• Misan87

Hur länge amma?

har märkt mer och mer att folk reagerar på min ammning?
    Jag har ett barn på 7 1/2 månad och ja jag ammar än... i veckan tog ja beslut om att dra ner på 2 ggr till 1 gång om dagen.. är de fel???
    Har pratat med folk och de är nästan så dom rynkar på näsan när jag säger att jag ammar än!
     ge gärna era kommentarer!!! 

• Svar på tråden Hur länge amma?
  • evaoregon
    Litet My skrev 2012-09-08 01:34:48 följande:
    7,5 månad är ju fortfarande litet, tycker du skall göra det du och barnet mår bäst av. Kan och vill du fortsätta amma är det ju toppen och nyttigare än att tex byta ut ammningen mot välling.
    Jag håller helt med.  Jag tycker att du ska strunta i vad andra tycker.
  • leiapp

Vad menar de att du skulle ge istället? Tycker de att du skulle gått över på fast föda + välling? Det är väldigt tidigt för många barn att göra det i den åldern. Rekommendationen från livsmedelsverket är ju dessutom att ha bytt ut ett mål till fast föda i den åldern .Det ser ju så olika ut med matintroduktion etc.

7,5 månader är inte länge tycker jag. Vårt barn är lika gammal och ammas 5 ggr på dagen och fritt under natten. Om en månad när jag jobbar blir det 3 ggr på dagen och fritt på natten.

Jag har inte fått några kommentarer men skulle jag få det skulle jag inte bry mig för jag tycker att de i så fall skulle baseras på okunskap. Har inga planer på att sluta heller. 

• Närtan

Så är det med amning tyvärr. Det är inte upp till en själv utan alla i omgivningen vill påverka så det stämmer med deras världsbild. Jag har ammat mina barn väldigt okika då jag låtit dem själva bestämma. Enligt vissa då väldigt osmakligt och nästintill perverst eftersom den yngsta var nästan två år när hon slutade...
    Allt var bättre förr när alla slutade amma inom tre månader "när mjölken sinade".

Gör som du själv känner och försök att inte ta åt dig av alla korkade kommentarer och blickar.

• Loreena

Amma så länge som du och barnet vill!! Livsmedelsverket rekommenderar amning i 1 år eller längre och WHO rekommenderar amning i 2 år eller längre. Barn naturliga amningsålder är upp till 4 år. Strunta i omgivningen! De är bara okunniga! Själv så ammade jag i 13 månader och jag kände också av omgivningens kommentarer tidigt. Men strunta i det! Varför ska de överhuvudtaget lägga sig i??? Bemöt dem med kunskap.

• lavendeln

Runt 7-8 månader har jag tröttnat men jag tycker inte det är särskilt länge. Trivdes med att amma men runt där började jag känna att jag ville få ha min kropp för mig själv igen.
    Upplevde från vissa håll att det var länge att amma.. från andra att det var för tidigt att sluta. Man kan inte göra alla glada, det räcker med att du är nöjd med ditt beslut

• Mimmi85

Ammar min dotter på 9 månader än. Har dragit ned på det till morgon kväll och natt eftersom jag vill att hon ska klara sig utan mig på dagtid. Är i valet å kvalet om jag ska försöka sluta nu när pappan tar över föräldrarledigheten om 2 månader men vi är nog inte helt redo för det än hon och jag...känner att många också verkar tycka det är konstigt med att jag fortfarande ammar henne. Har fått kommentarer dom: du vet att det bara är de första 6 månaderna som är de viktiga...suck säger jag bara.

• Iryelle

Så länge du gör det DU vill så gör du absolut inget fel. De rekommenderar dessutom att man ammar upp till året. Jag ammar oftare än du och min dotter är 11 månader. Bröstmjölk innehåller massa nyttigt, kan inte vara fel att ge sitt barn nyttiga saker.

• Natulcien

Det är tragiskt när folk ska hålla på och tycka saker om en sån privat sak som amning.
    Du kan ju meddela dessa människor att rekommendationen är att delamma i 1 år!

En bebis på 7,5 månad är fortfarande väldigt liten, och vill/kan du amma ett tag till så är det ju guld värt. Jag ammade sonen ca varannan timme på dagtid i den åldern.
    Men efter 7-8 mån. fick jag också kommentarer då och då om att jag "fortfarande" ammade, vilket förvånade mig. Jag tycker att det är väldigt befängt (korkat, rent ut sagt) med sådana kommentarer.

• Minusochvi

Du ska amma så länge du känner för det. Jag ammade min dotter heltid fram tills hon var 4 månader, sen upptäckte hon gröt och mat. Dock fri ammade jag däremellan tills hon var 14 månader. och alla i min omgivning (utom hennes pappa) hade en åsikt och tyckte det hela var osmakligt. Jag brydde inte om folks åsikter då jag märkte hur bra både jag och dottern mådde.

• Fink

Ammar oxå, min lille e 7 månader. Tror man ska amma så länge det känns rätt för än själv, skit i folks åsikter, alla får göra som dom vill ju!

Svar på tråden Hur länge amma?