• pennyphu

Förskolan vill att mitt barn ska ha blöja efter två "olyckor" på tredje dagen.

Har en dotter som fyller tre år om 2,5 månad. Vi har väntat ut att hon själv ska säga att hon inte vill ha blöja och nu har det skett. Vi började lite försiktigt förra veckan och morgonkissade samt kvällskissade som rutin och hon gick utan blöja hemma.

På fredagseftermiddagen tog vi av henne blöjan och sen var hon blöjfri (dock nattblöja) hela helgen utan olyckor. På måndagen var hon hemma från förskolan och inga olyckor så jag tyckte gott att hon kunde vara blöjfri på förskolan också. På förskolan gick det jättebra att vara blöjfri men idag, på tredje dagen bajsade hon i trosorna två gånger. När jag hämtade tycker förskolläraren (eller om hon är barnskötare) att hon ska ha blöja i fortsättningen. Hon sa att det är pinsamt för henne och att hon är ju inte så gammal.

Kan tillägga att mitt barn vill absolut inte ha blöja längre. Hon vill ha trosor!

Ska inte barn tillåtas "misslyckas" på förskolan? Känns väldigt konstigt att sätta på ett barn som klarar av att kissa på toaletten helt och hållet blöjan. Då kommer hon ju börja kissa i blöjan igen och så är vi tillbaka på ruta 1.

Gör jag rätt i att inte sätta på henne blöjan imorgon när vi går till förskolan?

• Svar på tråden Förskolan vill att mitt barn ska ha blöja efter två "olyckor" på tredje dagen.
  • SockerStinn

Du gör helt klart rätt. Ska man börja mata barnen igen bara för att de spiller? Tvinga ner dem på rumpan bara för att de ramlar efter sina första steg? Självklart måste man tillåta lite misslyckande även vid potträning, annars skulle de flesta ha blöja fortfarande som vuxna

• Whitetrash86

Klart att du INTE ska sätta på henne blöja igen!!

Förskolan får helt enkelt skärpa sig med att se till att hjälpa din dotter att komma på toaletten oftare. Så att inga olyckor händer. Och det är SJÄLVKLART att olyckor kommer fortsätta hända. Min dotter är 4 år nu och varit helt blöjfri sedan 1 1/2 år och hon kan ha vissa olyckor ibland.. senaste i helgen.
    Och det sägs ju att man ska ha extra kläder till barn upp till 7-8år! Pga olyckor....

Nä stå på dig. Dom tycker säkert bara att det är jobbigt/äckligt att ta hand och bajs i trosor ist för i blöja. 

• mor 3barn

Du gör helt rätt att inte sätta på henne blöja igen.
    hon är ju stora tjejen nu.
    De kan inte tvinga på henne blöja.
    Det är bara ge henne en motfråga och fråga om fröken ska ha blöja?
    De får räkna på ett par ombyten i början alla har vi varit nya på saker och kan inte lära oss allt direkt utan missöden. 

Stå på dig.      

• pigglet

Jo, visst borde hon få fler chanser. Prata med personalen imorgon (ni går förstås dit utan blöja).
    Samtidigt som man får ha förståelse för att det kan vara enormt stressande för personalen när de får ta reda på flera olycker/dag. Det kan ju vara flera barn som försker sluta med blöja samtidigt och ofta är man bara 1-2 personal så det blir rätt knepigt om man måste gå iväg och rengöra barn, golv och ev saker 3-9 gånger/dag. 

• clembke

Nä, fortsätt utan blöja. Pinsamt för att det händer en olycka efter någea dagar? Tänk vad pinsamt hon kan tycka det är att ha blöja. Nä, dum förklarning av fskläararen.

Hae hon blivit redo till att släppa blöjan så ska hon få slippa...

• Vinterankan

Min dotter hade varit blöjfri hemma i nästan ett halvår innan hon började köra utan blöja på dagis i samband med dagisbyte efter sommaren. Hon ville inte gå på toaletten, framförallt inte för bajs och hade mycket olyckor. Till slut så tog vi dit några blöjor ändå bara för att personalen skulle kunna visa blöjan och säga "du kanske ska ha blöja på dig istället" och vips så gick hon på toaletten. Gällande bajs så sa vi i alla fall åt personalen att de kunde kasta trosorna så att de inte behövde hålla på och "hantera" en massa bajstrosor.

