• Anonym (åtrå)

Känner sån åtrå

Tidigare i år var jag otrogen mot min man. Vårt förhållande var kört i botten, vi gjorde INGENTING tillsammans, hade ett stort projekt på gång, sexlivet var dött...
    Så dök denne man upp från ingenstans och var så på, har aldrig varit med om nåt liknande förut. Han accepterade inte ett nej, var så sexig och nåt hände inom mig, en klassiker, jag kände mig sedd och så levande. Så ja, ni vet hur det gick.

Men på nåt sätt har jag och min man hittat tillbaka till varann igen, jobbar verkligen på vårt förhållande, gör saker tillsammans igen, har kul.

Dåligt samvete har jag och ångrar mig gör jag men kommer aldrig att berätta. 

Det som jag skulle vilja få bort är denna åtrå och lust jag känner för den andre. För att han är förbjuden frukt.Det som man inte kan få.... Jag kommer inte träffa honom igen, finns inte på kartan.Jag har ingen kontakt med honom längre, fastän han kontaktar mig. 

Men när försvinner denna känsla?Nån med liknande erfarenhet som vill dela med sig??   

• Svar på tråden Känner sån åtrå
  • Anonym (åtrå)
    de Robespierre skrev 2012-09-11 11:53:13 följande:
    Du kan fundera över detta och försöka svara:

Kommer denna lust och åtrå vid vissa tillfällen? T.ex när du känner lite tristess, leda, att vardagen är densamma? Eller att när du påminns av det när du gör, upplever eller besöker eller ser något?
    Är det något speciellt som då triggar denna längtan? T.ex att du och din man har bråkat, inte är överens om något, du känner dig inte sedd, faller tillbaka i gamla hjulspår, alkohol osv?
    De perioder då du inte känner denna åtrå, hur är ditt liv, förhållande och vardag då? T.ex: när det funkar mellan dig och din man, det händer roliga saker, du har något att se fram emot, du trivs allmänt osv?
    Kan du se att du skulle kunna hitta en metod som gör att du kan hantera situationen när den uppstår? T.ex förstå vad det är som triggar att känslan kommer och veta hur du skall hantera den? Men även hur du skall undvika att den uppstår.

Tack, det var bra frågor! Denna åtrå kommer och går, helt klart. Det är nog mest vardagen som gör den starkare, tankarna hamnar i samma banor...så fort!Skulle helt klart vilja avleda dem, men händer det nya saker försvinner tankarna på den ander lika fort...eller ligger och gnager lätt i bakhuvudet kankse.

Jag har märkt att när jag pratar med vänner om saker min man och jag gjort, positiva grejer som resor och så, så förstärker jag tankarna om honom på ett positivt sätt. Att prata om honom hjälper, han är i rampljuset då och inte den andre...om du förstår.

Sista frågan är klurigare, den måste jag fundera lite mer på!

• Anonym (åtrå)
    Anonym (...det är jag...) skrev 2012-09-11 13:24:50 följande:
    Din man ska vara glad över att han hittat dig. Ert förhållande kommer nog att fungera men du kan inte förneka att du har denna åtrå. Du har den och kanske kan du göra något med den istället för att försöka förtränga den? Prata öppet med din man (förutsatt att han vet om det), annars kan du kanske jobba med dina känslor genom att acceptera dom?

Om inte din man vet om det tror jag inte du ska berätta än. Vänta tills det gått lite tid. Men om du verkligen vill att ert förhållande ska fungera tror jag det är viktigt att vara ärlig. Så pass ärlig att du vid ett senare tillfälle kan berätta att du faktiskt har gjort ett snedsteg. Om du berättat det gör det inte så stor skada som att det berättas för honom från något annat håll. För jag tror att "det som göms i snö kommer upp i tö"... alla lögner kommer nog att ses igenom inom sinom tid. Om han då vet om det, kanske det inte gör så stor skada? Bara en tanke...
    Tack, ja jag vill att vårt förhållande ska fungera så dina ord betyder mycket!
    Du har helt rätt, det bästa är att acceptera känslorna och försöka gå vidare i livet...att acceptera att det som hänt har hänt,passionen!  

Era tankar om berättandets vara eller icke var också bra - just nu kommer jag inte att berätta. Vårt förhållande behöver stärkas mer. Sen får vi se.

Kan ju också berätta att den andre hörde av sig igen idag...och vill träffas. Jag sa nej igen. Men hela kroppen skriker JA! Så frustrerande! Önskar man kunde trycka på känslornas stoppknapp bara... 
  • de Robespierre
    Anonym (åtrå) skrev 2012-09-11 23:50:40 följande:

Tack, det var bra frågor! Denna åtrå kommer och går, helt klart. Det är nog mest vardagen som gör den starkare, tankarna hamnar i samma banor...så fort!Skulle helt klart vilja avleda dem, men händer det nya saker försvinner tankarna på den ander lika fort...eller ligger och gnager lätt i bakhuvudet kankse.

