• VerraWaterHeart

Hednisk tro

Hej

Jag är troende hedning  den Nordiska vägen. Ber till Tor och Frej och Freja.
    Men är ändå ganska ny sen 8 månader tillbaka. Och skulle vilja få fakta av er som är mer erfarna.
    Kan vara allt möjligt om hur ni firar högtiderna m.m 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-11 18:59
    Jag kan ju uppleva att det är svårt att leva ut sin tro då min partner inte är troende.

Jag har gått ur Sk han menar att alla vi som bor i Sverige är Krista, nej jag är inte kristen, men vi firar det kristnas högtider, ja men kanske för att man blir tvingad.

Jag har inte sagt att jag är troende hedning men han vet att jag gillar gudar och gudinnor. Jag tycker det är jobbigt då ena partnern inte tror på något eller bryr sig.

Man känner sig själv lite dum då som ber till gudarna så när jag ber blir då min partner inte är hemma.
    Eller tyst för mig själv. .
  • Svar på tråden Hednisk tro
  • lykantrophona
    VerraWaterHeart skrev 2012-09-10 18:59:50 följande:

Hur skulle ni fira högtiderna om ni är själv, och inte har nån grupp att fira med.?
    Jag skulle nog gå ut i naturen på någon trevlig plats. Beroende på väder skulle jag antingen blota utomhus, eller gå in och laga till en måltid som jag äter tillsammans med gudarna (genom att kalla in dem och tillåta dem att "äta" maten, de kan ju inte finnas på plats fysiskt). Det beror ju lite på högtid också. Alva (Månadsskiftet oktober/november) kan vara en bra tid att tända ljus på förfäders och förmödrars gravar. Vårdagjämningen kan högtidhållas genom att plantera något, om det sen bara är något simpelt som prydnadsgräs eller solrosor.
  • VerraWaterHeart
     Jag kan ju uppleva att det är svårt att leva ut sin tro då min partner inte är troende.

Jag har gått ur Sk han menar att alla vi som bor i Sverige är Krista, nej jag är inte kristen, men vi firar det kristnas högtider, ja men kanske för att man blir tvingad.

Jag har inte sagt att jag är troende hedning men han vet att jag gillar gudar och gudinnor. Jag tycker det är jobbigt då ena partnern inte tror på något eller bryr sig.

Man känner sig själv lite dum då som ber till gudarna så när jag ber blir då min partner inte är hemma.
    Eller tyst för mig själv. .
  • lykantrophona

Det är väl bara att prata om det.

Dessutom tror jag nog många kristna tar illa upp när folk säger att man kan vara kristen utan att tro på Jesus och Gud och Himlen allt det där. Att förenkla kristendomen till påsk och allhelgona (som dessutom är väldigt influerade av hedniska traditioner), är att förolämpa dem som verkligen tror.

För varken jul, midsommar eller valborg är kristna högtider i grunden. Valborg har iofs fått sitt namn från ett kristet helgon, men firades nog långt innan det helgonet existerade. Jämför med norouz, holi och hur man firar midsommar i Finland och Norge. Svenskar må vara påverkade av kristet arv, men vi är också påverkat av hedniskt arv och landet bör nog numera klassas som framför allt sekulärt.

Sen kan det vara värt att säga att du tillber andra gudar och att det är viktigt för dig. Självklart kan du inte tvinga honom att närvara eller vara delaktig. Men då slipper du ljuga eller dölja vad du sysslar med. Jag tror det är viktigt för folk att anförtro sig själva till sin partner. För om man inte kan vara sig själv med den man älskar, när ska man då göra det?

Jag inser att jag känner igen dig från Facebook. Är det okej att jag lägger till dig där?

• VerraWaterHeart
    lykantrophona skrev 2012-09-11 19:16:43 följande:
    Det är väl bara att prata om det.

Dessutom tror jag nog många kristna tar illa upp när folk säger att man kan vara kristen utan att tro på Jesus och Gud och Himlen allt det där. Att förenkla kristendomen till påsk och allhelgona (som dessutom är väldigt influerade av hedniska traditioner), är att förolämpa dem som verkligen tror.

