• 1979sandy

Fler som inte sover??

Är det fler som jag som inte får sova mer än 1timmes intervaller?!
    Har en tre veckors hemma, är snittad samt haft mjölkstockning. Mycket hormoner i omlopp och svårt att sova. Han har börjat böka och gnälla på nätterna så jag sover nästan bara i 1, 1,5-2 timmars intervaller.
    Några som har erfarnheter om hur länge man orkar detta? Jag vet detta med att sova när han sover, men ibland kan man ju inte det heller.... Nu sover han och jag behövde verkligen 1 timmes egentid med duch mm...

Jag helammar, dock med amningsnapp, som gör det hela lite besvärligt på natten också för den ska av och på och jag måste tända lampa osv...
    Klarar sig kroppen ett tag till på denna sömnbrist??

Ikväll tror jag sambon ska få ge honom ersättning så jag kan få sova ett par timmar. Vill helst inte ge honom flaska med ännu en gumminapp på, men vad gör man?...

zzz..zzzz        

• Svar på tråden Fler som inte sover??
  • marla333
    1979sandy skrev 2012-09-12 03:28:59 följande:
    03.30 i am up!;) Vi jobbar stenhårt med att få bort napp, så efter mkt stök o bök har han tagit rutten två ggr detta dygn, kan säga att jag grina! jag får mjölkstockning av nappen tyvärr. Har du fåttdfet? Antilop: stackare, kan se dig där sitta mitt i vintern o Amma...:-/... Mother of 4; har alla dina vart lika med sömnen? Åh jag beundrar dem med fler barn som även ska ta hand om späds!!!!:)

Ingen mjölkstockning, hoppas det inte kommer. Brukar amma från sidan, så hon ligger bredvid mig. Då stimuleras sidan på bröstet också. Tycker det är mest bekvämt också. Prövat det?
  • 1979sandy

Faktiskt bara nu när vi försöker bli av med nappen. Det funkar om min sambo hjälper till och liksom skjuter honom på plats

• VåfflaMedGlass

Mitt tips: leta reda på en mat och sov rutin som du gillar och tycker verkar vettig, försök sedan att skjuta in mattider i denna. Utvärdera hur viktig du egentligen tycker att amningen är- vill DU amma? Känns det värt det för dig? Jag var lite som du, mjölkstockning, spruckna bröstvårtor och napp. Efter tre veckor insåg jag att jag mycket hellre flaskmatade och njöt av min lilla nyfödde. Men som sagt, alla har olika preferenser, välj bara det du tycker är bäst och verkligen vill. Man ska inte underskatta vad sömnbrist kan göra med en människa- vissa klarar detta bättre än andra och har inte problem med att sova under dagen. Jag blir mycket lättirriterad, fumlig och allmänt rörig i huvudet. Att t.ex köra bil är ingen jättebra ide och att gå till ICA fick mig att känna mig svimfärdig. Vi började med en rutin och min bebis har sovit hela natten sedan strax innan 11 veckor. Lycka till med allt, vad du än väljer att göra.

• 1979sandy
    VåfflaMedGlass skrev 2012-09-12 08:42:57 följande:
    Mitt tips: leta reda på en mat och sov rutin som du gillar och tycker verkar vettig, försök sedan att skjuta in mattider i denna. Utvärdera hur viktig du egentligen tycker att amningen är- vill DU amma? Känns det värt det för dig? Jag var lite som du, mjölkstockning, spruckna bröstvårtor och napp. Efter tre veckor insåg jag att jag mycket hellre flaskmatade och njöt av min lilla nyfödde. Men som sagt, alla har olika preferenser, välj bara det du tycker är bäst och verkligen vill. Man ska inte underskatta vad sömnbrist kan göra med en människa- vissa klarar detta bättre än andra och har inte problem med att sova under dagen. Jag blir mycket lättirriterad, fumlig och allmänt rörig i huvudet. Att t.ex köra bil är ingen jättebra ide och att gå till ICA fick mig att känna mig svimfärdig. Vi började med en rutin och min bebis har sovit hela natten sedan strax innan 11 veckor. Lycka till med allt, vad du än väljer att göra.

