• Anonym (mamma)

Blir så jävla förbannad

när folk tror att man gör detta för pengarna 
    Jag får mer om jag tar 2 extra nätter på mitt jobb än vad jag får för att ta hand om mitt lilla <3 
    I mina ögon är inte arvodet för att jag tar hand om henne utan för den tid jag är uppbokad med socmöte och umgänge med släkt till <3 

• Svar på tråden Blir så jävla förbannad
  • Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2012-09-22 15:22:12 följande:
    Så man ska lära ett litet barn att kalla en för mamma även när den hat en helt fungerande mamma som finns där? Så barnet blir förvirrat huruvida vad som är mamma/pappa egentligen? Som tror att alla vuxna män är pappa o alla vuxna kvinnor är mamma?! På vilket sätt är det bra för ett barn?
    Du verkar inte ha alla hästar hemma?

Barnet bestämmer naturligtvis själv!?   Och vad jag vet så växer inga barn om med alla världens kvinnor & män som den kan kalla för mamma & pappa?

I dagens samhälle med alla familjekonstellationer så har de flesta barn mammor/pappor/bonusmammor/bonuspappor hit & dit, så varför ska det vara skillnad för familjehemsplacerade??

Alla barn ska naturligtvis veta vem MAMMA & PAPPA är, men vad hindrar barnet för att ha en extramamma & extrapappa i familjen den bor i? Och kanske växt upp i sedan spädbarnsålder?  Att påstå att barnet INTE får kalla kvinnan & mannen i den bofamiljen för mamma & pappa är egoistiskt & vansinnigt dumt. Det är definitivt inte BBIC !!!

• Anonym (Lisa)
    Anonym skrev 2012-09-23 10:55:27 följande:

Barnet bestämmer naturligtvis själv!?   Och vad jag vet så växer inga barn om med alla världens kvinnor & män som den kan kalla för mamma & pappa?

I dagens samhälle med alla familjekonstellationer så har de flesta barn mammor/pappor/bonusmammor/bonuspappor hit & dit, så varför ska det vara skillnad för familjehemsplacerade??

Alla barn ska naturligtvis veta vem MAMMA & PAPPA är, men vad hindrar barnet för att ha en extramamma & extrapappa i familjen den bor i? Och kanske växt upp i sedan spädbarnsålder?  Att påstå att barnet INTE får kalla kvinnan & mannen i den bofamiljen för mamma & pappa är egoistiskt & vansinnigt dumt. Det är definitivt inte BBIC !!!

Är du på riktigt? På vilket vis menar du att jag verkar dum? Alla familjehem är inte bra, och alla barn kan inte välja själva, tro mig! Och helt ärligt så är man inte bonusmamma eller bonuspappa utan förälderns partner som faktiskt kallas vid namn! Om man vill bli kallad mamma när man inte är det, DÅ är man egoistisk och vansinningt dum!
  • Anonym
    Anonym (mamma) skrev 2012-09-09 19:20:59 följande:
    när folk tror att man gör detta för pengarna 
    Jag får mer om jag tar 2 extra nätter på mitt jobb än vad jag får för att ta hand om mitt lilla <3 
    I mina ögon är inte arvodet för att jag tar hand om henne utan för den tid jag är uppbokad med socmöte och umgänge med släkt till <3 
    Visst, om du tjänar 260 kr/timme. Men, då är du låst av jobbet den tiden. Som familjehem kan man både ha vanligt jobb och håva in sköna slantar för "jobbet" man gör. Inte helt fel. Skulle ersättningen bara vara för den tid du har möten och umgängen inbokade skulle du tjäna enormt bra per timme. Men familjehem har lust att låtsas som om de jobbar 24/7 med just familjehemsjobbet, vilket absolut inte stämmer.
  • Anonym
    Anonym (Lisa) skrev 2012-09-23 11:45:27 följande:
    Är du på riktigt? På vilket vis menar du att jag verkar dum? Alla familjehem är inte bra, och alla barn kan inte välja själva, tro mig! Och helt ärligt så är man inte bonusmamma eller bonuspappa utan förälderns partner som faktiskt kallas vid namn! Om man vill bli kallad mamma när man inte är det, DÅ är man egoistisk och vansinningt dum!
    Tur att inte Du är familjehem.

Vad tycker du om BBIC ?

Ett exempel då....   Lilla Hadille 2 år som det skrivs om i alla tidningar, VEM får & ska hon kalla för mamma enligt dig?
  • Anonym (Lisa)
    Anonym skrev 2012-09-23 14:50:43 följande:
    Tur att inte Du är familjehem.

Vad tycker du om BBIC ?

