• Läsmamman

Min son läser för mycket

Hej!
    Jag oroar mig över min sons läsvanor. han stannar hemma och läser dagarna igenom. Visst är det roligt att han tycker om att läsa (han väljer gärna klassiker och vvuxenlitteratur, vilket jag gärna uppmuntrar) men han får ingen motion och vill inte vara med kompisar. Jag är rädd att han ska bli isolerad<! Vad göra

• Svar på tråden Min son läser för mycket
  • KimPossible

Synen är faktiskt en viktig sak att hålla koll på när barnen läser mycket. Speciellt om de är sådana som kanske glömmer att tända lampor när de är väldigt inne i en bok, och gärna ligger och läser i halvmörkret. Det påfrestar rätt rejält på ögonen, så kolla av synen med jämna mellanrum och se om det behövs glasögon/linser.

• Tygtiiger

Kimpan - cyklade du med bok någon gång? Det har jag gjort. Inte att rekommendera

Krupke, we've got problems of our own!
  • Karin 291
    Läsmamman skrev 2012-09-09 21:14:37 följande:
    Hej igen!
    ...

Ser ni inga risker alls med för mycket läsning?

Jo, han kan bli professor i litteraturhistoria eller något sådant.

Motion är alltid bra.Försök hitta något som passar.
  • Johan75

Läsandet i sig kan väl knappast vara ett problem? Ur ett hälsoperspektiv är det dock viktigare att röra på sig än att läsa böcker och vanor man skaffar sig i tonåren har en förmåga att stanna kvar längre fram i livet. Men å andra sidan är han ung och det finns säkert massor av exempel på hur personer förändrar sig från tonåren och upp i "vuxen" ålder.

Behold, i come as a thief.
  • KimPossible
    Tygtiiger skrev 2012-09-09 21:40:50 följande:
    Kimpan - cyklade du med bok någon gång? Det har jag gjort. Inte att rekommendera
    Oh ja. Jag hade nog tur, vi bodde på en liten ort med sparsam trafik, så jag klarade mig från större skador. Däremot har jag snavat över trottoarkanter och ramlat när jag gått och läst. Liksom gått in i dörrar och lyktstolpar.

Skäms 
  • tilj75

Låt honom läsa är min första tanke. Själv satte jag väckarklockan en timme tidigare på morgonen i mellanstadiet så jag skulle hinna läsa innan jag gick till skolan. Läste jämt och allt jag kom över. Och jag blev normal (någorlunda iaf =)

♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130314 ♥
  • jaghopparhögt
    KimPossible skrev 2012-09-09 21:36:35 följande:
    Synen är faktiskt en viktig sak att hålla koll på när barnen läser mycket. Speciellt om de är sådana som kanske glömmer att tända lampor när de är väldigt inne i en bok, och gärna ligger och läser i halvmörkret. Det påfrestar rätt rejält på ögonen, så kolla av synen med jämna mellanrum och se om det behövs glasögon/linser.
    Men synen kan väl knappast bli sämre av att läsa i dåligt ljus? Möjligtvis tillfälligt.
  • Johan75
    jaghopparhögt skrev 2012-09-09 21:49:19 följande:
    Men synen kan väl knappast bli sämre av att läsa i dåligt ljus? Möjligtvis tillfälligt.
    Nej, men synen mår ganska dåligt av att ha ett näst intill konstant avstånd till det den ska fokusera på. Vi är byggda för att vara utomhus dagarna i ända och hela tiden växla mellan att speja i fjärran efter byten (eller faror) och att titta på bären vi plockar. 
    Behold, i come as a thief.
  • hellokill3r

Nej, det är inte farligt att läsa mycket, det är inte heller farligt att spela WoW mycket. Det är när ditt barn t.ex blir arg och inte klarar av att hantera att han måste lägga undan böckerna tillfälligt när det är middagsdags, eller när han inte kan följa med på t.ex morfars 70årskalas eller typ syskonbarnets dop för att han "måste läsa" som du bör fundera på om han har problem, även om han läser istället för att göra sina hemläxor eller blir agressiv kring läsningen.

• hellokill3r
    KimPossible skrev 2012-09-09 21:36:35 följande:

Inte för att det direkt har med tråden att göra, men det stämmer faktiskt inte, det påverkar inte synen mer än temporärt och övergående men du kan inte få permanenta problem eller behöva glasögon för att du läst i mörkret.
  • Ruggugglan
    hellokill3r skrev 2012-09-09 22:03:02 följande:

Inte för att det direkt har med tråden att göra, men det stämmer faktiskt inte, det påverkar inte synen mer än temporärt och övergående men du kan inte få permanenta problem eller behöva glasögon för att du läst i mörkret.
  • KimPossible
    jaghopparhögt skrev 2012-09-09 21:49:19 följande:
    hellokill3r skrev 2012-09-09 22:03:02 följande:

Som jag fick och även har fått förklarat för mig nu (yngsta har glasögon), så kan en ansträngning för ögat (som att läsa i mörker) påverka synen just för barn, vars ögon inte är fullt utvecklade.

Det är möjligt att de hade fel uppe på St Eriks Ögonklinik nu senast vi var där, men de sa samma saker jag fick höra av ögonläkaren när jag var ung, nämligen att en för stor ansträngning av ögat som barn kan påverka synen.

Alltså inte bara läsning i mörker då, jag kanske uttryckte mig lite luddigt. 