tack! Jo, jag vill amma och han har gjort det bättre och bättre sen vi var på amningsmottagningen igår... Så jag hoppas han fortsätter ta bröstet.
    Gud så skönt att den lille sover hela nätterna. Inatt ammade han för en gångs skull så jag fick sova i 3 tim intervaller. Har aldrig hänt...
    Hur gjorde du ditt schema så han sover så länge och när införde du det?  
  • VåfflaMedGlass

Vad skönt att det går bättre. Jag började försöka att amma var tredje timma rätt snart efter att han föddes, kanske en vecka efter? Jag hade mycket mjölk etc men trivdes inte med amningen så jag slutade vid 3,5 veckor. Det vi gjorde var att försöka ge regelbunden mat under dygnet så att han på så vis åt så mycket som möjligt under dagen och slapp vakna hungrig under natten. Vid tre veckor så åt han vid kl 7 på morgonen och sov sedan från typ 8-9 till kl 10 ungefär. Sedan åt han igen direkt efter det och en gång till vid 11.30 ca. Sedan vilade han middag fram tills typ kl 14, direkt efter det mat, vilade igen ca kl 16-17, åt igen kl 17, badades efter det och åt igen strax efter kl 18 och sedan nattade vi. Han åt vid ca 22.30 igen (här hav min man pumpad mjölk så jag kunde lägga mig tidigt och sova tills lillen ville äta nästa gång (tror han åt vid ca 02-03 om jag minns rätt) då ammade jag. Det innebar att jag kunde sova fram tills den natt-amningen. Sedan sov han oftast till kl 7 när allt började om igen. Ibland gav min eller jag lite extra pumpad mjölk efter han ammats kl 18 för att se till att han blev riktigt mätt. Det vi fann var att så länge vi höll på mattiderna så följde sömnen lite på köpet, oavsett hur natten varit så gav jag honom frukost kl 7 för att få ordning på dagen. Tiderna är mer som riktmärken såklart och inte huggna i sten, men det säger kanske sig självt. Du får gärna pm:a om du vill veta mer :)

• VåfflaMedGlass

Glömde säga att när vår son var så liten så blev han ofta rätt trött innan han ätit färdigt, tog inte den fetare mjölken på slutet och blev därför hungrig igen snabbt efter han ätit. Vi bytte blöja ungefär halvvägs genom en matning, då vaknade han till lite och åt ordentligt igen.

• 1979sandy

Ok! Vår klocka är ca densamma... Bara det att jag tar 22 amningen då jag inte pumpar. Precis fått ordning på amningen då jag vart sjuk mm.
    Fråga, när du pumpar o han får det vid 22, är dina bröst inte sprickfärdiga vid 03 då?:)
    Plus, hur vet man att dom får i sig fetmjölken? I nappen kunde jag se, men inte ni vid normal amning...

• Apopan

De första två månaderna fick min sambo ge ersättning då och då så jag fick sova ut. Hade varit ohållbart annars. Visst hade jag det struligt med amningen ett tag för att han tyckte det var enklare att få i sig mat med flaskan, men han är över nio månader idag och jag ammar fortfarande (ammar faktiskt i denna stund)

Grattis till den lille och lycka till med amningen!

• 1979sandy

Har tänkt att ge det också när amningen är i ordning. Min sambo gav en gång bröstmjölken på prov och han tog flaskan. Men, det går ju så fort med flaskan?! Ska det det? Tjoff sa det så var mjölken borta.. Hur gör ni så att det går lite sakta att mata med flaska... Får dom inte ont i magen när det går så fort?...,
  • 1979sandy

Våffla med glass: han myssnuttar då aldrig på dig? Alltså du ammar aldrig lite extra..? Som när han är ledsen eller liknande?

Svar på tråden Fler som inte sover??