Ett exempel då....   Lilla Hadille 2 år som det skrivs om i alla tidningar, VEM får & ska hon kalla för mamma enligt dig?
    Nu vet jag inte så mycket om fallet men om hon inte har några föräldrar så blir ju någon hennes förälder, det är en helt annan sak! När ett barn är i ett familjehem för att sedan komma hem så är det en annan...
  • fyrabarnsmor4
    Anonym (Lisa) skrev 2012-09-17 16:19:44 följande:
    Jag försöker inte hitta något negativt, och självklart kan man ge samma kärlek till alla, men det betyder inte att man är någons mamma. Jag tror att du vet precis vad jag menar eftersom du säger att du har biologiska barn, men väljer att misstolka mig.
    Att det inte spelar roll för dig att någon kallar dig mamma betyder inte att det är rätt. Barnen lär sig att vuxna de tycker om och bor hos är mamma o pappa o blir jätteförvirrade när det ska börja tolkas. barn har EN mamma och EN pappa, så enkelt är det! 
    Jag tycker INTE som du!

Barnen kan ha MÅNGA mamma eller/och MÅNGA pappa....

• Anonym (Lisa)
    fyrabarnsmor4 skrev 2012-09-28 13:59:11 följande:
    Jag tycker INTE som du!

Barnen kan ha MÅNGA mamma eller/och MÅNGA pappa....

ok, alla har rätt till sin egen åsikt!
  • nymedlem

På vilket sätt strider det mot BBIC att ett familjehem gör det uppdrag dem får betalt för att göra och inte tar på sig en falsk "mamma-roll".

Detta menar jag när barnen är tillräckligt stora att veta att dem kommer få flytta hem till mamma igen!

Att då som familjehem gå på barnen med "kom till mamma nu", det anser inte jag är att sätta barnets behov främst!

• Anonym (Lisa)
    nymedlem skrev 2012-09-29 18:47:49 följande:
    På vilket sätt strider det mot BBIC att ett familjehem gör det uppdrag dem får betalt för att göra och inte tar på sig en falsk "mamma-roll".

Detta menar jag när barnen är tillräckligt stora att veta att dem kommer få flytta hem till mamma igen!

Att då som familjehem gå på barnen med "kom till mamma nu", det anser inte jag är att sätta barnets behov främst!
    Precis så menar jag oxå!
  • Ankipankis

Det känns som att det är lite mer ego tänk från bio föräldrar, än att tänka lite djupare, ur barnens synpunkt;)

• Anonym (Lisa)
    Ankipankis skrev 2012-09-30 17:35:51 följande:
    Det känns som att det är lite mer ego tänk från bio föräldrar, än att tänka lite djupare, ur barnens synpunkt;)
    Så man är ego för att man inte vill förvirra ett barn? Och på vilket vis är det endast en bioförälders sak att tänka menar du?
  • Ankipankis

Jag kan tycka att man är ego om man inte låter barnet själv bestämma ! Man äger inte sina barn, dom är helt egna individer faktiskt . Barn är inte dumma heller, alla kan skilja på bio/bonus /låtsas/reserv osv osv

• Anonym (Lisa)
    Ankipankis skrev 2012-10-01 18:37:11 följande:
    Jag kan tycka att man är ego om man inte låter barnet själv bestämma ! Man äger inte sina barn, dom är helt egna individer faktiskt . Barn är inte dumma heller, alla kan skilja på bio/bonus /låtsas/reserv osv osv
    nej det kan de definitivt inte!
  • Ankipankis

Jodå det kan dom definitivt ;) Har du barn? Jag har 4 + en liten placerad hos oss...
    Inte när dom är under året kanske, men då är " mamma" bara ett ord ! Barnet knyter ju an till " vårdaren " , till den person som den ser som " mamma" .. Anknytningen kan man inte styra över om barnet är placerat , om vi nu ska diskutera det :-P

• Anonym (Lisa)
    Ankipankis skrev 2012-10-05 10:49:46 följande:
    Jodå det kan dom definitivt ;) Har du barn? Jag har 4 + en liten placerad hos oss...
    Inte när dom är under året kanske, men då är " mamma" bara ett ord ! Barnet knyter ju an till " vårdaren " , till den person som den ser som " mamma" .. Anknytningen kan man inte styra över om barnet är placerat , om vi nu ska diskutera det :-P
    Jag har 3 barn varav ett är placerat och för henne är alla vuxna kvinnor mamma och alla vuxna män pappa och han blir väldigt förvirrad av det. Han är 5 år och har ett handikapp som gör att han inte förstår på samma sätt som vi andra. Han har dessutom bott i 4 olika fosterhem under denna tiden och alla envisas med att han ska kalla dem mamma och pappa, för att sedan skicka iväg honom som en trasig leksak!
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-23 10:55:27 följande:

