• Anonym (förvirrad pappa)

förvirrad pappa

Hej.
    Jag skulle mest behöva lite råd eller tips, om jag tänker fel eller logiskt.

Jag träffar mitt barn med kontaktperson(jag valde det av olika skäl) nu ska barnet få komma hem till mig en dag av umgängesdagarna.
    Kontaktpersonen kommer då åka hit med barnet samt skjutsa hem det till sin mamma.
    Kontaktpersonen säger att JAG måste köpa en bilbarnsstol och ge till henne.
    Jag föreslog att eftersom mamman ändå tar sig med bil till överlämnandet så kan väl bilbarnsstolen följa med? Mamman har ju redan en, då följer den ju med tillbaka med barnet.
    Men Kontaktpersonen menar på att jag ska köpa en som hon ska ha hela tiden, jag ska alltså köpa en bilbarnsstol till mitt barn som jag aldrig själv får köra. Är det realistiskt?
    Självklart hade jag köpt en bilbarnsstol om jag skulle köra barnet.
    Behöver jag tillägga att mamman får underhåll och barnbidrag..

Hoppas ni förstår min undran...

• Svar på tråden förvirrad pappa
  • Kjell2

Skit i småsaker. Det viktigaste är väl att du får träffa ditt barn. Om det innebär att du får köpa en bilbarnstol så är det en detalj i det hela. Lägg fokus på rätt sak och gräv inte ner dig i om det är rätt eller fel.

• Anonym (boförälder)

Vet du, som boförälder och mamma kan jag ofta tycka att umgängesföräldrar (oftast pappor) har en tendens att hänga upp sig på småsinta saker, som boföräldrar får lösa vare sig de har råd, ork eller lust att ta hand om.
    Men här känns det väldigt underligt att bilstolen inte betraktas som en del av barnets utrustning, och helt klart hänger med barnet. Det är väl ingen som tänker sig att man ska byta kläder på barnet vid bytet av bil, från mammans till kontaktpersonens? Och hon får väl ha samma nalle eller liknande, med sig?
    Barnstolen är till för barnets säkerhet och inte en del av mammans bilutrustning.
    Så tycker jag.
    Men samtidigt befinner ni er i en jätteextrem situation. Där gäller inte normalt sunt förnuft.

Så om din fråga gäller ditt förnuft, är mitt svar att jag håller med dig. Men rent "strategiskt", som en del av konflikten mellan dig och mamman, tycker jag att du ska köpa en stol och se det som en del av det pris du betalar för att få en glad och trygg resa för din dotter, med en nöjd kontaktperson som tycker att du är vettig att samarbeta med.

Anonym (boförälder) skrev 2012-09-08 21:27:21 följande:
    Vet du, som boförälder och mamma kan jag ofta tycka att umgängesföräldrar (oftast pappor) har en tendens att hänga upp sig på småsinta saker, som boföräldrar får lösa vare sig de har råd, ork eller lust att ta hand om.

Men här känns det väldigt underligt att bilstolen inte betraktas som en del av barnets utrustning, och helt klart hänger med barnet. Det är väl ingen som tänker sig att man ska byta kläder på barnet vid bytet av bil, från mammans till kontaktpersonens? Och hon får väl ha samma nalle eller liknande, med sig?

Barnstolen är till för barnets säkerhet och inte en del av mammans bilutrustning.

Så tycker jag.

Men samtidigt befinner ni er i en jätteextrem situation. Där gäller inte normalt sunt förnuft.

Så om din fråga gäller ditt förnuft, är mitt svar att jag håller med dig. Men rent "strategiskt", som en del av konflikten mellan dig och mamman, tycker jag att du ska köpa en stol och se det som en del av det pris du betalar för att få en glad och trygg resa för din dotter, med en nöjd kontaktperson som tycker att du är vettig att samarbeta med.

Tack för ditt svar.

Jag har köpt en bilstol.

Frågade FR om det inte vore enklare att bilstolen följde med hela resan. Som svar fick jag då att nej det är bra att jag som pappa också köper en bilstol som kontaktpersonen kan ha tills jag går köra mitt barn själv i bilen! Som vanligt så får man bara gilla läget för annars heter det att man har samarbetssvårigheter...
  • Anonym
    Anonym (förvirrad pappa) skrev 2012-09-09 01:18:23 följande:

Tack för ditt svar.
    Jag har köpt en bilstol.
    Frågade FR om det inte vore enklare att bilstolen följde med hela resan. Som svar fick jag då att nej det är bra att jag som pappa också köper en bilstol som kontaktpersonen kan ha tills jag går köra mitt barn själv i bilen! Som vanligt så får man bara gilla läget för annars heter det att man har samarbetssvårigheter...
    Bra jobbat ts! Låt henne inte hitta anledningar att bråka. Du vinner med tiden och det är viktigast av allt.
  • Hampusmatte

Jag tycker det låter som att mamman utnyttjar situationen. Nu vet ju inte jag hur det ser ut i övrigt och varför men du borde få hjälp av soc.

Har du ingen handläggare där som du kan prata med? Eller är det samma som hämtar barnet?

På min tid så kunde man hyra barnstolar och då fick man byta ut dom alteftersom barnet växte.Tror att det var bla. barnens Hus och Babymys. Även försäkringsbolaget kunde man få hyra barnstolar som man fick byta ut.

Kanske värt att kolla upp?       

Hampusmatte skrev 2012-09-10 18:33:04 följande:
    Jag tycker det låter som att mamman utnyttjar situationen. Nu vet ju inte jag hur det ser ut i övrigt och varför men du borde få hjälp av soc.

Har du ingen handläggare där som du kan prata med? Eller är det samma som hämtar barnet?

På min tid så kunde man hyra barnstolar och då fick man byta ut dom alteftersom barnet växte.Tror att det var bla. barnens Hus och Babymys. Även försäkringsbolaget kunde man få hyra barnstolar som man fick byta ut.

Kanske värt att kolla upp?       

Soc får jag ingen hjälp av, kontaktpersonen har bara en stol som är för äldre barn. Ska genast kolla upp med att hyra! Tack ska du ha!

Tack!

Barnet kommer inte imorgon pga att mamman inte tycker bilstolen är tillräckligt bra, inställt umgänge..

Sabotage så det skriker om det!

• Anonym

Du har inga vänner eller bekanta som kan låna ut en stol?! 

Anonym skrev 2012-09-10 21:42:08 följande:
    Du har inga vänner eller bekanta som kan låna ut en stol?! 

Nä tyvärr, de är för små eller för stora.
Svar på tråden förvirrad pappa