• MarieCurie

kaos läggningar- vad göra??

Nu orkar vi snart inte mer  jag och min man, blir nästan kaos varje kväll.  Hur ska vi (hela familjen) kommer ur detta?

Har två barn, 4,5 år och snart 2 år. Inget av barnen sover i sina sängar hela nätterna men det är inget som stör oss. Problemet är läggningarna, båda barnen "kräver" att vi ligger bredvid men det har nu gått så långt att det funkar inte för oss vuxna. 

- jag somnar själv, kan lätt sova över en timme inne hos något av barnen och kan sen inte somna på kvällen.
    -det funkar inte att både jag och min man lägger var sitt barn eftersom vi behöver tid att göra annat (disk, tvätt, träning etc)
    -inte alltid som vi båda är hemma och det måste det funka att bara en av oss lägger barnen.

Stora barnet har i hela sitt liv krävt trygghet när han sover, har aldrig (undantag 10 ggr på fyra och ett halvt år) kunnat somna själv. Han är mörkrädd och har alltid varit väldig strulig med sömmen. 

Yngsta barnen har inte alls samma behov av oss, det har mest blivit att vi sitter där och eftersom hon är van vid det. Sen har jag lite dåligt samvete att stora barnet har fått flera år med kvällsgos. 

Brukar springa mellan rummen men problemet är att stora aldrig kan vara tyst utan ligger och skriker om man inte är hos honom vilket gör att lillasyster vaknar (hon har svårt att komma till ro men om hon får 5-10 min så somnar hon för natten ). försöker förklara att om han bara är lite tyst så kommer jag så fort som lillasyster han somnat. 

Idag tog läggningen närmare 2 h, storebror väckte halvsovande lillasyster 5 ggr. Båda två  blir tröttare och tröttare och mer och mer hysteriska. Får så dåligt samvete att jag måste välja att sitta med lillasyster först men att förklara för en trött 2 årig att mamma kommer tillbaka om 5 min funkar inte..... en kille på 4,5 år borde ju kunna förstå situationen. 

Hur ska vi komma ur detta?

• Svar på tråden kaos läggningar- vad göra??
  • Caaarroo

Lägg tvååringen tidigare och äldsta senare! Typ sätta äldsta med ett spel eller pussel så säger du mamma kommer snart, sen lägger du efter en halvtimme typ!

Ni har säkert redan testat det! Har du provat att göra det till en lek, typ "muta" lite och säga om du inte ropar och skriker efter mamma i kväll när du ska sova så får du en guldpeng, och om du somnar själv så får du två guldpengar så kan du spara dom och så köper vi en leksak till dig när du har varit så duktig!

Jag var extremt mörkrädd som barn och Siv i mina föräldrars säng till jag var 6 år! Men jag kommer ihåg att dom körde en liknande metod att om jag var så pass duktig att jag lärde mig att somna själv så skulle jag få vilken leksak jag ville!

Kanske inte är den bästa "metoden" men det kan ju funka! Sen kan ni ju prata om det på dagarna och förbereda inför kvällen, att du förklarar sakligt varför för han är ju ändå 4 och ett halvt år och förstår ju precis vad du säger och du tar det på hans nivå! Köp nån cool nattlampa och köp en bandspelare med godnattsagor som han kan ligga och lyssna på! :D hoppas det löser sig!

• Butterscotch

Skaffa en våningssäng och låt dem sova i samma rum? Vi har en Kura från Ikea, den är inte så hög. Vår femåring ligger uppe och tvååringen nere. Då kan vi matta båda två samtidigt utan att ligga bredvid och utan att behöva springa mellan rummen.

• cosinus

Prata med din 4-åring, det kan fungera. Berätta som det är att det inte fungerar som det är på kvällarna och att ni måste göra om kvällsrutinerna.

Jag hade nog tagit steg ett att sitta bredvid hans säng och läsa själv tills han somnar. Gett det några dagar, en vecka och då krävs det ju att ni lägger det så att bägge kan vara hemma och natta var sitt barn under den här tiden.

När han är van att ni inte ligger bredvid hade jag börjat gå mellan barnen (om den lilla behöver dig och annars bara gått ut och suttit mellan rummen) och gett honom en tidsram som han förstår. T ex om han brukar lyssna på CD så säg vilken låt/del i sagan du kommer vara tillbaka. Eller köp honom en klockradio och säg att du är tillbaka när sista siffran är 5 eller något liknande. Med den typen tidsramar som de förstår brukar de kunna härda ut och när de är trygga med att du kommer tillbaka kan de t o m somna ifrån.

Sen hade jag inte tagit bort alla myskvällar. Säg att du förstår att han tycker om att somna med dig bredvid men att det inte funkar alla dagar men t ex lördagar kan han få ha kvar som mysdag. Mina barn älskar att somna allihopa i dubbelsängen men det är helt ohållbart på vardagar så här är regeln att de får somna där på helgerna (fre och lör) men dag innan skol/dagisdag somnar de i sina egna sängar och kommer om de vill på natten.