• pennyphu

Tack för svar!

Jo jag har full förståelse för att det kan vara stressande med massor med olyckor på en dag men just nu så är det bara mitt barn som försöker sluta. Kände mig bara väldigt ledsen eller uppgiven när hon direkt tyckte att min dotter ska ha blöja på förskolan. Skillnad om hon går och kissar på sig stup i kvarten men det har hon verkligen fått kläm på. Hemma har bajsandet gått bäst (kan dock bero på att jag direkt ser när hon måste bajsa men hon har även lyckats hålla sig när vi var ute och bajsade direkt när vi kom in).

Så ingen blöja imorgon och ska trycka på att hon inte vill. De kan ju inte köra över hennes vilja när det handlar om en sådan här sak tycker jag.

Blir så arg på den här förskolläraren för hon verkar tycka att allt är jobbigt! Frågan är om hon inte lyckades förmedla detta till dottern som sa att förskolläraren var arg på mig när jag bajsat :(

• pennyphu
    Vinterankan skrev 2012-09-13 21:34:56 följande:
    Min dotter hade varit blöjfri hemma i nästan ett halvår innan hon började köra utan blöja på dagis i samband med dagisbyte efter sommaren. Hon ville inte gå på toaletten, framförallt inte för bajs och hade mycket olyckor. Till slut så tog vi dit några blöjor ändå bara för att personalen skulle kunna visa blöjan och säga "du kanske ska ha blöja på dig istället" och vips så gick hon på toaletten. Gällande bajs så sa vi i alla fall åt personalen att de kunde kasta trosorna så att de inte behövde hålla på och "hantera" en massa bajstrosor.
    Idag hade de slängt ner trosor, med bajset fortfarande i?, och byxorna i en påse så jag kan väl inte säga att de behöver hantera det där med bajset ändå.
  • vivla

Det beror väl på situationen. iBLAND är det så att vissa barn fungerar blöjfria hemma men det kan ta längre tid på förskolan. Därför har vi på min förskola, oftast rått föräldrarna att sätta på blöja om det händer olyckor ofta, i början. Såna up and go är ju som en trosa. Sen vill inte barnet ha blöja, då ska den inte behöva det heller och personalen får helt enkelt vara mer uppmärksamma. Vi hade t ex en pojke i 4 års åldern som kissa på sig två-tre ggr om dagen så fort det blev någon förändring. T ex vikarie. Vi fick klocka honom. Var tionde minut, om vi så va inne eller ute, fick han gå på toa. Meckigt värre men efter två månader släppte det.

• pennyphu
    vivla skrev 2012-09-13 22:10:13 följande:
    Det beror väl på situationen. iBLAND är det så att vissa barn fungerar blöjfria hemma men det kan ta längre tid på förskolan. Därför har vi på min förskola, oftast rått föräldrarna att sätta på blöja om det händer olyckor ofta, i början. Såna up and go är ju som en trosa. Sen vill inte barnet ha blöja, då ska den inte behöva det heller och personalen får helt enkelt vara mer uppmärksamma. Vi hade t ex en pojke i 4 års åldern som kissa på sig två-tre ggr om dagen så fort det blev någon förändring. T ex vikarie. Vi fick klocka honom. Var tionde minut, om vi så va inne eller ute, fick han gå på toa. Meckigt värre men efter två månader släppte det.
    Ja såklart! men nu gick det så bra på förskolan de första två dagarna utan olyckor och så på tredje dagen två bajsolyckor och så tycker de direkt att hon måste ha blöja.

Vi får se hur det går imorgon. Hon brukar alltid bajsa när vi går hem efter mellanmålet (och nu hållit sig till vi kommit hem i två dagar) men idag var hon lite längre. Kanske kan be dem att sätta henne på toaletten innan de går ut vid 15 just för att bajsa. 
  • Whitetrash86
    pennyphu skrev 2012-09-13 22:23:13 följande:
    Ja såklart! men nu gick det så bra på förskolan de första två dagarna utan olyckor och så på tredje dagen två bajsolyckor och så tycker de direkt att hon måste ha blöja.

