• kakkia

gå ner och äta nyttigt!

Jag är lite överviktig och vill nu börja gå ner i vikt men jag har så svårt att komma igång med att äta rätt.
    vad finns det för mat från vanliga ica man kan köpa och äta igenligen...
    Jag ser alla recept på internet om att gå ner i vikt men allt låter såå himla komplicerat och hälften har jag aldrig ens hört talas om.

Kan tillägga att jag gått ner ca 20 kilo på ett år då jag började jobba på gård men nu står jag stilla så har precis börjat på gym men har lite problem med kosten....
    anledningen till att jag vill att det ska gå lite snabbare e för ett kommande bröllop och självklart vill jag ju se strålande ut i min brudklänning och just nu så känner jag mig inte så vacker!!

Någon som har lite "enklare" matråd?
    Frukost, frukt, middag, frukt,kvällsmat.         

• Svar på tråden gå ner och äta nyttigt!
  • ThisIsMe

Mitt bästa tips är att du lagar i stort sett vilken mat som helst men tar en mindre portion än tidigare, kanske hälften eller 2/3. Resten av tallriken fyller du upp med grönsaker. Om du styrketränar behöver du få i dig proteiner så minska inte så mycket på just den delen av kosten utan ta då hellre bort en större det pasta/ris/potatis/etc. Lär dig också att laga goda såser som inte är baserade på mjölkprodukter, tex en ordentligt kryddad tomatsås.

• Pirum

Japp. Ett jättenkelt sätt är att byta ut potatis/pasta/ris mot grönsaker med spänst; råa och tillagade. 

Så till middag äter du tex kyckling och sås med rårivna morötter och kokt broccoli. Såsen tar du med måtta. Samma princip till lunch. Om du vill köra en mildare variant tar du pyttelite pasta eller en liten potatis och resten grönsaker. 

Sedan gäller det att kontrollera kalorinivån på frukost och mellanmål. Ät exvis fil och musli eller gröt plus ett kokt ägg till frukost. Till mellanmål: kesella, keso, ägg på knäckemacka eller liknande.  

• Sagolina

Vet inte vad du är ute efter, men kan skriva vad jag äter

Frukost: 1bit rågbröd/bovetebulle med ost&/skinka + grönsaker, 1ägg (kokt/stekt), te med mjölk.
    Mellanmål: frukt/morot/yoghurt
    Lunch: Kött/kyckling/fisk + grönsaker
    Mellanmål: frukt/morot/yoghurt
    Middag: Kött/kyckling/fisk + grönsaker
    Kvällsmål: Te med mjölk + något smått om jag har "råd" (räknar kalorier)

Jag äter enligt att jag är stilla stor del av dagen i skolan, så om du arbetar aktiv kanske du skall äta 2smörgåsar på morgonen eller lägga till yoghurt med bär&mysli eller havregrynsgröt.
    Huvudsaken för mig är att få i mig middagen 6tiden och sedan inte äta mycket efter det. Max ett kex, en frukt, några nötter eller en bit choklad om jag är sugen. Oftast räcker doch min kopp te!         

• loveeverymoment

Håller med!!! Viktväktarna! Är bäst. Nyttig mat inget uteslutet. Dom har jätte bra på nätet man kan va medlem...

• kakkia

Jag hade gärna varit med i viktväktarna och tusen andra seriösa sidor förutom ett problem...det kostar att vara med vilket jag hellre lägger på maten och träningen!
    finns det ingen gratis sida där man kan få hjälp eller åtminstånde kunna läsa om ett träningschema...
    Leva utan ris och potatis kan jag inte men kan defenetivt byta till fulkost ris och potatis har vi kanske två tre ggr månaden och jag brukar äta två mellan potatisar så det är inget jag dör av. (motionerar varje kväll) 
    Jag vill bara ha råd på enkla resept på matvaror man kan hitta i ica / konsum 
    sallad gurka tomat ägg fisk har jag hemma men sen då? Vad kan man laga som e nyttigt (jag fattar ironin med "nyttigt" med en massa grönsaker) De jag menar är att jag vill ha en komplett måltid inte bara sallad och en torr fisk/kyckling-bit...

• YummyMami
    kakkia skrev 2012-09-06 12:36:17 följande:
    Jag hade gärna varit med i viktväktarna och tusen andra seriösa sidor förutom ett problem...det kostar att vara med vilket jag hellre lägger på maten och träningen!
    finns det ingen gratis sida där man kan få hjälp eller åtminstånde kunna läsa om ett träningschema...
    Leva utan ris och potatis kan jag inte men kan defenetivt byta till fulkost ris och potatis har vi kanske två tre ggr månaden och jag brukar äta två mellan potatisar så det är inget jag dör av. (motionerar varje kväll) 
    Jag vill bara ha råd på enkla resept på matvaror man kan hitta i ica / konsum 
    sallad gurka tomat ägg fisk har jag hemma men sen då? Vad kan man laga som e nyttigt (jag fattar ironin med "nyttigt" med en massa grönsaker) De jag menar är att jag vill ha en komplett måltid inte bara sallad och en torr fisk/kyckling-bit...
    Gå på viktväktarträffar, en möte 130kr och första mötet 250kr, gå en gång i månaden. 130 kr i månaden kan du inte skylla på att det är dyrt.
  • Kjell2

Ett fösta steg kan vara att rensa bort allt skräp som godis, läsk, fikabröd, efterätter, glass, chips, pizza, junkfood. Ofast kommer man lång med det.

Därfter mindre portioner och minska intaget av snabba kolhydrater som pasta, ris, couscous, bröd samt inga stora lass med feta såser. Ersätt med grönsaker, magert kött, fisk.

Komplettera med konditionstäning, så du flåsar och svettas, om minst 30 minuter 3 ggr/vecka.

• Solstråle0001

Kan tipsa om "shapeup" som är en gratis app. Där lägger du in maten du äter så räknar den ut kalorier. Jätteenkelt! Jag har gått ner 18 kg med den.

Svar på tråden gå ner och äta nyttigt!