Jag har märkt att när jag pratar med vänner om saker min man och jag gjort, positiva grejer som resor och så, så förstärker jag tankarna om honom på ett positivt sätt. Att prata om honom hjälper, han är i rampljuset då och inte den andre...om du förstår.

Sista frågan är klurigare, den måste jag fundera lite mer på!

Så tankarna kommer när vardagen infinner sig? När det blir lite tråkigt och det inte finns något att se fram emot?

Behöver väl inte säga att vardag och tristess är nödvändigt ibland för att vi skall kunna uppskatta motsatsen. Vi vänjer oss annars snabbt och behöver hela tiden starkare kickar för att få vårt "rus". Det är som att äta på restaurang eller festa varje dag. Efter ett tag blir även det tråkigt och slentrian. Jag tror vi är skapade att variera oss mellan två poler. Det får oss att uppskatta och värdera de tillfällen då vi har det kul. Jag tror att det också är en av mänsklighetens gissel att vi har svårt att värdesätta det vi har. Det är först när vi förlorar det som vi inser vad vi hade. Det krävs mycket träning för att man skall nå den typ av tillstånd där man kan uppskatta det man har. Idag har det fått ett namn som nästan är utslitet - Mindfulness. Gillar dock inte att sätta etiketter på saker eftersom de ofta leder till att det börjar användas i en massa sammanhang.

En annan sak som kan påverka är att en del personer har en läggning till att fly undan det som är jobbigt eller tråkigt. Kanske för att man inte har lust eller ork att förändra men även för att det ofta är ett sånt lätt alternativ. Rädsla för konflikter/påföljder eller det obehagliga med att se sanningen i vitögat kan också påverka. Ibland vill man inte se att Kejsaren är naken för det innebär att man också måste acceptera detta.

Har väl inga direkta råd att ge dig. Men en sak kanske kan göra det lättare och det bygger på tanken att du kanske skulle må bra av att ha saker att se fram emot. När man har någon typ av mål (semester, resa, nytt boende, you name it) så brukar de flesta ha lättare att hantera perioder av tristess och vardag. I ditt fall kan det vara att du och din man tar kalendern och bokar in några gemensamma saker framöver. Saker som ni gillar och ni gör tillsammans. Det pratas ofta om egentid men man glömmer ofta den viktiga "tillsammanstiden". Men självklart så kan du även boka in egentid eftersom den spelar en viktig roll för dig och ert förhållande. Om du har dessa ljuspunkter framför dig så kan du alltid se fram emot dessa då det känns lite tungt.

Du kanske också kan fundera lite på om du känner igen dig i beteendet att ofta fly från jobbiga eller tråkiga saker. Det är inte sällan den går hand i hand med ett visst kontrollbehov och höga krav på sig själv. Att tillåta sig att ha tråkigt ibland är också en sak som är viktig. Många tycker det är jobbigt att vara med sig själv. Man har blivit lite beroende av stimulans utifrån. Här kan man spekulera hur mycket som helst varför man har detta behov. En del menar att man vill döva det som finns inom en. Andra menar att det kan bero på att vi idag har vant oss med att alltid få stimulans, det finns tillgängligt 24 timmar om dygnet och med den kommer en typ av baksmälla. Det där är något man själv får komma fram till. Men att öva sig lite i att våga vara i nuet kan vara bra för det kan leda till att man börjar se saker på ett annat sätt och förhoppningsvis uppskatta saker som man annars tar för givet.

• Fool
    Anonym (åtrå) skrev 2012-09-12 00:00:20 följande:
    Era tankar om berättandets vara eller icke var också bra - just nu kommer jag inte att berätta. Vårt förhållande behöver stärkas mer. Sen får vi se.
    Är det verkligen en bra idé ?
    Eller är det något du intalar dig själv då du egentligen vet att du aldrig kommer berätta , skjuter det fram i tiden eftersom det är för jobbig , lite flytkbeteende ?

Ser inte riktigt poängen i att först stärka förhållande och sedan rasera det genom att berätta om din otrohet ?
    Är det inte bättre att berätta nu och sedan börja jobba på ert förhållande sen ?

Kriser är inte bara negativa , de har en tendens att röra om i grytan och låta sådant som legat i botten och gnagt på en komma upp till ytan så att man kan bearbeta det , det ställer allt på sin spets , tvingar en att ta tag i sådant man förträngt.
  • Jeninan

Spacefrog: menar du att många människor kanske ändå vill/behöver träffa fler än en person för att kunna vara lyckliga?

