lykantrophona skrev 2012-09-11 19:16:43 följande:
Det är väl bara att prata om det.
Dessutom tror jag nog många kristna tar illa upp när folk säger att man kan vara kristen utan att tro på Jesus och Gud och Himlen allt det där. Att förenkla kristendomen till påsk och allhelgona (som dessutom är väldigt influerade av hedniska traditioner), är att förolämpa dem som verkligen tror.
För varken jul, midsommar eller valborg är kristna högtider i grunden. Valborg har iofs fått sitt namn från ett kristet helgon, men firades nog långt innan det helgonet existerade. Jämför med norouz, holi och hur man firar midsommar i Finland och Norge. Svenskar må vara påverkade av kristet arv, men vi är också påverkat av hedniskt arv och landet bör nog numera klassas som framför allt sekulärt.
Sen kan det vara värt att säga att du tillber andra gudar och att det är viktigt för dig. Självklart kan du inte tvinga honom att närvara eller vara delaktig. Men då slipper du ljuga eller dölja vad du sysslar med. Jag tror det är viktigt för folk att anförtro sig själva till sin partner. För om man inte kan vara sig själv med den man älskar, när ska man då göra det?
Jag inser att jag känner igen dig från Facebook. Är det okej att jag lägger till dig där?
Det är okej att lägga till mig på Facebook! : )
Jo jag bör nog vara ärlig med honom och prata om det jag tror på.
Men idag känner jag mig inte redo, så det blir den dagen jag känner mig redo.
Jo jag tog också illa upp då han sa att alla är kristna för att vi bor i sverige.
Jag har gått ut den dumma kyrkan och nästa vecka postar jag lappen till samfundet forn sed,
Känns tråkigt att man är ensam, fira högtider ensam med Gudarna och Gudinnorna, kul ja och nej.
Men om några år kanske man flyttar till Göteborg och då slipper man ju iaf vara ensam. Då kan man vara med likasinnade,