Vad ska jag göra?
Jag har en son som blir 3 år i november och är fortfarande inte blöjfri. Jag blir tokig, ingenting funkar och jag känner mig som en kass mamma när jag ser att dom flestas barn är blöjfria.Vi började försöka vänja han vid toaletten direkt, jag kände att varför ska man hålla på att vänja vid pottan för att sedan träna med toaletten. Nej så ville jag inte ha det så han fick en ring till toaletten för ca 1 ½ år sedan och vi påbörjade träningen. Han vägrade att ens försöka. Så vid jul förra året då han var presic 2 år fick han sin potta. Vi försökte under 6 månader utan resultat. Först efter 6 månader satte han sig själv och kissade, vi var helt överlyckliga! Sen potttränades han varje dag när vi var hemma och oftast gick det bra men ibland glömde han pottan.
Vi köpte kalsonger då vityckte att han kunde börja använda dom nu för typ 2 månader sedan, men då fick vi ett bakslag. Han kissar ner sig så fort han har kalsonger och även utan.
Nu har han knappt velat gå på pottan och hans lillasyster som är 14 månader kissar tom på pottan.
Vad ska jag göra för att han ska bli blöjfri?
Vi blir aldrig arga när han kissar på sig och skäller aldrig när det händer. I stället säger vi bara typ hoppsan här skulle ju inte kisset vara, du ska ju kissa på pottan gubben. Eller liknande meningar där vi talar om att det är fel fast på ett snällt sätt.