• Anonym (åtrå)

Så nu har det gått ännu en tid och jag har tänkt mycket på det du skrev, de Robespierre, om att ha saker att se fram emot. Det har vi, vi har haft jättekul tillsammans och trivts i varandras sällskap.

Men den där andra karlsloken finns fortfarande i mina tankar, och jag blir så jävla arg! Jag vill bara glömma honom men det är så svårt! Han vill ses, han tänker aldrig ge upp. Han kan tänka sig ett förhållande t.om. Och jag önskar att jag aldrig träffat honom för han får mig att tänka sånt jag inte vill...hur skulle vi vara tillsammans? Vad skulle vi göra ihop? Denne snygge karl,,,vilket sexliv vi skulle ha, som i Femtio nyanser av honom...

Men han skulle ju göra samma mot mig, han skulle aldrig vara mig trogen. 

Skulle inte kunna lita på honom någonsin. Och det blir ju en vardag tillslut med vem man än är tillsammans med.
    Jag vill verkligen bara gå vidare och aldrig tänka på honom. Varför varför kan det inte bara gå över????Jag vill ha mitt normala liv tillbaka, med min man, min snälle omtänksamme man. UTAN dessa jävla otrohetstankar.

• Anonym (åtrå)
    Anonym (...det är jag...) skrev 2012-09-11 13:24:50 följande:
    Din man ska vara glad över att han hittat dig. Ert förhållande kommer nog att fungera men du kan inte förneka att du har denna åtrå. Du har den och kanske kan du göra något med den istället för att försöka förtränga den? Prata öppet med din man (förutsatt att han vet om det), annars kan du kanske jobba med dina känslor genom att acceptera dom?

Om inte din man vet om det tror jag inte du ska berätta än. Vänta tills det gått lite tid. Men om du verkligen vill att ert förhållande ska fungera tror jag det är viktigt att vara ärlig. Så pass ärlig att du vid ett senare tillfälle kan berätta att du faktiskt har gjort ett snedsteg. Om du berättat det gör det inte så stor skada som att det berättas för honom från något annat håll. För jag tror att "det som göms i snö kommer upp i tö"... alla lögner kommer nog att ses igenom inom sinom tid. Om han då vet om det, kanske det inte gör så stor skada? Bara en tanke...

Sant, det sägs ju att det är bättre att acceptera känslorna än att förneka dem. När de stunder infinner sig när jag faktiskt inte tänker på denne förbannade andra karlsloken så känner jag mig fri och lycklig med min man. Men när han dyker upp i mina tankar känns det som ett nät slängts över mig och jag är fast igen. Vill träffa honom etc etc...Är det för att det är så förbjudet? För att jag kanske får det sex som står skrivet i den där boken Femtio... Jag vet att det skulle bli så. Men nej, ingen mer otrohet. Det är inte jag! Jag vill bara glömma och gå vidare,,,men det är som jag skrivit så svårt!!!!
  • Anonym

Hehe, älskar dessa trådar!! Du har varit otrogen mot din man och sitter och klappar dig själv på axeln att du klarar "att hålla dig undan" nu.Din otrohet ursäktas med att ni hade det dåligt just då(gör slut istället för att ligga med någon annan, skulle inte det vara bättre?). Sedan postar du en tråd att du inte kan sluta tänka på den andra mannen som du fortfarande har kontakt med. Så att känna "min man har tur att han träffade mig" är så långt ifrån sanningen. Bete sig vuxen och sluta lek på andras liv/känslor. Tror din man klarar sig utmärkt utan dig, eller du kanske är så speciell som du tror?

• Anonym (åtrå)
    Anonym skrev 2012-10-21 08:48:45 följande:
    Hehe, älskar dessa trådar!! Du har varit otrogen mot din man och sitter och klappar dig själv på axeln att du klarar "att hålla dig undan" nu.Din otrohet ursäktas med att ni hade det dåligt just då(gör slut istället för att ligga med någon annan, skulle inte det vara bättre?). Sedan postar du en tråd att du inte kan sluta tänka på den andra mannen som du fortfarande har kontakt med. Så att känna "min man har tur att han träffade mig" är så långt ifrån sanningen. Bete sig vuxen och sluta lek på andras liv/känslor. Tror din man klarar sig utmärkt utan dig, eller du kanske är så speciell som du tror?

Ojojoj, ja så kan du ju se det om du vill.
  • Anonym

Blunda och fantisera om den andre när du älskar med din man. Ta med passionen in i ditt äktenskap så kanske ni får en nytändning..

Svar på tråden Känner sån åtrå