• Läsmamman
    hellokill3r skrev 2012-09-09 21:59:46 följande:
    Nej, det är inte farligt att läsa mycket, det är inte heller farligt att spela WoW mycket. Det är när ditt barn t.ex blir arg och inte klarar av att hantera att han måste lägga undan böckerna tillfälligt när det är middagsdags, eller när han inte kan följa med på t.ex morfars 70årskalas eller typ syskonbarnets dop för att han "måste läsa" som du bör fundera på om han har problem, även om han läser istället för att göra sina hemläxor eller blir agressiv kring läsningen.
    Hej igen!
    Det händer faktiskt att han blir arg och irriterad när vi ber honom sluta läsa. Han vill helt enkelt inte lägga ifrån sig boken. Motvilligt följer han med på aktiviteter som innebär att han inte får/kan läsa. Jag tycker att det är ett problem.
    Finns det hjälpgrupper för föräldrar/barn med den här typen av problem? Jag upplever att vår son är läsfixerad. 
  • hellokill3r
    KimPossible skrev 2012-09-09 22:10:20 följande:
    Som jag fick och även har fått förklarat för mig nu (yngsta har glasögon), så kan en ansträngning för ögat (som att läsa i mörker) påverka synen just för barn, vars ögon inte är fullt utvecklade.

Det är möjligt att de hade fel uppe på St Eriks Ögonklinik nu senast vi var där, men de sa samma saker jag fick höra av ögonläkaren när jag var ung, nämligen att en för stor ansträngning av ögat som barn kan påverka synen.

http://www.dagensmedicin.se/nyheter/aven-lakare-gar-pa-medicinska-myter/

"Läsa i mörker skadar ögonen. Nej, dålig belysning skadar inte ögonen. I alla fall inte permanent. Däremot kan man få andra, övergående symtom när man sitter och anstränger sig för att se. Men de är, som sagt, övergående."
  • Sunshine808
    KimPossible skrev 2012-09-09 22:10:20 följande:

Jag har också hört det, jag går ofta på synundersökningar och de perioder jag har läst mycket har jag också fått försämrad syn pga överansträngning.
  • hellokill3r
    Läsmamman skrev 2012-09-09 22:14:12 följande:
    Hej igen!
    Det händer faktiskt att han blir arg och irriterad när vi ber honom sluta läsa. Han vill helt enkelt inte lägga ifrån sig boken. Motvilligt följer han med på aktiviteter som innebär att han inte får/kan läsa. Jag tycker att det är ett problem.
    Finns det hjälpgrupper för föräldrar/barn med den här typen av problem? Jag upplever att vår son är läsfixerad. 

Tror inte det finns några hjälpgrupper för just problem med LÄSNING, men det finns helt klart hjälp att få via t.ex samtal eller så. Jag föreslår att du tar kontakt med skolhälsovården och så kan de peka dig vidare om de också tycker att det verkar alarmerande. Lycka till!
  • Läsmamman

Sonen har redan glasögon så synen oroar mig mindre. Vi har glasögon allihop i familjenCool

• KimPossible
    hellokill3r skrev 2012-09-09 22:14:50 följande:
    www.dagensmedicin.se/nyheter/aven-lakare-gar-.../

"Läsa i mörker skadar ögonen. Nej, dålig belysning skadar inte ögonen. I alla fall inte permanent. Däremot kan man få andra, övergående symtom när man sitter och anstränger sig för att se. Men de är, som sagt, övergående."
    Sunshine808 skrev 2012-09-09 22:16:02 följande:
    Jag har också hört det, jag går ofta på synundersökningar och de perioder jag har läst mycket har jag också fått försämrad syn pga överansträngning.

Kanske påpekar de det just för barn för att de ska kunna hänga med i skolan utan att få synkorrigering utan att egentligen behöva det i längden? Jag vet inte, bara en tanke.

Som vuxen kan man ju ta att kanske ha en något försämrad syn under en period, men som barn kan det bli extra jobbigt både i skolan och utanför. Bara spånar, som sagt.
  • Ava Zimm

Hej. Jag tycker faktiskt inte att du ska oroa dig över själva läsningen. Att han läser "för" mycket kan ha med andra faktorer att göra. Av egen erfarenhet där jag aldrig släppte boken ifrån mig, kunde sitta i timtals och läsa istället för att sova. Blev även som din pojke arg när någon/något hindrade mig från att få läsa.Rynkar på näsan Jag älskade verkligen att hoppa över en bok och kunde dock tyvärr också göra det när min lärare undervisade. (Fick utskällning). Så jag vet (nu) hur det är att läsa för mycket och varför mina föräldrar var oroliga och ibland irriterade över att jag ständigt var osocial. Det kan som sagt bero på andra faktorer än att han simpelt och helt enkelt älskar att läsa. Han kan ha en svår period i livet, vara trött på verkligheten och därför hoppa in i en värld som inte existerar eller där man kan kontrollera om man vill fortsätta veta om storyn eller inte. Eller så kan det bero på andra faktorer som jag inte har någon aning om. 

Jag vet inte hur man ska uppfostra ett barn eller vad som är bäst för din son. Men jag vet att det efter ett par år svalnade för mig och att jag inte var lika galen med läsningen som i tidigare år. Förutom det, så fick jag ett enormt ordförråd och bra förståelse för andra människors tankar då det oftast kan skildras i böcker. 
    MVH
    En person som förstår din son.

Hej igen! Det händer faktiskt att han blir arg och irriterad när vi ber honom sluta läsa. Han vill helt enkelt inte lägga ifrån
Svar på tråden Min son läser för mycket