• Anonym (Frustrerad)

Går inte ner i vikt?

Hej.

Jag undrar hur mycket jag ska äta dagligen för att gå ned 5 kilo? Jag är 169 och väger 56-57kg (är i 20-årsåldern). Jag vill gärna komma ner till min ursprungliga vikt som ligger på 52 kg. Äter av alla energikällor till varje måltid förutom till middag då jag utesluter kolhydrater. Kaloriintaget brukar ligga på 900-1200/dag men jag går fortfarande inte ner ett gram. Vad gör jag för fel? Jag rör på mig en del också. Mest promenader och joggingturer, men inget händer:/

• Svar på tråden Går inte ner i vikt?
  • Träningsexpert Elmina

Hur ser livet ut för övrigt?
    Stressar du mycket?
    sover du dåligt?
    Dricker du lite för mycket alkohol?
    Känner du dig nedstämd?

Ibland kan hormonerna försvåra viktnedgången och ovanstående faktorer kan bidra till att det blir svårare. 

Tränar du ofta på samma sätt?

Kan du tänka dig att styrketräna?

Kanske satsa på lite tuffare jogging som intervaller?

hälsningar Elmina

• Anonym (Frustrerad)

För övrigt så ser mitt liv bra ut. Har ett jobb som jag trivs på. Stressar inte för mycket, det enda som stressar mig är just att det inte händer något på vågen, förstår verkligen inte varför, det är riktigt frustrerande som du kanske kan förstå. Försöker variera min träning så gott det går, blir många morgonpromenader innan frukost, men ibland är jag ute och springer eller ibland även intervallträning. Försöker hinna med att styrketräna 1-2 ggr/veckan. Alkohol dricker jag i princip inte alls, det kanske blir några glas vin varannan månad eller var tredje. Så jag gör ju princip "allt rätt" men ändå så händer inget:/ Varför?

• Träningsexpert Elmina

Ja, det var inte lätt att svara på din fråga.

Kosten verkar du ju inte kunna göra så stora förändringar med, kanske att du skulle kunna äta mer för att kunna träna lite hårdare? Äter du alltid så lite kcal? skriver du in kosten i ett program som räknar ut kcal intaget år dig?

Tränar du tyngre styrketräning när du gymmar?

Prova att förändra din träning, kanske behöver kroppen "chockas" ytterligare? 

Sitter kläderna mycket tajtare nu mot vad de gjorde när du vägde 52 kg?

Muskler väger lite mer men tar mindre plats. 

Svar på tråden Går inte ner i vikt?