Vi får se hur det går imorgon. Hon brukar alltid bajsa när vi går hem efter mellanmålet (och nu hållit sig till vi kommit hem i två dagar) men idag var hon lite längre. Kanske kan be dem att sätta henne på toaletten innan de går ut vid 15 just för att bajsa. 
    självklart kan du säga till dom att se till att hon sätter sig på toaletten!
  • vivla

Absolut!

pennyphu skrev 2012-09-13 22:23:13 följande:
    Ja såklart! men nu gick det så bra på förskolan de första två dagarna utan olyckor och så på tredje dagen två bajsolyckor och så tycker de direkt att hon måste ha blöja. Vi får se hur det går imorgon. Hon brukar alltid bajsa när vi går hem efter mellanmålet (och nu hållit sig till vi kommit hem i två dagar) men idag var hon lite längre. Kanske kan be dem att sätta henne på toaletten innan de går ut vid 15 just för att bajsa. 

• kohler12

Självklart ska hon slippa blöjan om hon inte vill ha den överhuvudtaget, vet när min äldsta vart blöjfri hände olyckor en del men mest hemma vilket inte gjorde något jag sa sånt händer du får snart kläm på det sa jag,

min son va 4 år när han slutade med blöjor, det dröjde innan han va det på dagis men sånt händer ju

nu tränar vi våran yngsta son som visar tecken på att vara redo också :)

TS: förklara för förskolan hur ni vill ha det,

min son som är 6år får lov att gå på toa innan han får gå hem i från skolan o innan han ska ut o göra något hemma eller i skolan o det fungerar kanon tycker eran förskola kan/ska se till att hon försöker gå på toa innan dem går ut 

• augustisten

Min pojke hade "potty training pants" ibörjan på dagis. Underbyxor i tyg som är lite tjockare med fuktspärr och klarar att fånga upp bajs eller lite kiss. Lite dyra men bra.

www.imsevimse.se/shop.pab|569

De är sköna också så sonen hade dem gärna och bra att ha även när man tar nattblöjan sedan.

• pennyphu

Lämnade henne nu och barnskötaren tyckte inte min dotter var mogen eftersom hon inte hade kommit och sagt till någon "fröken" när hon hade bajsat. Där kan jag känna, att det här är en ny situation för henne och hon kanske inte visste hur hon skulle gå till väga. Vi får se hur det går idag.

Jag sa till dem nu vid lämning att jag tänker inte tvinga på henne blöja utan det får de stå för om det nu är så hemskt att hon bajsar på sig. Och hon fasthöll vid att tycka att barn som bajsar på sig tycker det är skämmigt inför sina kamrater. Jag tror inte ens min dotter tänker så och anser det mer skämmigt för henne att ha blöja när hon inte alls vill.

Tack för tipset om potty training pants. Ska kolla in det.

• sina

På vår förskola vill de helst inte ha training pants. De är bra för kiss, men inte för bajs - svåra att ta av utan att få bajs över hela benen.

Om barnet brukar bajsa vid ungefär samma tid, och själv kan tänka sig det, så kanske en kompromiss vore att de satte på en blöja när det är dags, lät henne bajsa, och sen tog av den. Om barnet däremot inte vill ska hon ju inte bli tvingad.

Är hon inte särskilt lös i magen är det ju ingen större skillnad på att ta av en blöja, lägga den i en påse och slänga den, tvätta av barnet och ta på ny blöja/trosor och att ta av byxor och trosor, lägga dem i en påse och lägga i barnets fack, tvätta av barnet och ta på nya kläder.

• pennyphu
    fröken på Mårbacka skrev 2012-09-14 08:53:42 följande:
    På vår förskola vill de helst inte ha training pants. De är bra för kiss, men inte för bajs - svåra att ta av utan att få bajs över hela benen.

Om barnet brukar bajsa vid ungefär samma tid, och själv kan tänka sig det, så kanske en kompromiss vore att de satte på en blöja när det är dags, lät henne bajsa, och sen tog av den. Om barnet däremot inte vill ska hon ju inte bli tvingad.

