• far

    "Totalblind"!

    Jag ändrade min "profilbild", därför att jag äntligen har fått krafter att träffa en ny kvinna. Hon är helt totalt blind, sedan födelsen, och inget man man kan åtgärda på något vis.

    Hon är så otroligt vacker. Även om hennes ansikte är lite "förvridet", men hennes "ögon" som alltid är stängda, är alltid riktat upp mot himlen.

    Man ser att "ögonen" flaxar runt, innan för ögonlocken, och hon säger att hon kan se solen, och molnens växlingar...Så snart ett lite moln kommer förbi, kan hon "se" det. Hon säger att innan för ögonlocken, kan hon även se alla små blodkärl, och andra småceller som far fram och tillbaka, Hon säger att det antagligen är det man kan se i ett mikroskop??

    Hon är så vacker, trodde inte jag skulle orka med att bli "kär" igen. Trodde fullt och fast på att min avdöda fru, fick vara min sista kärlek.

    Hon ser "andra demissioner",  som jag inte visste om: Tx: Säger hon "ja, du är ju inte strålande vacker, men jag känner att du har snälla drag"!

    Hon körde över mitt ansikte med fingertopparna, kollade varje lilla "molekyl", så kändes det som.

    Sedan gorde hon likadan med hela min kropp, och sa: "okay", skall vi träffas igen?

    Nu är jag så innerligen kär i denna kvinna, och jag skall inte "ta hand om henne", som hon utryckligen sa, men va fan?? Totalblind?

    Verkar som att hon klarar sig i vardagen, och hon jobbar som tolk, ja där behöver man ju inte "se". Bara lyssna...

    Ville bara fråga, om ni här på FL, tror att jag kan vara värd henne? Känner att jag är en liten mikrob....Men så en i helvete kär !Skäms

  • Svar på tråden "Totalblind"!
  • YummyMami

    Hon är bara blind inte avtappad bakom en vagn, kan du se henne som ett jämlike vilket klarar av sitt liv osv osv och inte ett rädda objekt så är du helt klart värd henne, är du där för att rädda henne (från vad kan man undra) då är du absolut inte värd henne. 


    Följ mor och dotter med viktproblem på två olika sätt viktsaklart.bloggplatsen.se/
  • far
    YummyMami skrev 2012-09-01 17:17:53 följande:
    Hon är bara blind inte avtappad bakom en vagn, kan du se henne som ett jämlike vilket klarar av sitt liv osv osv och inte ett rädda objekt så är du helt klart värd henne, är du där för att rädda henne (från vad kan man undra) då är du absolut inte värd henne. 
    Hmm, nu kanske du missförstod mig mig här? Klart att hon inte är "avtatappat bakom en vagn", Var fick du det ifrån? Jag bara undrade om JAG, kan vara värd henne? Och det är inte så "bara att vara blind". Det jag jag försökte fokusera på är "de andra demissionerna", sådana som jag kanske inte ser eller förstår, men när hon sa, att "nu går solen i moln", då blev jag kär...

    Så naturligtvis skall jag bara vara som vanligt, Men trodde dock att ni här på FL. Kunde ge mig lite råd, om det är några "speciella hänsyn" tx. Kanske om hon flyttar in här hos mig, Vad skall jag ta bort då?...Skäms
  • YummyMami
    far skrev 2012-09-01 18:02:19 följande:
    Hmm, nu kanske du missförstod mig mig här? Klart att hon inte är "avtatappat bakom en vagn", Var fick du det ifrån? Jag bara undrade om JAG, kan vara värd henne? Och det är inte så "bara att vara blind". Det jag jag försökte fokusera på är "de andra demissionerna", sådana som jag kanske inte ser eller förstår, men när hon sa, att "nu går solen i moln", då blev jag kär...

