• Anonym (Nybliven mamma)

    Ont i rumpan efter förlossning

    Födde igår en liten tjej, världens underbaraste. Förlossningen gick bra och krystade ut henne liggandes på sidan samtidigt som jag höll upp och i ena benet. BM sa efteråt att jag var som gjord att föda barn och att jag inte hade spruckit alls, bara fått några 'rivmärken' och jag antog att dessa då var på musen. Det gick jättebra att kissa redan första gången, sved lite men inte alls så farligt. Däremot har jag ont i rumpan. Kan jag ha spruckit där trots att jag inte sprack där fram?! Kan BM missat det isf...? Eller är det hemoroider? Känns lite småknöligt där bak och lite slappare än normalt, ursäkta detaljer!! Eller är jag bara överansträngd där och att det blir bättre av sig själv om några dagar? Nu gör det ont när jag sitter, ligger på rygg och när jag går på toan för att kissa (men där fram gör det minsann inte särskilt ont, mkt knepigt). Pinsamt men jag märkte förut att jag fes utan att kunna hålla emot, tecken på att jag överansträngd där bak eller kan ringmuskeln skadats?! Vad kan jag göra åt detta? Eller bara att vänta och se om det går över eftersom det var så nyss jag födde?

  • Svar på tråden Ont i rumpan efter förlossning
  • Signa tur

    Du kan säkert ha fått bristningar i baken. Ta upp det med barnmorskan, de är vana så de kommer inte tycka något är konstigt.

  • Anonym (Rosa)

    Min förlossning gick också väldigt bra, jag sprack dock hela vägen (ej muskeln) men det var inga problem med det. Efter fick jag samma symptom som du och jag hade fått en hemorrojd. Den uppstod av själva krystandet har jag fått förklarat för mig. Jag kunde varken sitta eller ligga, enda gången det inte gjorde ont var om jag rörde på mig.

    Prata med din barnmorska eller ring vårdcentralen. Inget pinsamt med det, och det är väl värt att bli av med smärtan! =)

  • mamaleona

    antagligen är det en hemorrojd eller så är det bara ömt efter hela processen, det är ju faktiskt bara en dag sedan du fött barn. Krystade du länge? krystskede på närmare en timme ökar risken för hemorrojder. Hälsn en bm

  • Anonym (melonen)

    Jag sprack också bara jättelite vid förlossningen, däremot svullnade jag så mycket att det kändes som att sitta på en melon ungefär. Det gjorde kanske inte direkt ont, men jag var livrädd för att gå på toa eftersom det kändes så väldigt annorlunda i flera dagar efter förlossningen. Ungefär som att jag skulle skita ut hela innandömet, både framtill och baktill. Men det gick över.

    Däremot pruttar jag ljudligare nu. Så antagligen har det hänt någonting även med ringmuskeln, även om jag inte precis blev skadad.  

  • Anonym (Nybliven mamma)

    Tack för era svar! :) Har kikat med en liten spegel nu och det är fullt av små knölar runt anus, fy fasen!!! Gör bara ondare och ondare, måste ju vara hemoroider. Krystförloppet var inte särskilt långt tror jag men jag försökte hålla emot krystningarns ett tag för att inte spricka, kanske det kan ha skapat detta elände istället?! Ska ta mod till mig att prata med ngn BM nu när vi fortfarande är kvar på BM, eftersom det inte verkar helt onormalt bör de ju fått frågan förr.

  • No Name

    Ts. köp xyloproct salva och suppar på apoteket... 
    såg precis att du är kvar på bb så tala med barnmorskan så kanske dom har så du kan börja med ;) smörjer man flera gånger över dagen och använder supparna iaf morgon och kväll så är dom borta på någon vecka

    Xyloproct är även smärtlindrande så du kommer inte att ha  lika ont när du börjar använda det :) 

    Lycka till med er lilla tös! 

  • Tittij

    Säkert bara små hemmorrojder. Jag fick jätteont efteråt trots att jag inte sprack nåt "fram". Jag fick xyloproct av BM på patienthotellet och den hjälper bra. Mina hemorrojder försvann efter cirka en månad, men då hade jag en gigantisk Dina kommer försvinna mycket snabbare gissar jag.

Svar på tråden Ont i rumpan efter förlossning