Marsipan skrev 2012-09-11 22:11:33 följande:
Hej, jag har nu börjat tröttna! jag går snart in i väggen pga detta! mitt problem..
Min dotter är snart 7månader och har problem med att lägga sig i tid. Hon vill lägga sig runt 23.30. Vi går upp runt 08.00 och hon sover kanske 2-3 timmar på dagen uppdelat i 3 pass. Powernaps alltså. Hon blir trött på kvällen men hon somnar bara 20-30 min och sen får hon ett ryck och vill vara vaken och busa..
Jag försöker lägga henne i hennes säng, men hon kryper bara sund och ställer sig upp och vill inte ligga ner.
Hon gillar inte välling och vill inte ha nappflaska. Hon helammas förövrigt.
jag brukar byta om till pyamas vid 18.30 . Vad gör jag som jag kan ändra på??
När hon väl somnar, så sover hon hela natten OM hon får ligga brevid mig och ligg ammas. om jag lägger tillbaka henne i sängen så vaknar hon 4-5ggr..
Finns det nån sovmetod som är snäll till en mammig "lämna mig inte" bebis??
Hon behöver ju mycket närhet nu men tror int du kan räkna med att hon sover hela nätterna ännu.
men vill du börja vänja henne nu vid att sova själv så får du räkna med att bli väckt emellanåt.
rekomenderar
ha spjälsängen brevid er säng(inte eget rum än)
somnar hon inte själv i sängen så kan du ju amma henne till söms sen lägga ner henne i sängen.
när hon vaknar ger du nappen/tröstar ev ammar och lägger ner igen.
Med min son i den åldern så fick han ett mål gröt på kvällen vid 18 sen gick han och la sig efter det för då var han trött.
vi gungade honom i famnen tills han somnade och hade spjälsängen brevid vår och så sov han till 22 tiden då fick han ny blöja och välling så somnade han igen av det och sov till kl 6 då tog jag över honom till oss och ammade och kunde då lägga ner han så sov han till 8 ibland 10 om man hade sån tur.
så man fick ju endå rätt många timmars sömn där endå.
målet vid 22 var perfekt när vi gick och la oss.
sen när han var 10mån ville han inte ha tutte längre så då sov han till 8-9 utan att vakna.
på dagen sov han fick den tiden(7mån) två gånger/dag, han fick styra det själv de behöver mkt sömn i den åldern.
han sov efter frukost ca 1-2h sen åt han middag sen sov han 1-2timmar till så han hade sovit färdigt vid 14 tiden kanske sen gick han och la sig för kvällen vid 18.
nu är han 2år snart och sover 1pass/dag dvs efter middag i ca 1,5-3h beroende på hur trött han är sen äter han kvällsmat vid 17.30 sen borsta tänder, och sen går han och lägger sig vid 18 och sover hela natten till 6.30-7.30.
men nu har han börjar hoppa ur spjälsängen så vi har fått lite problem men det är en annan historia:)
det går nog bra/dåligt i omgångar;).
för vi hade ett riktigt göra ett tag när han hade svårt att somna fast han var jättetrött och inget hjälpte.
men man klarade den krisen med.
lycka till.
stöttkramar
jag upplevde att 7-9mån var den tuffaste tiden faktiskt.