kaos läggningar- vad göra??
Nu orkar vi snart inte mer jag och min man, blir nästan kaos varje kväll. Hur ska vi (hela familjen) kommer ur detta?
Har två barn, 4,5 år och snart 2 år. Inget av barnen sover i sina sängar hela nätterna men det är inget som stör oss. Problemet är läggningarna, båda barnen "kräver" att vi ligger bredvid men det har nu gått så långt att det funkar inte för oss vuxna.
- jag somnar själv, kan lätt sova över en timme inne hos något av barnen och kan sen inte somna på kvällen.
-det funkar inte att både jag och min man lägger var sitt barn eftersom vi behöver tid att göra annat (disk, tvätt, träning etc)
-inte alltid som vi båda är hemma och det måste det funka att bara en av oss lägger barnen.
Stora barnet har i hela sitt liv krävt trygghet när han sover, har aldrig (undantag 10 ggr på fyra och ett halvt år) kunnat somna själv. Han är mörkrädd och har alltid varit väldig strulig med sömmen.
Yngsta barnen har inte alls samma behov av oss, det har mest blivit att vi sitter där och eftersom hon är van vid det. Sen har jag lite dåligt samvete att stora barnet har fått flera år med kvällsgos.
Brukar springa mellan rummen men problemet är att stora aldrig kan vara tyst utan ligger och skriker om man inte är hos honom vilket gör att lillasyster vaknar (hon har svårt att komma till ro men om hon får 5-10 min så somnar hon för natten ). försöker förklara att om han bara är lite tyst så kommer jag så fort som lillasyster han somnat.
Idag tog läggningen närmare 2 h, storebror väckte halvsovande lillasyster 5 ggr. Båda två blir tröttare och tröttare och mer och mer hysteriska. Får så dåligt samvete att jag måste välja att sitta med lillasyster först men att förklara för en trött 2 årig att mamma kommer tillbaka om 5 min funkar inte..... en kille på 4,5 år borde ju kunna förstå situationen.
Hur ska vi komma ur detta?