• Amarre

Mac, värd priset?

Hej ni som har en macbook pro/air, tycker ni att den var värd pengarna? Hur länge håller den? Min 13-åriga dotter vill skaffa Macbook pro men jag tvivlar på att det är värt att betala så mycket för en dator. Är det så att de tar betalt bara för att det är en status-dator? Jag vet att mac-datorer är väldigt populära. Men finns det någon annan dator som liknar den men är lite billigare? 11 000 kan kännas lite mycket för en 13-åring, även om hon får spara ihop pengarna själv (det mesta i alla fall). Hon driver en rätt populär blogg som hon skriver i ca 3-5 gånger om dagen och då är det såklart roligare med en cool dator.

• Svar på tråden Mac, värd priset?
  • Lacey

Har man hyfsad datavana så klarar de flesta sig bra i både pc och Mac-miljö.

Och kidsen idag brukar ju greppa sådant snabbt.

Dock tycker jag det är på tok för mycket pengar för en ung tonåring som lessnar snabbt. Möjligtvis en begagnad i så fall, annars är nog en billigare pcvariant ett mycket bättre alternativ.

Och även fast jag är Mac-frälst har jag aldrig förstått mig på det där mac och pc-hatet.
    Olika saker passar olika personer och jag har inget behov av att hävda det ena eller det andras storhet/uselhet.

Jobbar med lätthet i både Mac och pcmiljö men föredrar Mac.

• Racer x

Räcker med att titta på prislappen, och vad som finns i datorn så undrar man ju vad det är som gör dom så prisvärda.

• Lacey

Det går för övrigt alldeles utmärkt att stoppa in mer minne och byta hårddisk utan problem, även på de nyaste/de nya som kommer. Varför skulle det inte gå?
    (värstingvarianten med retinaskärm har dock fastlött minne)

Det som i mina ögon gör den prisvärda är att de har längre livslängd och slår du ut det på åren/drift så blir det inte dyrare, plus att de oftast inte behöver underhållas, kan stå på dygnet runt utan att krascha.

• Lacey

Det som gör dem mer prisvärda är ett överlägset operativsystem.

• Lacey

Fast det känns som du är en sån där typisk Mac-hatare och det spelar ingen roll vad jag skriver.

Så poängterar IGEN: som med allt är det en smak sak och vad man föredrar är personligt. För en del passar inte Mac.

Och i detta fall tycker jag det är för mycket pengar och att de bör satsa på en billigare pc-variant.

Och så mycket mer har jag inte att tillägga.

• mammamiahundarbörjarpratamat

Jag tycker det är värt det. Hade pc förut och blev tokig på alla små virus mm, att den ska startas om vid uppdateringar, att den hänger sig osv. Min iMac hänger sig nästan aldrig (den knorrar lite när jag har full hårddisk men stannar aldrig upp utan går bara långsammare). Men jag har ju den som hemdator (pluggar o använder den mycket). Vet inte om det är värt det till en tonåring men man behöver ju inte köpa den dyraste till henne.

• kvs
    Lacey skrev 2012-09-16 15:16:13 följande:
    Det som i mina ögon gör den prisvärda är att de har längre livslängd och slår du ut det på åren/drift så blir det inte dyrare, plus att de oftast inte behöver underhållas, kan stå på dygnet runt utan att krascha.
    Tveksamt om livslängden är så mycket bättre på en Mac, hårdvaran är ju densamma som i vilken PC som helst.
    Det känns som många gör misstaget att jämföra en MBP med en 4000 kr-laptop från Siba, självklart kommer macen då att hålla bättre och på alla sätt upplevas som en bättre maskin.

Att många får problem med sina Windowsmaskiner beror oftast på att man kör som admin, hade man varit en vanlig användare så är MacOS och Windows lika sårbart på en höft (dvs inte speciellt).

TS: Såvida din dotter inte använder datorn till mer tekniskt avancerade grejer är en MBP skapligt med overkill. Är det så att hon har siktet inställt på en mac så känns en Air som ett bättre alternativ. De är dyra de med, men du sparar en 1000-lapp eller så.

