• Anonym

Zoely!

Jag började äta p-piller igen efter några års paus. Har börjat med Zoely. Jag har tagit dom i snart 2 och en halv vecka och det småblöder hela tiden. Någon mer som varit i min sits? När slutar det?

• Svar på tråden Zoely!
  • Anonym (anna)

Jag har precis börjat, äter min andra karta nu. Min bm sa att det kan vara så ibörjan. Hur länge har du ätit? Det enda jag märkt är att jag blöder EFTER sockerpillren, dvs när jag börjat på ny karta, vilket stör lite. Anledningen till varför jag fick zoely nu är för att mina gamla Celeste gav mellanblödningar. Så hoppas inte zoely ger det med.

• Anonym

Jag har ätit i snart 3 veckor. Jag började ju för att kunna vara lite mer spontan med sin partner. Men nu kan man ju knappt ha alls istället.

• Anonym (anna)

Min bm sa att jag kunde få mellanblödningar och/eller utebliven mens åtminstone under de tre första månaderna. Så tyvärr får du nog räkna med att det kan ta tid innan kroppen ställt in sig rätt.

• Anonym

Aha okej.Dyrt bara med alla mensskydden. Men jag kämpar på någon månad till. Tur att jag inte tog för ett helt år direkt.

• Anonym (trogen användare)

Har använt Zoely från april ca. Hade precis som du mellanblödningar första och andra månaden från och till rätt ofta. Tänkte precis ge upp men sen var nästa månad utan några mellanblödningar alls. Så kommer förhoppningsvis bli bättre med dig också. Testa minst 3 månader med de så kroppen får ställa in sig sen kan du byta om det inte blir bättre.

• plastkotte

Jag har precis börjat med zoely jag med, är i slutet på första kartan och har hittills funkar utan problem. Hoppas man slipper blödningar bara! Fick aldrig någon info om att man kunde få det?

• Anonym

Jag fick informationen. Jag trodde dock det skulle vara mellanblödningar och inte konstanta blödningar. Har inte haft ett enda stopp. Okej att jag kan vänta 3 månader men maken blev helt grå. Men jag kan förstå honom också. Inte jätte mysigt. Men vi får snällt vänta.

• Anonym

Jag började ju ta dom på första dagen för min mens. Sen dess har det varit småblödningar titt som tätt hela tiden. Men det kan ju ta upp till 3 månader innan kroppen vant sig. Jag avvaktar ett tag till.

• Javlarondellhund

Har ätit Zoely nu i 2 veckor och jag har blött i 2 veckor.. Hoppas också det slutar snart för jag vill då verkligen inte blöda hela tiden! :/

• Anonym

Jag har haft det jätte bra nu ett tag utan blödningar. Dock så glömde jag att ta bara en dag. Direkt så började jag småblöda. Nu har jag haft så i 3 veckor. Har min mens nu och ska börja äta imorgon igen. Men går det inte över så går jag till läkaren.

Javlarondellhund skrev 2012-12-01 18:40:33 följande:
    Har ätit Zoely nu i 2 veckor och jag har blött i 2 veckor.. Hoppas också det slutar snart för jag vill då verkligen inte blöda hela tiden! :/

Jag tycker du ska avvakta någon vecka till innan du ger upp i alla fall.
  • maria nyfiken

Hej,

jag har använt Zoely sen maj 2012. Hade blödningar i 1,5mån så jag tog ett uppehåll på tre veckor och började med Zoely igen och nu funkar den hur bra som helst. Inga blödningar alls Glad

• fridass

Jag har ätit Zoely i två månader nu. Första månaden var katastrofal - jag fick mellanblödningar i flera veckor, konstant mensvärk, ont i huvudet, mådde dåligt m.m. Men andra kartan har funkat så himla mkt bättre! Det är jobbigt att ge det några månader när man mår dåligt, men det KAN verkligen vända och bli bättre, så jag skulle rekommendera er som äter första kartan och mår piss att åtminstone ge det 1-2 månader till. Lycka till!

