• Pompeia01

Varning för Naturkött

Köpte en hel oxfilé, vacumförpackad, från Uruguay av märket Naturkött idag. Sista förbrukningsdatum var 25 september. När jag öppnade förpackningen, vällde det ut en VIDRIG stank! Jag sköljde köttet i kallt vatten, lät det lufta, sköljde det i kallt vatten igen. Men det stank fortfarande lika mycket, och det fanns gråa fläckar över ytan. Skar lite i det - då luktade det ännu värre! Det var ruttet!!!

Som tur var var butiken snälla och tog tillbaka det, och gav mig ett lika stort stycke färsk svensk oxfilé som ersättning. Trots att jag inte hade kvitto.

Men FY - jag mår fortfarande ILLA!!! Kräks   

I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Svar på tråden Varning för Naturkött
  • Pompeia01
    Emmut skrev 2012-09-14 19:14:43 följande:
    Köttet kan lukta illa om djuret var stressat innan slakten, det bildar en lukt i köttet som är svår att få bort.

Det var iaf de svaret jag fick när jag sommarjobbade på ett ställe som finstyckade kött...
    Det är sant, men det här luktade surt. Ruttet. Jag känner igen lukten av autolyserande kött...
  • Pompeia01
    Lattjo skrev 2012-09-14 19:57:46 följande:
    Jag tror nog att det ligger i kylar när det fraktas... För nötkött är ju liksom inte slaktat dagen innan det kommer ut i butiken så just tiden det tar tror jag har mindre betydelse. Jag har ofta stött på seg svensk biff och sladdrig svensk entrecote tex. Så pass att jag idag aldrig äter entrecote för jag blir äcklad av den... Jag har ingen koll på vad dom gjort med den svenska kossan heller. Men jag förstår att man bara köper svenskt kött, jag är dock inte så förtjust i svenskt kött...
    Japp - det ligger tydligen i kylar med 4 plusgrader under den långa resan, och under tiden vacummöras det. So far so good.

Men det som måste ha hänt, är att kylkedjan har blivit bruten någonstans. Så att partiet blivit stående på någon lastkaj någonstans - i tropisk sommarhetta... Antingen det, eller att någon i kedjan här i Sverige har slarvat. 
  • fettjock
    Pompeia01 skrev 2012-09-14 19:00:42 följande:
    Köpte en hel oxfilé, vacumförpackad, från Uruguay av märket Naturkött idag. Sista förbrukningsdatum var 25 september. När jag öppnade förpackningen, vällde det ut en VIDRIG stank! Jag sköljde köttet i kallt vatten, lät det lufta, sköljde det i kallt vatten igen. Men det stank fortfarande lika mycket, och det fanns gråa fläckar över ytan. Skar lite i det - då luktade det ännu värre! Det var ruttet!!!

Som tur var var butiken snälla och tog tillbaka det, och gav mig ett lika stort stycke färsk svensk oxfilé som ersättning. Trots att jag inte hade kvitto.

Men FY - jag mår fortfarande ILLA!!! Kräks   
    Varför ska du varna för naturkött sa du?
    Det händer alltid detta någon gång på alla märken.
    Kan vara att nått hänt i packningen, eller att köttet inte fått vara tillräckligt kylt i affären.
    Jag skulle tom gå så långt och säga att det håller antal veckor över detta datum.
    Är du säker det stod sista förbrukningsdatum, just denna är inte så vanlig att man använder idag.
  • fettjock
    niagara skrev 2012-09-14 19:25:21 följande:
    Varför köper man kött från utlandet????
    Vinxen skrev 2012-09-14 19:26:30 följande:
    Niagara: undrar detsamma! Fy!
    Älskar när vi Svenskar hyllar det Svenska köttets förträfflighet så oreserverat.
    Och inbilla sig inte Svenskt kött kan bli dåligt också är än mer lustigt.
    Sydamerikanskt kött håller bra kvalité generellt.
  • Lilith Inanna
    Vinxen skrev 2012-09-14 19:44:28 följande:
    Jag betalar gärna mer pengar för bättre kvalité. Jag personligen har aldrig fått dåligt smaklöst svenskt kött. Tvärt om. Dessutom gillar jag att veta hur djuret växt upp och hur det mådde innan det slaktades. Köper man kör från Sydamerika har man ju verkligen noll koll på vad dom har gjort med djuret och hur det har behandlats. Dessutom har det fraktats över halva jordklotet. Säger väl sig självt att det inte håller sig speciellt fräscht då....
  • Pompeia01
    fettjock skrev 2012-09-15 14:38:49 följande:
    Varför ska du varna för naturkött sa du?
    Det händer alltid detta någon gång på alla märken.
    Kan vara att nått hänt i packningen, eller att köttet inte fått vara tillräckligt kylt i affären.
    Jag skulle tom gå så långt och säga att det håller antal veckor över detta datum.
    Är du säker det stod sista förbrukningsdatum, just denna är inte så vanlig att man använder idag.

Ja, jag är säker. Jag hade en lång och ingående diskussion om detta med butikschefen... och han sa också, att han har tänkt att de sätter konstigt långa hållbarthetstider på Naturkött. (Tre månader - oavsett årstid.)
  • fettjock
    Pompeia01 skrev 2012-09-15 18:24:53 följande:

Ja, jag är säker. Jag hade en lång och ingående diskussion om detta med butikschefen... och han sa också, att han har tänkt att de sätter konstigt långa hållbarthetstider på Naturkött. (Tre månader - oavsett årstid.)
    Nötkött klarar så lång tid om man förvarar det rätt hela tiden.
    Men sista förbrukningsdag är inte så vanligt idag.

Min erfarenhet av naturkött är positiv, men visst en del av deras kött inte varit av toppkvalitet.

• mliten

Tycker absolut du ska varna för "Natur"kött men då pga att det har fraktats runt halva jorden och pga kossorna de använder vissa fall har mjölk och kött som inte kan användas för att det innehåller för höga gifthalter.
    Det är billigt av en anledning, men extremt kostsamt i längden.

• fettjock
    mliten skrev 2012-09-15 19:09:23 följande:
    Tycker absolut du ska varna för "Natur"kött men då pga att det har fraktats runt halva jorden och pga kossorna de använder vissa fall har mjölk och kött som inte kan användas för att det innehåller för höga gifthalter.
    Det är billigt av en anledning, men extremt kostsamt i längden.
    En vanlig föreställning man har om kött som inte kommer ifrån Sverige.
  • mliten

Jag pratar om Naturkött här, inte om kött "som inte kommer från Sverige". Viss skillnad.

Svar på tråden Varning för Naturkött