För varken jul, midsommar eller valborg är kristna högtider i grunden. Valborg har iofs fått sitt namn från ett kristet helgon, men firades nog långt innan det helgonet existerade. Jämför med norouz, holi och hur man firar midsommar i Finland och Norge. Svenskar må vara påverkade av kristet arv, men vi är också påverkat av hedniskt arv och landet bör nog numera klassas som framför allt sekulärt.

Sen kan det vara värt att säga att du tillber andra gudar och att det är viktigt för dig. Självklart kan du inte tvinga honom att närvara eller vara delaktig. Men då slipper du ljuga eller dölja vad du sysslar med. Jag tror det är viktigt för folk att anförtro sig själva till sin partner. För om man inte kan vara sig själv med den man älskar, när ska man då göra det?

Jag inser att jag känner igen dig från Facebook. Är det okej att jag lägger till dig där?
    Det är okej att lägga till mig på Facebook! : )

Jo jag bör nog vara ärlig med honom och prata om det jag tror på.
    Men idag känner jag mig inte redo, så det blir den dagen jag känner mig redo.

Jo jag tog också illa upp då han sa att alla är kristna för att vi bor i sverige.
    Jag har gått ut den dumma kyrkan och nästa vecka postar jag lappen till samfundet forn sed,

Känns tråkigt att man är ensam, fira högtider ensam med Gudarna och Gudinnorna, kul ja och nej.
    Men om några år kanske man flyttar till Göteborg och då slipper man ju iaf vara ensam. Då kan man vara med likasinnade, 
  • lykantrophona
    VerraWaterHeart skrev 2012-09-11 20:03:54 följande:
    Det är okej att lägga till mig på Facebook! : )
    Fast jag kan tydligen inte det? Hittar inte knappen för det på din profil.
  • VerraWaterHeart
    lykantrophona skrev 2012-09-11 22:58:28 följande:
    Fast jag kan tydligen inte det? Hittar inte knappen för det på din profil.
    what hur är det möjligt? så mysko
  • VerraWaterHeart

har du testa gå in idag och kolla. Tycker det är mysko att du inte ska kunna skicka nån vänne förfrågan

• lykantrophona
    VerraWaterHeart skrev 2012-09-12 18:05:50 följande:
    har du testa gå in idag och kolla. Tycker det är mysko att du inte ska kunna skicka nån vänne förfrågan
    Näpp. Men jag har skickat ett meddelande till dig.
  • VerraWaterHeart

Då är det nog fel person :/

• VerraWaterHeart
    hittade meddelandet :D
  • Långskånken
    VerraWaterHeart skrev 2012-09-09 18:41:56 följande:
    /.../

/.../
    Du kan ju fira jul, en i grund och botten hednisk högtid.
    Att midsommar är Johannes döparens dag har ju inte ens de kristna koll på. Det hedniska lyser ju tydlig igenom med sina fruktbarhetssymboler.
    Och nyår, valborg och första maj är ju icke religiösa högtider som går bra att fira för både hedningar, kristna och ateister.
    Och hur "kristet" firar de "kristna" i Sverige t.ex. påsk, pingst och alla helgons dag?

• VerraWaterHeart
    Långskånken skrev 2012-09-15 12:45:17 följande:
    Du kan ju fira jul, en i grund och botten hednisk högtid.
    Att midsommar är Johannes döparens dag har ju inte ens de kristna koll på. Det hedniska lyser ju tydlig igenom med sina fruktbarhetssymboler.
    Och nyår, valborg och första maj är ju icke religiösa högtider som går bra att fira för både hedningar, kristna och ateister.
    Och hur "kristet" firar de "kristna" i Sverige t.ex. påsk, pingst och alla helgons dag?

