• Pompeia01

Varning för Naturkött

Köpte en hel oxfilé, vacumförpackad, från Uruguay av märket Naturkött idag. Sista förbrukningsdatum var 25 september. När jag öppnade förpackningen, vällde det ut en VIDRIG stank! Jag sköljde köttet i kallt vatten, lät det lufta, sköljde det i kallt vatten igen. Men det stank fortfarande lika mycket, och det fanns gråa fläckar över ytan. Skar lite i det - då luktade det ännu värre! Det var ruttet!!!

Som tur var var butiken snälla och tog tillbaka det, och gav mig ett lika stort stycke färsk svensk oxfilé som ersättning. Trots att jag inte hade kvitto.

Men FY - jag mår fortfarande ILLA!!! Kräks   

I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Svar på tråden Varning för Naturkött
  • Emmut

Köttet kan lukta illa om djuret var stressat innan slakten, det bildar en lukt i köttet som är svår att få bort.

Det var iaf de svaret jag fick när jag sommarjobbade på ett ställe som finstyckade kött...

• MajaVira

Jag har för mig att denna typ av kött från Uruguay, Brasilien etc brukar vara förpackat för ganska länge sedan, så eventuella bakterier etc har ju lång tid att växa till sig. Kan ju också varit så att det blivit ett hål i förpackningen som gjort att luft kommit in och köttet därför blivit dåligt.

• Vinxen

Och därför köper man ekologiskt kött. Gärna från ett djur som styckats i närheten!

• Vinxen

Niagara: undrar detsamma! Fy!

• Lattjo

Köttet är väl sprängt. Har hänt mig när jag köpt svenskt kött också. Inte konstigare än så. Som någon här uppe skrev kan det bli så när djuret är stressat innan det slaktas.

Varför man köper utländskt kött? För att det är godare och billigare kanske. Sydamerikanskt kött har en underbar smak, svenskt kött smakar... ingenting... Enligt mig då. Nu äter jag sällan nöt ändå för det är för dyrt men ja, jag köper gärna det köttet för att det är gott :)

• listo

Vi har köpt sydamerikanskt naturkött massor av gånger och det har alltid hållt jämn och bra kvalitet. Svenskt kött är däremot ofta en chansning.
    Vi har helt slutat köpa det närproducerade nöt- och fläskkött som vi kan få tag på här, för det har varit dyrt och en besvikelse varenda gång.

• Vinxen

Jag betalar gärna mer pengar för bättre kvalité. Jag personligen har aldrig fått dåligt smaklöst svenskt kött. Tvärt om. Dessutom gillar jag att veta hur djuret växt upp och hur det mådde innan det slaktades. Köper man kör från Sydamerika har man ju verkligen noll koll på vad dom har gjort med djuret och hur det har behandlats. Dessutom har det fraktats över halva jordklotet. Säger väl sig självt att det inte håller sig speciellt fräscht då....

• Lattjo
    Vinxen skrev 2012-09-14 19:44:28 följande:
    Jag betalar gärna mer pengar för bättre kvalité. Jag personligen har aldrig fått dåligt smaklöst svenskt kött. Tvärt om. Dessutom gillar jag att veta hur djuret växt upp och hur det mådde innan det slaktades. Köper man kör från Sydamerika har man ju verkligen noll koll på vad dom har gjort med djuret och hur det har behandlats. Dessutom har det fraktats över halva jordklotet. Säger väl sig självt att det inte håller sig speciellt fräscht då....
    Jag tror nog att det ligger i kylar när det fraktas... För nötkött är ju liksom inte slaktat dagen innan det kommer ut i butiken så just tiden det tar tror jag har mindre betydelse. Jag har ofta stött på seg svensk biff och sladdrig svensk entrecote tex. Så pass att jag idag aldrig äter entrecote för jag blir äcklad av den... Jag har ingen koll på vad dom gjort med den svenska kossan heller. Men jag förstår att man bara köper svenskt kött, jag är dock inte så förtjust i svenskt kött...
  • Pompeia01
    niagara skrev 2012-09-14 19:25:21 följande:
    Varför köper man kött från utlandet????

För att jag normalt inte har råd med oxfilé, men det här var väldigt billigt. Bara 149 kr kilot. Vilket hade sin förklaring i det korta datumet i förhållande till den långa datummärkningen...

I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
Svar på tråden Varning för Naturkött