Pellefanten skrev 2012-09-09 22:25:44 följande:
Tutubi: Det är en vana. Och något ni som föräldrar enkelt löser genom att planera i h Öka mat intaget under dagen då intaget av mat normalt ska vara för barn över 1 år så ska du se att även hon slutar äta på natten ;)
Visst min dotter vaknar också ibland på natten och vill äta men gissa vad? Det är när vi inte hunnit med i hennes utvecklingstakt och det löser sig toklätt med ett extra mellanmål på dagen :)
Lite ansträngning får man lägga sig till med ;)
Jaja, kanske jag borde anstränga mig mer, eller så är vi alla olika
Eftersom jag enbart erbjudit plockmat och kört BLW så min dotter har fått styra själv över sitt matintag och ätit det hon velat själv när hon varit redo för det. Vissa dagar och i vissa perioder har hon valt att inte äta mycket annat än bröstmjölk även fast jag erbjudit fast föda till alla mål. Att då lägga in ett extra mellanmål här och där för att få henne att sova bättre har alltså inte varit ett alternativ. Inte för oss i alla fall (och nu pratar jag ju enbart om vad som funkar för oss, alla väljer sina egna vägar).
Jag tror att barn är olika och har olika behov. Vissa barn kan säkert sova en hel natt utan mat och närhet medan andra inte kan det. Vissa behöver äta på natten medan andra kanske ammar eller vaknar av vana/närhetsbehov, etc.
Jag vaknar ibland på natten och är hungrig och då äter jag, varför skulle jag då förvägra mitt barn det?
Jag vaknar ibland på natten och vill lägga mig närmre min partner eller mitt barn, för jag vill vara nära. Varför skulle jag då förvägra mitt barn det?
Jag vet att du syftade på att äta och amma pga hunger i ditt inlägg och inte att vakna för att man behöver närhet, men jag ville poängtera det i alla fall.
Så, det var inte det denna tråden handlade om utan Antilopens nattamning. Förlåt för utsvävningen!