Jag viste inte ens att jul var en hednisk högtid, man har ju alltid sen barn fått lära sig att det har med gud och jesus att göra. Märkligt att skolan och ens för'ldrar lär en fel. Men gaa gillatr ändå inte julen, det är den jobbigaste tiden på året för mig hur som helst.
  • Långskånken
    VerraWaterHeart skrev 2012-09-15 12:53:41 följande:
    Jag viste inte ens att jul var en hednisk högtid, man har ju alltid sen barn fått lära sig att det har med gud och jesus att göra. Märkligt att skolan och ens för'ldrar lär en fel. Men gaa gillatr ändå inte julen, det är den jobbigaste tiden på året för mig hur som helst.
    Tråkigt att höra att dina jular är jobbiga.
    Men julen har definitivt hedniska rötter. Ordet "jul" syftar just på den hedniska midvinterfesten, bloten.
  • Långskånken
    Långskånken skrev 2012-09-15 13:35:25 följande:
    Tråkigt att höra att dina jular är jobbiga.
    Men julen har definitivt hedniska rötter. Ordet "jul" syftar just på den hedniska midvinterfesten, bloten.
    De kristna förlade helt enkelt firandet av Jesu födelse samtidigt som julbloten, för att man inte skulle bli stående med två fester. Det finns egentligen ingen kunskap om när på året som Jesus föddes.

När Sverige kristnades, vilket skedde med ett ganska stort motstånd från folket, fanns en kung som kallades Blot-Sven, just för att han vägrade fira Jesu födelse, utan firade jul istället.
  • VerraWaterHeart
    Långskånken skrev 2012-09-15 13:38:36 följande:
     fanns en kung som kallades Blot-Sven, just för att han vägrade fira Jesu födelse, utan firade jul istället.
    Det gillas :)
  • Computerworld

Jag tycker att det är härligt med lite lokala gudar, som förstår våra nordiska förhållanden. Lite grann på samma sätt som jag alltid hållit mig till Saab och Volvo. 

Julen är en förvanskning av våra härliga midvinterblot. Den röda julfärgen kommer från allt det varma blodet som färgade den nordiska snön vit. Vi slog ihjäl dem vi ogillade med en Torshammare och mumsade på dem.  

Just nu snickrar jag lite på en kvartersgud, som jag kan dyrka. En gudinna tror jag att det får bli.  

• VerraWaterHeart
    Computerworld skrev 2012-09-17 14:38:29 följande:
    Jag tycker att det är härligt med lite lokala gudar, som förstår våra nordiska förhållanden. Lite grann på samma sätt som jag alltid hållit mig till Saab och Volvo. 

Julen är en förvanskning av våra härliga midvinterblot. Den röda julfärgen kommer från allt det varma blodet som färgade den nordiska snön vit. Vi slog ihjäl dem vi ogillade med en Torshammare och mumsade på dem.  

Just nu snickrar jag lite på en kvartersgud, som jag kan dyrka. En gudinna tror jag att det får bli.  
    Roligt då man kan snikra ihop sin egen gudinna eller gud, hade vilja ha Tor, Frej och Freja, men hittar ingen på nätet som kan tänkas sälja gudastattyer
  • lykantrophona
    VerraWaterHeart skrev 2012-09-17 17:32:57 följande:
    Roligt då man kan snikra ihop sin egen gudinna eller gud, hade vilja ha Tor, Frej och Freja, men hittar ingen på nätet som kan tänkas sälja gudastattyer
    Jag trodde du hade pratat med Aldo om det? Jag kan också tänka mig att göra en liten Frej till dig, men jag är absolut inget proffs och kan endast tillverka saker i modellera.

Dessutom finns det kommersiella företag som säljer kopior av historiska fynd. T ex www.handfaste.se/ som säljer åtminstone Tor.
  • VerraWaterHeart
    lykantrophona skrev 2012-09-17 19:17:45 följande:
    Jag trodde du hade pratat med Aldo om det? Jag kan också tänka mig att göra en liten Frej till dig, men jag är absolut inget proffs och kan endast tillverka saker i modellera.

Dessutom finns det kommersiella företag som säljer kopior av historiska fynd. T ex www.handfaste.se/ som säljer åtminstone Tor.
    Jo han mejlade mig efter att jag skrivit i gruppen på fejjan, men sen har jag inte fått nått svar ifrån honom så vet inte hur jag ska tolka det :/ 

Ler, man måste väl inte vara något proffs? är tanken som räknas och att man lägger hjärta i det man gör, det tycker jag är jätte fint, och nästan roligare att äga nått som något gjort med omtanke och kärlek : ) Det blir så mer betydelsefullt då.

Svar på tråden Hednisk tro