de Robespierre skrev 2012-11-02 14:34:02 följande:
Se den andra mannen som en drog. Det har erbjuder triggar din hjärnas belöningssystem precis som droger gör. Så länge du har tillgång till honom och han finns i din omgivning eller nära till hands så kommer det att vara svårt att bryta. Eller rättare sagt - det är inte svårt att bryta - det svåra är att inte trilla dit igen.
Dessutom är det svårare att vara avhållsam om man har det jobbigt, är stressad och kanske är lite deprimerad. då är man extra sårbar och mottaglig. Så du måste hitta styrkan att stå emot. Fylla ditt liv med något annat som är viktigt. För så länge det finns ett hål i ditt inre där så kommer han alltid att vara lockande att ta den platsen.
Du är också fullt medveten om att om han fortfarande håller kontakten med dig, gör sig påmind på olika sätt, så kommer du aldrig kunna bli fri. Det handlar även om att skilja på hans behov och ditt. om hans demoner kräver att han skall fortsätta att hålla dig på halster, att ha dig tillgänglig, att fortfarande ha sina klor i dig för hans trygghet så är det hans problem. Något som han måste jobba med själv - inte du. Han har ingen rätt att ta ut sin ångest på dig. Det är ditt liv och han har ingen rätt att kontrollera och utnyttja din sårbarhet.
Ja, så har det känts. Som en drog, precis så!
Har varit så svårt att stå emot, att inte söka upp honom och allt det där. Men på något vis har jag börjat komma över honom??Undra hur det gick till?
För bara några dagar sedan var det som att jag hade värsta habegäret, måste ha droger. Det var det enda jag tänkte på. Kände att nu skiter jag i det här, jag måsta ha honom. Nästan som en drogberoende som svettas och mår dåligt då drogerna lämnar kroppen. Hjärnan gick på högvarv. Men jag agerade inte, jag sökte aldrig upp honom. Och nu känns det mycket bättre.
Kommer alltid att undra hur mitt liv skulle bli med den mannen, men vet ju att inget förhållande är perfekt fast det är lätt att tänka så när allt känns trist med den man är med. Min man och jag har pratat och pratat och sakta men säkert börjat hitta tillbaka till varandra igen. Det kommer ta tid, men då får det göra det.
Och skulle han någon gång få reda på vad jag har gjort så får jag ta itu med det då.