• Antilopen

1-åring ammas konstant hela nätterna - trött!!!

Jag trodde faktiskt aldrig att jag skulle starta en tråd om min bebis sömn. Har hela tiden tänkt att jag ska hålla ut, för jag vet att han är helt normal och jag vill gärna ge honom det han behöver/vill ha. Men nu orkar jag faktiskt inte längre! Han har sovit som en kratta sedan han föddes, några gånger har det verkat vända och han har bara vaknat 3-5 gånger per natt för att ammas. Men nu är det sämre igen. Han är nästan 1 år nu och måste ha bröstet i munnen i princip hela natten. Får han det, så sover han 10-12 timmar och vaknar utvilad, men jag får ont i ryggen av att liggamma, kan inte sova och är så himla trött nu! Av olika anledningar kan jag inte ta pappan till hjälp, utan jag måste fixa det här själv. Tips på hur jag får honom att inte vakna 1000000 gånger per natt och gny efter bröstet? Vill få sova!!!

• Svar på tråden 1-åring ammas konstant hela nätterna - trött!!!
  • Antilopen

Hihi, vad kul att få svar i tråden såhär kl 3 på natten jag har egentligen inget emot nattamning heller, skulle lätt kunna amma 1-3 gånger per natt om sonen sov lugnt däremellan. Men just nu är han precis som en nyfödd, gnyr och söker och snuttar precis HELA natten, och det pallar jag inte. Hade varit en helt annan sak om han sov djupt hela natten med bara ett par korta amningar. Då hade jag absolut orkat. Ang. att ta hjälp av pappa, jag får se om jag gör det framöver när sonen blivit lättare att söva om utan bröstet. Men tills dess sköter jag det för de gånger vi testat med pappa så skriker sonen ännu värre. Dessutom säger han alltid "men ge honom bröstet då" så jag har inte direkt nån stöttning i att sluta nattamma... Hoppas jag får vara med er i amma länge-tråden även om jag lyckas sluta nattamma. Resten av amningen vill jag ju ha kvar

• ViVäntarLois

Jag kan inte ge några direkta tips, men förhoppningsvis lite stöttning :)

Jag nattammar vår 15-månaders och periodvis har jag varit väldigt inställd på att försöka sluta (på natten). Jag försökte senast för några nätter sedan och fick samma reaktion som du, fullständig panik. Jag letar vidare efter andra sätt att söva lugnt och tryggt, försöka att få amma kortare och kortare osv.

Men jag har konstaterat att sluta "på mina villkor" är helt enkelt inte värt det för mig. Må hända att barn över året inte behöver mat på natten men många behöver en napp eller snuttefilt som trygghet. Hemma hos oss är amningen den tryggheten och det känns brutalt att bara ta bort det utan att ha hittat något likvärdigt att byta med. Det betyder ju inte att vi slutar försöka men jag ammar när det "går överstyr". Jag ammar alltså när hon blir ledsen men försöker oftast (om jag inte är för trött) att söva på andra sätt. Sjunger, bär osv. Jag upplever att det går åt rätt håll, även om det går långsamt :p

Sen märker jag att det går i perioder. Det går aldrig en natt utan amning men de där urjobbiga nätterna kommer ofta i samband med tänder, utvecklingssprång eller annat. Det är oftast i samband med dessa perioder som jag känner "nu måste vi sluta" men sen går perioden över och helt plötsligt känns det okej igen. 

Hoppas att ni hittar ert sätt att få sova bättre :) 

• Mia08

Hej Antilopen! Det kunde ha varit jag skrev ditt inlägg, med enda ändringen att min son ät 10 mån. Och att han - efter att ha somnat vid bröstet kl åtta - vaknade 10.30 första gången. Pappa fick honom att somna om utan problem. Men när han vaknade vid midnatt var det svårare. Runt ett gav pappa upp och jag fick ta över och det enda jag vet som lugnar är amning. Men när han bet mig så hårt i bröstet att jag trodde jag blev av med bröstvårtan runt två (efter att ha slumrat, vaknat etc) gav jag upp och pappa fick ta över igen. Sen vaknade han runt 4.30 och 6.00 men lyckades somna om (med amning...) till 8.00 . Nu sover han sin förmiddagslur i vagnen på balkongen (för somna själv i egen säng har han aldrig lyckats med). Vad ska man göra??? Jag har testat Wahlgrens SHN men han skrek som besatt i 45 min, vilket enligt henne betyder att man har fel teknik. Han ålar sig upp och ställer sig och skriker på en gång. Att trycka ner ryggen var fjärde buffning är för lite för min vildbatting, men att hålla honom nere hela tiden gör honom helt hysterisk och mig förtvivlad. Ska kanske ge fem- minuters en chans? Tar tacksamt emot alla tips!