• Anonym (EBP)

Jag slutade med p-piller för ca fyra år sedan. Då hade jag ätit piller sen ca 10 år tillbaka, men jag började må illa och få rejäl acne. Provade MÅNGA olika sorter men inget fungerade för mig, jag ledsnade och slutade helt och hållet. Det var skönt att få en "hormonpaus" och jag lärde känna min kropp på ett helt nytt sätt, märkte även att p-pillerna bidragit till min depression (vilket någon barnmorska/läkare ALDRIG någonsin nämnt för mig).

Jag förstod att jag för eller senare skulle behöva ta itu med skydd men hittade inga alternativ som passade och kändes rätt så jag fortsatte oskyddad tills för någon vecka sedan då jag blev gravid och gjorde en abort. Barnmorskan tipsade om Zoely och motvilligt tog jag första pillret efter en del googlande. Jag blev rejält positivt överraskad! Har bara ätit Zoely i några veckor men av tidigare erfarenhet av p-piller så brukar biverkningarna komma direkt för mig, jag har lite ont i huvudet men annars känner jag inget alls och jag tror det beror på att hormonerna i Zoely ligger väldigt lika kroppens egna.

Håller tummarna att det håller i sig!

• plastkotte

Jag skrev i den här tråden när jag precis hade börjat med zoely det var väl ca 1-1,5 år sedan nu! Jag var jättenöjd första månaderna, efter ca 3-4 månader så började jag att tappa ENORMA mängder med hår. Har aldrig varit med om liknande.. Förstod givetvis inte då att det var zoely som orsakade mitt håravfall, dom var ju såpass nya då och biverkningarna av dem var ganska okända. Jag insåg för ca 2 månader sedan att det var zoely som orsakade håravfallet, efter endel googlande såg jag att fler än mig hade samma problem, inom 2-5 månader så började många tappa hår. Jag läste då på mitt senaste paket zoely som jag hade hämtat ut och nu hade dom uppdaterat biverkningarna, håravfall står numera med som en vanlig biverkning, jag slutade med zoely förra månaden och kommer aldrig någonsin mer äta dem eller några andra ppiller där håravfall är en känd biverkning. Har i princip tappat hälften av mitt hår, så numera är jag så tunnhårig så det är löjligt. Hoppas nu på att håret kommer växa ut igen.. Och jag hoppas att ni andra är uppmärksamma så ni slipper samma sak som jag! Det tog mig ett år att räkna ut att ppillrena var det som orsakade mitt håravfall.. Helt sinnessjukt.

• Anonym (Gunilla)
    plastkotte skrev 2014-03-12 14:44:30 följande:
    Jag skrev i den här tråden när jag precis hade börjat med zoely det var väl ca 1-1,5 år sedan nu! Jag var jättenöjd första månaderna, efter ca 3-4 månader så började jag att tappa ENORMA mängder med hår. Har aldrig varit med om liknande.. Förstod givetvis inte då att det var zoely som orsakade mitt håravfall, dom var ju såpass nya då och biverkningarna av dem var ganska okända. Jag insåg för ca 2 månader sedan att det var zoely som orsakade håravfallet, efter endel googlande såg jag att fler än mig hade samma problem, inom 2-5 månader så började många tappa hår. Jag läste då på mitt senaste paket zoely som jag hade hämtat ut och nu hade dom uppdaterat biverkningarna, håravfall står numera med som en vanlig biverkning, jag slutade med zoely förra månaden och kommer aldrig någonsin mer äta dem eller några andra ppiller där håravfall är en känd biverkning. Har i princip tappat hälften av mitt hår, så numera är jag så tunnhårig så det är löjligt. Hoppas nu på att håret kommer växa ut igen.. Och jag hoppas att ni andra är uppmärksamma så ni slipper samma sak som jag! Det tog mig ett år att räkna ut att ppillrena var det som orsakade mitt håravfall.. Helt sinnessjukt.
    Du borde begära skadestånd!! Herregud, det är sjukt vad kvinnor förväntas stå ut med och bara acceptera!! Och om det dessutom inte stod med som en biverkning från början!

Tycker alla kvinnor som får svåra biverkningar ska anmäla och kräva skadestånd, det är helt sjukt att vi kvinnor bara ska vara "tacksamma" över att det finns preventivmedel för oss kvinnor och låta läkemedelsindustrin testa sina preparat på oss utan större efterforskningar.
Svar på tråden Zoely!