Är hon inte särskilt lös i magen är det ju ingen större skillnad på att ta av en blöja, lägga den i en påse och slänga den, tvätta av barnet och ta på ny blöja/trosor och att ta av byxor och trosor, lägga dem i en påse och lägga i barnets fack, tvätta av barnet och ta på nya kläder.
    Och så var det ju superdyrt också ;)

Jo hon brukar ju ofta bajsa direkt när vi kommer hem om jag hämtar efter mellanmålet. Nu när jag pluggar så hämtar vi vid 16 och då bajsar hon ofta där. Om hon vill så kan de ju sätta på henne en blöja efter mellanmålet i så fall.

Nej hon har alltid fast bajs så jag tycker heller inte att det borde vara så jobbigt. I de trosor jag fick hem så låg bajskorven kvar i trosorna så så himla mycket besvär kan det ju inte vara.

Vi får se hur det går idag. Jag blev mest bara ledsen över att de inte tillåter att det direkt börjar pratas om blöja bara för att hon misslyckas en dag. Bästa är att ge henne en dags chans till. Kanske att hon lärde sig något av gårdagen. Sen är det ju hemskt att mitt barn säger att "fröken blev arg på mig när jag bajsade". Säger hon det igen så ska jag ta upp det med dem men kände att jag redan var ganska upprörd idag när jag pratade med henne och försökte förklara att det ar barnet som inte vill ha blöja.
  • izzi

Jag undrar om inte förskolan borde hjälpa barnen att bli blöjfria? De tillbringar ju större delen av dagen där?

Jag har varit i samma situation som du. När dottern var 2,5 hade vi tränat hela sommaren och det gick jättebra. Så på hösten ville hon ha trosor och jag sa ok. Det blev dock en olycka och min man som då hämtade fick höra att hon skulle ha blöja för att hon inte var mogen. Problemet var att hon tog så illa vid sig av detta (om det var för att hon bajsade på sig eller personalens agerande vet jag dock inte) så det blev ett bakslag som varade ett år! Hon vägrade vara utan blöja.

Den här sommaren började vi träna igen. Hon började efter sommaren på stora avdelningen utan blöja. Jag sa att ni måste påminna henne att gå på toaletten. Ja men det är så vi jobbar säger personalen då. De var jättepositiva. Nu går hon bara tre timmar/dag och jag vet inte om hon bajsar där, men kissar gör hon i varje fall. Visst har det hänt någon olycka, men det kanske handlar om tre ggr på en månad. Personalen säger inget om det, bara att det hänt en lite olycka. Känns så skönt.

För övrigt när hon ska basa vill hon sitta i fred på toaletten, gärna med en bok - hon tar god tid på sig.

Tycker du ska prata med deras chef om de fortsätter kommentera detta.

• Tvåbarnsmamman81
    augustisten skrev 2012-09-14 08:01:23 följande:
    Min pojke hade "potty training pants" ibörjan på dagis. Underbyxor i tyg som är lite tjockare med fuktspärr och klarar att fånga upp bajs eller lite kiss. Lite dyra men bra.
    www.imsevimse.se/shop.pab?category=568|569

De är sköna också så sonen hade dem gärna och bra att ha även när man tar nattblöjan sedan.

Åh vad lycklig jag är att jag hittade denna tråd och ditt inlägg. Vi har haft mycket problem senaste veckorna med förskolan i samband med att  vårt barn slutat med blöjor men har bajsolyckor. Personalen sätter på blöja och med ditt råd känner vi att vi hittat en lösning! TACK!
  • Lilla Morran

Vad irriterad jag blir! Självklart ska förskolepersonalen hjälpa barn som håller på att bli blöjorna! Båda mina blöjorna barn hade flera olyckor i början men det var aldrig någon som kommenterade det, utan de hade bara lagt ner underkläder och byxor i en påse som hängde på barnets plats. Inga konstigheter alls. Visst, om ett barn kissar och basar ner sig flera gånger varje dag i flera veckor kan man ju börja fundera, men här handlar det en dag med olyckor. Man måste ju ge barnen en ärlig chans!

Svar på tråden Förskolan vill att mitt barn ska ha blöja efter två "olyckor" på tredje dagen.