var inte speciellt religiös, däremot mormor litegrann, och mamma är jättekristen! ..medan jag inte alls bryr mig mycket om religion.. ..o hos min fosterfamilj så är det bara en av mina yngre bröder som är utövande muslim..men jag tror många går med i Pingstkyrkan för gemenskapen också, en bekant till min pappa som är rom från kosovo konverterade från islam till kristendom då han kom till Sverige, just för o kunna va med i pingstkyrkan ..synd att det ska vara spänningar mellan olika romska grupper, för nu när jag tänker tillbaka på den händelsen så minns jag att pappa sa åt honom att inte umgås med de finska zigenarna ..så himla trist att det ska vara så..

• lynnie

Marina:

ja visst e det tråkigt! min mamma har alltid sagt åt mig att inte beblanda mig med svenska romer, men jag hade en kompis när jag va 12-13 år som var svensk rom. Morsan brukar vara så att när jag har övertygat henne om motsatsen så e det inga problem för hon tyckte ju att den familjen va oki.

Min moster gifte sig med en svensk rom osv osv..
    min mormor var tvär religös (död nu) morfar hängde väl på mormor en del men va inte lika fanatisk (också död nu)

mamma har ju varit böne barn lixom jag å mina syskon med barn å allt, så hon har blivit mer religös på sista tiden...(ju äldre hon blir ) vi barn har ju med oss den religösa biten men inte på samma sätt... jag tror men lever som jag vill ändå jag vill inte sluta festa å så än så jag blir väl som morsan då
    alla mina barn e välsignade inom pingstkyrkan, även döpta i "vanliga" kyrkan

Svar på tråden Finska Zigenare vs. Romer?