Det var den större, den mindre skulle jag också börja med att bara sitta bredvid och sen när det funkar sitta utanför rummet och bära in när hon kommer utspringandes. Det brukar ge sig ganska fort.

• Maxbox

Vår son som snart är 4 har alltid velat att vi ska ligga jämte honom när han ska somna. Vi har försökt få honom att somna själv, men det har varit för stökigt. Tills en gång när mormor och morfar var barnvakt, då minsann var det inga problem. Vi ligger fortfarande jämte oftast för att det går fortast och han frågar efter det. Men om det behövs av någon anledning, tex. att man är hemma själv med barnen så går det faktiskt. Det absolut bästa har varit hans nya loftsäng med utdragbar gästsäng under. Då har jag kunnat natta yngsta barnet i gästsängen, medan storebror somnat själv där uppe, med vetskapen om att jag finns i rummet.

Ibland känner jag att alla andras barn verkar kunna somna själv och detta endast är en "dålig" vana. Men de är små så kort period och de vill snart inte längre vara nära alls. Har märkt jättestor skillnad på sonen senaste året när det gäller detta. Kommer även i kontakt med svår sjuka barn i mitt arbete och inser att man inte kan ta livet för givet och dessa stunder när man får vara nära, känna värmen och känna doften av dem är guld värda. Visst är det stressande med allt hushållsarbete som ska göras som man inte riktigt hinner med pga. detta, men när jag sätter det i perspektiv så känner jag att jag prioriterar rätt som spenderar den tiden hos dem.

• MarieCurie

Ursäkta mitt förra inlägg, skrev från mobilen och det blev visst ingen styckindelning av texten. 

Håller tummarna för att dagens läggning håller i sig! Jag och min hade pratat ihop oss under dagen, pratade med sonen om problemen, vi kan inte ligga bredvid någon av barnen eftersom vi (mest jag) somnar och kan då inte somna på kvällen. Att det inte heller funkar att han skriker för att lillasyster vaknar och att det då tar längre tid för alla att somna samt att jag inte vill vara en arg mamma....

sen kommer vi till momentet "Mutning"  han får en present som han önskar sig när lillasyster fyller år om en månad.  Han har i en månadstid önskat sig ett lasersvärd alt starwars lego, reda skickat önskelistor till tomten....

Barn 1
    Vi kom överens om att han ligger stilla och väntar på på att lillasyster har somnat så kommer jag in till honom.  En tyst ropning kom efter 5 min, han hade "glömt" av dealen....sen somnar han på 5 minuter....

Barn 2
    Kastar nappen, måste ha vatten, måste bajsa (vi har precis börjat med pottträning och även om det aldrig kommer något så måste hon sitta på pottan på kvällen......), springer upp några gånger,  tårarna sprutar på fröken Drama Queen för mamma vill inte ligga på kudden. Jag går för att hämta mobilen, skruttan skriker sitt "mamma har lämnat mig" skrik i 1 min och somnar....!!!

För att det inte ska se ut som om jag lämnar en hysterisk dotter i sängen, hör lätt skillnad på mina barns ilska.  Hon är verkligen en Drama Queen och har alltid varit det.  Hon styr familjen här hemma med sitt humör....

• Caaarroo

Skönt att det funkade bra med äldsta :D hehe hoppas att lilla drama Queen inte ska bajsa dricka och bli förbannad varje kväll men det här måste ju ha känts väldigt lyckat? Kul! :D

• MarieCurie
    Caaarroo skrev 2012-09-03 21:36:52 följande:
    Skönt att det funkade bra med äldsta :D hehe hoppas att lilla drama Queen inte ska bajsa dricka och bli förbannad varje kväll men det här måste ju ha känts väldigt lyckat? Kul! :D
    Kändes helt perfekt, mannen smög tyst in efter sin kvällspromenad i tron att det som vanligt skulle vara kaos. Förvånad hittar han mig vid köksbordet med jobbdatorn. 

Håller verkligen tummarna för att allt ska funka även i framtiden. Stora grabben har alltid varit väldigt trygghetskrävande (krävande är kanske fel ord), vägrade vagnen när han var liten, har alltid velat sova nära. Minns att han inte kunde sova när han var liten bebis om det inte var på oss....Skruttan sover helst med oss men ingen får röra eller ens nudda henne. Tog ett bra tag att inse att det inte hjälper att hålla om henne när hon vaknar på nätterna, utan man får visa henne att man är nära, flytta en bit bort och vända sig om. Brukar sluta med att storebror ligger på kanten av vår dubbelsäng, sen får jag en liten plats, övriga sägen har dottern. Pappan och katten blir förvisad till någon av barnens sängar.

Så roligt att barnen är så olika, även om de varit svårt att förstå att lillasyster inte behöver samma saker som sin bror. Storebror har alltid somnat om bara han får sova nära och lillasyster gnäller för att det är fel vattenglas eller att man råkar hålla armen i fel vinkel så att den inte bara rör året utan även axeln eller huvudet  (försök att hålla upp kappa enbart håret utan att röra någon annanstans  eller ligga för nära klockan 3 på natten).
Svar på tråden kaos läggningar- vad göra??