    Så naturligtvis skall jag bara vara som vanligt, Men trodde dock att ni här på FL. Kunde ge mig lite råd, om det är några "speciella hänsyn" tx. Kanske om hon flyttar in här hos mig, Vad skall jag ta bort då?...Skäms
    Men klart du är värd henne om hon gillar dig och vill ha dig. Och det där med hur och fixa med det ena med andra kommer ju fram med tiden. Du dejtar henne, du lär känna henne, du märker det ena med andra och du frågar henne hur hon vill ha de osv osv. Precis så som i alla andra relationer.  
    Följ mor och dotter med viktproblem på två olika sätt viktsaklart.bloggplatsen.se/
  • äsch

    Håller helt med YummyMami. Jag är själv blind (eller nästan åtminstone) och det finns inget "rätt eller fel". Precis som i alla andra relationer är man två individer som ska kompromissa och anpassa sig efter varandra till viss del. Vad det innebär för er vet ju bara ni. Lycka till!

  • far
    äsch skrev 2012-09-01 18:52:16 följande:
    Håller helt med YummyMami. Jag är själv blind (eller nästan åtminstone) och det finns inget "rätt eller fel". Precis som i alla andra relationer är man två individer som ska kompromissa och anpassa sig efter varandra till viss del. Vad det innebär för er vet ju bara ni. Lycka till!
    Tack för ditt svar! Min lilla "pärla" är totalt blind, och kan inte använda datorn, eller mobilen, som alla nu är "förunnade"! Men som sagt, hon har så många "andra demissioner", nytt för mig, men jag skall försöka att göra mitt bästa, så jag kan hitta dem...
  • Tårtsmulan

    ... kan inte använda datorn och mobilen? Idag finns det både datorer och mobiler som blinda kan använda? Med braille/text eller textsyntes mm.

  • äsch

    Hittade du henne i thailand eller? I Sverige använder varenda människa både dator och mobil, hur blind man än är.Solig Fast hmm, det kanske beror på ålder också iofs, men jag vet en hel massa "gamlingar" som tycker att det är så bra nu när de kan läsa tidningen via datorn m.m.

  • far

    Hon "känner" saker, som inte vi som ser gör. Hon kan "känna" en färg, eller en doft, som hon aldrig har sett. Och beskriva det på ett alldeles speciellt sätt.

    Nej hon är inte från Thailand, men från Gottland, om det nu skulle göra någon skillnad.

    Och visst finns det både mobiltelefoner och datorer för synskadade, men HON är fullständigt blind, och inte äns ett mikroskop skulle hjälpa henne att se "texten".

    Och mobiler med "blindskrift", finns ju redan?

    feber.se/mobil/tag/blindskrift

    Hon har dock ingen sådan, och ja, vi är lite "äldre". Skall jag köpa en sådan till henne?

  • YummyMami
    far skrev 2012-09-02 05:57:08 följande:
    Hon "känner" saker, som inte vi som ser gör. Hon kan "känna" en färg, eller en doft, som hon aldrig har sett. Och beskriva det på ett alldeles speciellt sätt.

    Nej hon är inte från Thailand, men från Gottland, om det nu skulle göra någon skillnad.

    Och visst finns det både mobiltelefoner och datorer för synskadade, men HON är fullständigt blind, och inte äns ett mikroskop skulle hjälpa henne att se "texten".

    Och mobiler med "blindskrift", finns ju redan?

    feber.se/mobil/tag/blindskrift

    Hon har dock ingen sådan, och ja, vi är lite "äldre". Skall jag köpa en sådan till henne?



    Eh? Mobiler med talsyntes.. Hon är väl inte döv heller.
  • äsch

    Coola grejor i din länk faktiskt. Fast ja, talsyntes är också en smidig uppfinning. Eller punktskrift till datorn. Och om hon är blind sedan födseln borde hon kunna läsa det. Jag tänker bara att man i dagens samhälle i stort sett behöver en dator för att kunna uträtta bankärenden, scanna post (som blind då), deklarera och fixa med annat myndighetsjox m.m. Och jag förstår inte riktigt hur man klarar sig utan. Men jag är ju född på det bortskämda 80-talet och innan dess levde väl folk också, även om det inte fanns datorer och mobiler. Fast då fanns det inte för någon, så det är inte en rättvis jämförelse. Hon går ju miste om så mycket både vad gäller självständighet och ren underhållning. Men det är antagligen så hon vill ha det, eftersom hon har valt på det sättet, så jag tror inte du ska köpa någon braille-mobil till henne.Skrattande

Svar på tråden "Totalblind"!