• Fiddolino

Min son var likadan. Pratade med Bvc om detta och hon sa till mig att så som barnet somnar vill dom oxå vakna annars blir det knasigt! Det stämmer ju faktiskt för somnar dom med tutten i munnen vill dom ju även vakna med den. Byt ut tutten mot napp och försök få ditt barn att somna själv i sin säng Jag hade 3-4 dagars gap och skrik (som blir mindre efter varje gång) men nu går det hur bra som helst!! Bara man ger sig f*n på det!! Just då och framförallt mitt i natten är det hemskt och skit jobbigt, men det är så mycket värt det när dom väl förstår att man kan sova med en napp oxå!! Lycka till

• Fiddolino

Det är ju abstinensen efter tuttesnutt som gör att barnet blir helt tokigt!! Nått som funnits varje natt försvinner helt plötsligt!! Det går över

• Flisan79

Är i samma sits med min ettåring. Vill inte heller sluta helt men vill sluta nattamma.
    Har lyckats sluta ge bröstet på kvällen. Söver om med rumpbuffning och sång. Ibland somnar hon direkt och iblan kämpar hon emot. Ställer sig och skriker. Men envis som jag är klappar jag på henne, sjunger eller säger bara "lägg dig ner". Efter femtioelva ggr så somnar hon. Igår ammade jag först kl 2:30.

• tutubi
    Antilopen skrev 2012-09-09 03:44:16 följande:
    Hihi, vad kul att få svar i tråden såhär kl 3 på natten jag har egentligen inget emot nattamning heller, skulle lätt kunna amma 1-3 gånger per natt om sonen sov lugnt däremellan. Men just nu är han precis som en nyfödd, gnyr och söker och snuttar precis HELA natten, och det pallar jag inte. Hade varit en helt annan sak om han sov djupt hela natten med bara ett par korta amningar. Då hade jag absolut orkat. Ang. att ta hjälp av pappa, jag får se om jag gör det framöver när sonen blivit lättare att söva om utan bröstet. Men tills dess sköter jag det för de gånger vi testat med pappa så skriker fsonen ännu värre. Dessutom säger han alltid "men ge honom bröstet då" så jag har inte direkt nån stöttning i att sluta nattamma... Hoppas jag får vara med er i amma länge-tråden även om jag lyckas sluta nattamma. Resten av amningen vill jag ju ha kvar
    Yes, min och min dotters dygnsrytm är anpassad till restaurangyrket Flört
    OT men faktiskt just på grund av att hon blir så ledsen om hon vaknar utan bröstet. Så det är lättare om vi går och lägger oss tillsammans när jag kommer hem från jobbet runt kl. 23-00 för om hon ska somna tidigare blir hon precis som din son om hon inte får bröstet. Och sen sover vi till  12 på dagen FörvånadGlad
    Jag somnar oftast senare, igår var det efter 03, ja... Flört

Jag tycker som att det låter som han är i en fas då han sover oroligare än förut, och troligen så kommer den gå över. Nattsnuttandet går ju upp och ner. Men jag vet att det inte är kul att höra nu när ni är inne i den och du håller på att bli galen... 

Om du vill sluta nattamma så måste du och sin sambo stötta varandra till 100% och vara helt inställda på att ta några jobbiga nätter tillsammans för att kunna sluta. Om du inte har bestämt dig helt så kommer du garanterat bara ge bröstet o det blir för jobbigt, och då kommer det inte att funka.

Klart du får vara med i andra tråden ändå! Den handlar ju om all amning och inte bara natttamning Glad

• Gsson

Nu är inte jag (och har aldrig varit) i din sits men känner ändå att jag kanske kan tillföra något. Tänkte att du kanske kan prova att lirka ut bröstet efter en liten stund bara, och sen ha kortare och kortare amningspass varje natt? Första natten kanske han får tutta i 10 min, andra natten 7, tredje 5 osv osv..
    Kanske är helt ute och cyklar men det känns vänligare än SHN.

• M i l l a n

Låter lite som att du fungerar som en levande napp. Tror inte din som snuttar på tutten hela tiden för att han är hungrig, utan för att det är mysigt och att han har ett sugbehov. Kanske det skulle fungera om han fick suga på en napp på natten?

• ummabdilleh
    M i l l a n skrev 2012-09-09 16:03:06 följande:
    Låter lite som att du fungerar som en levande napp. Tror inte din som snuttar på tutten hela tiden för att han är hungrig, utan för att det är mysigt och att han har ett sugbehov. Kanske det skulle fungera om han fick suga på en napp på natten?

jag ar i sammma situation som t.s nasta i alla fall..jag har forsokt byta ut brostet mot napp..han vagrar ta det...idag ar min forsta dag jag ska sluta amma helt, jag nattamar och ammar innan han ska sova..jag hoppas att det innte gar jattemanga dagar innan han sover utan skrik..
Svar på tråden 1-åring ammas konstant hela nätterna - trött!!!