• Indianica

Jag bodde för ett par år sedan i en by förut där det tyvärr var så att många var arbetslösa och i den byn (ett par hundra invånare) var det hela fyra familjehem. Två av dessa familjehem var helt öppna i byn med att de tagit på sig uppdraget att vara familjehem för att kvinnan i respektive familj var arbetslös och att det var så långt in till stan där alla jobb fanns. Jag tyckte det var helt fruktansvärt och att det påminde om hur det var förr i tiden, när man ofta tog sig ett fosterbarn för att få extra gratis arbetskraft till gården, dvs noll intresse av fosterbarnet och bara intresserad av pengarna En av familjerna försökte dessutom att utöver de egna fyra biologiska barnen få hela fyra familjehemsplaceringar, för att "dryga ut kassan maximalt". De fick en placering....Tycker detta är jättehemskt och hoppas verkligen inte det är vanligt förekommande!!!

• Ankipankis
    Anonym (Lisa) skrev 2012-10-06 10:34:57 följande:
    Jag har 3 barn varav ett är placerat och för henne är alla vuxna kvinnor mamma och alla vuxna män pappa och han blir väldigt förvirrad av det. Han är 5 år och har ett handikapp som gör att han inte förstår på samma sätt som vi andra. Han har dessutom bott i 4 olika fosterhem under denna tiden och alla envisas med att han ska kalla dem mamma och pappa, för att sedan skicka iväg honom som en trasig leksak!
    Varför har han eller hon? varit på 4 olika ställen?  Aldrig hört talas om att någon liten flyttas på så mycket, det strider mot barnets bästa i centrum...

Låter konstigt & mkt oproffsigt om alla familjehemsföräldrarna ENVISAS med att barnet ska kalla dom mamma & pappa. Det strider  också mot bbic , det är barnet själv som bestämmer....
  • Anonym (MAMMA)
    Indianica skrev 2012-10-06 21:40:27 följande:
    Jag bodde för ett par år sedan i en by förut där det tyvärr var så att många var arbetslösa och i den byn (ett par hundra invånare) var det hela fyra familjehem. Två av dessa familjehem var helt öppna i byn med att de tagit på sig uppdraget att vara familjehem för att kvinnan i respektive familj var arbetslös och att det var så långt in till stan där alla jobb fanns. Jag tyckte det var helt fruktansvärt och att det påminde om hur det var förr i tiden, när man ofta tog sig ett fosterbarn för att få extra gratis arbetskraft till gården, dvs noll intresse av fosterbarnet och bara intresserad av pengarna En av familjerna försökte dessutom att utöver de egna fyra biologiska barnen få hela fyra familjehemsplaceringar, för att "dryga ut kassan maximalt". De fick en placering....Tycker detta är jättehemskt och hoppas verkligen inte det är vanligt förekommande!!!
    Tur att det är nya tider nu då.Glad  Det kollas under utredningen, för att bli familjehem så ska man ha GOD ekonomi nämligen, eftersom man absolut inte ska kunna "sko" sig på ev arvode.  Det finns ingen som kan leva lyx på att vara familjehem , barn kostar.. Cool
  • Indianica
    Anonym (MAMMA) skrev 2012-10-06 22:39:22 följande:
    Tur att det är nya tider nu då.Glad  Det kollas under utredningen, för att bli familjehem så ska man ha GOD ekonomi nämligen, eftersom man absolut inte ska kunna "sko" sig på ev arvode.  Det finns ingen som kan leva lyx på att vara familjehem , barn kostar.. Cool
    Det låter bra. Det är möjligt att den ena familjen har någon slags förmögenhet då fast endast pappan jobbar där och har ett låglönejobb, men den andra fyrbarnsfamiljen har fyra barn som de inte klarat av att ge ordentliga vinterkläder iaf och när mamman blev gravid med fjärde barnet så var många i byn oroliga eftersom det verkade som om de inte hade råd med så många barn, men de kan ju då ha varit ovarsamma med sina goda ekonomi då kanske...mamman är ju "hemmamamma" och pappan i familjen är en vanlig arbetare som alltså försörjer fru och fyra barn ensam. Men som sagt, de kanske har något fett arv på banken då eller något och bara lever knapert utåt sätt. Denna familj blev dock inte godkänd som familjehem av kommunen, men av ett privat företag. Det tycker jag är lite knepigt, men jag hoppas du har rätt i att de utreddes lika ordentligt igen....
Svar på tråden Blir så jävla förbannad