• Pompeia01

Varning för Naturkött

Köpte en hel oxfilé, vacumförpackad, från Uruguay av märket Naturkött idag. Sista förbrukningsdatum var 25 september. När jag öppnade förpackningen, vällde det ut en VIDRIG stank! Jag sköljde köttet i kallt vatten, lät det lufta, sköljde det i kallt vatten igen. Men det stank fortfarande lika mycket, och det fanns gråa fläckar över ytan. Skar lite i det - då luktade det ännu värre! Det var ruttet!!!

Som tur var var butiken snälla och tog tillbaka det, och gav mig ett lika stort stycke färsk svensk oxfilé som ersättning. Trots att jag inte hade kvitto.

Men FY - jag mår fortfarande ILLA!!! Kräks   

I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • Svar på tråden Varning för Naturkött
  • fettjock
    mliten skrev 2012-09-15 19:34:22 följande:
    Jag pratar om Naturkött här, inte om kött "som inte kommer från Sverige". Viss skillnad.
    Kan inte påminna mig sett någonsin att naturkött har Svenskt kött.
    Och när jag titta hos dom så var det nästan bara från Tyskland och Brasilien bland nötkött.

Så att prata om naturkött är att prata om kött som inte kommer från Sverige.
  • Mama69

Undvik naturkött från Sydamerika.  Det kommer förvisso från djur som har betat ute, men det man gör är att man skapar montoper med gräs genom att giftdöda alla andra växter och skövla naturen. Det är alltså ingea naturliga grässlätter typ Pampas som djuren gått på. Sedan smockas djuren fulla med allehanda mediciner. (Källa på det? Ja, Olofsson/Öhmans bok Matens pris)

• Severus

Har köpt lokalt kött. Vacuumpackat med bäst-före många dagar fram
    Luktade vidrigt
    Fick dubbla summan tillbaka på Coop
    Ringde även företaget som beklagade

Köttet hade fraktats mindre än 10 mil och lyckades ändå bli åt helvete

• mliten

Fettjock. Jag pratar naturligtvis om märket Naturkött- och då det köttet de har från Sydamerika. Specifikt.
    Mama69 tar upp det jag menade mer detaljerat.

• Pompeia01
    Mama69 skrev 2012-09-16 15:00:31 följande:
    Undvik naturkött från Sydamerika.  Det kommer förvisso från djur som har betat ute, men det man gör är att man skapar montoper med gräs genom att giftdöda alla andra växter och skövla naturen. Det är alltså ingea naturliga grässlätter typ Pampas som djuren gått på. Sedan smockas djuren fulla med allehanda mediciner. (Källa på det? Ja, Olofsson/Öhmans bok Matens pris)
    Usch då - det där visste jag faktiskt inte. Jag föreställde mig faktiskt att de gick ute och betade helt naturligt, chaperoned av cowboys... Hur-eller-hur, så har Naturkött förlorat en kund i mig nu i alla fall..!
    I´m only responsible for what I say, not for what you understand.
  • mliten

Telefonen kapade inlägget. Skulle stå: här har vi en till källa. :)

Svar på tråden Varning för Naturkött