Värt att tänka på dock vad gäller macs är att det är ett betydligt mer begränsat utbud vad gäller programvaror jämfört med en windowsmaskin.
  • Binary

Jag vet inte om jag håller med livslängden eftersom det beror på OS. Har en gammal G4 som packade ihop långt innan min gamla p4 som fortfarande står och leker webbserver. Det beror nog snarare på hur man sköter om dom och vad man gör med dom.

När Mac övergav RISC arkitekturen för Intel så försvann liksom hårdvaruskillnaderna mellan MAC och PC så det du betalar för är egentligen ett operativsystem baserat på ett annat och designen. Därav finns termen "hackintosh" vilket är en helt vanlig svensson-PC som man dunkat in OSX på.

Om man nu prompt vill att det ska se ut som macos, varför inte då köra Sn0wL1nux? som fungerar extremt likt macos då båda springer på en unixbaserad kernel? 

Ja, det florerar fler virus till windowsvärlden, men det har både för och nackdelar. Windowsanvändare tror generellt inte att de är immuna och har vant sig vid att använda antivirusprogram. Det finns inte många kända "vilda" virus till macOS, men ju fler som använder det, ju fler targets finns det. Och finns det targets, då finns det en marknad så att säga.

Mac är numera snarare en "flavour" än en specifik uppsättning hårdvara med egen mjukvara som det tidigare var. 

sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Racer x
    Lacey skrev 2012-09-16 15:16:13 följande:
    Det går för övrigt alldeles utmärkt att stoppa in mer minne och byta hårddisk utan problem, även på de nyaste/de nya som kommer. Varför skulle det inte gå?
    (värstingvarianten med retinaskärm har dock fastlött minne)

Men tyvärr så kommer det en punkt då datorn blir för slö för senaste mac os versionen.

Min lilla dator som står i en garderob har varit uppe i 107 dagar.
  • slazh

Jag förstår inte grejen med att betala dubbelt så mycket för samma hårdvara särskilt inte för den som är medveten om att det är så men köper ändå (om man inte har väldigt gott om pengar). Om jag verkligen hade velat köra Mac OS på min dator hade jag köpt en PC för halva priset och installerat Mac OS på den. Argumentet längre livslängd har jag svårt att köpa när man får mycket sämre hårdvara för samma pengar men älskar man Mac OS och har gott om pengar så visst köp en Mac.

• Anghammarad
    Racer x skrev 2012-09-16 16:50:56 följande:
    Men tyvärr så kommer det en punkt då datorn blir för slö för senaste mac os versionen.

Javisst kommer den dagen, men jag har en känsla av att det dröjer väldigt mycket längre än med Windows. Jag har en iMac som jag köpte 2007. Den hade då MacOS 10.4 Tiger. Sedan dess har jag installerat i tur och ordning; 10.5 Leopard, 10.6  Snow Leopard,  10.7 Lion och nu senast 10.8 Mountain Lion. Datorn tuffar på utan problem, och det där med upptid är inte något som jag som Macägare ens funderar över. Jag startar bara om datorn när det kommer uppdateringar som kräver det.  

• Racer x
    Anghammarad skrev 2012-09-17 17:36:36 följande:

Javisst kommer den dagen, men jag har en känsla av att det dröjer väldigt mycket längre än med Windows. Jag har en iMac som jag köpte 2007. Den hade då MacOS 10.4 Tiger. Sedan dess har jag installerat i tur och ordning; 10.5 Leopard, 10.6  Snow Leopard,  10.7 Lion och nu senast 10.8 Mountain Lion. Datorn tuffar på utan problem, och det där med upptid är inte något som jag som Macägare ens funderar över. Jag startar bara om datorn när det kommer uppdateringar som kräver det.  

Men det skrev ju någon här ovan att den inte behövdes startas o i tid och otid .
  • mammamiahundarbörjarpratamat
    Racer x skrev 2012-09-17 18:43:09 följande:
    Men det skrev ju någon här ovan att den inte behövdes startas o i tid och otid .
    Nej jag behöver aldrig starta om den men ajg har inte uppdaterat till nya os heller. 
  • Binary
    mammamiahundarbörjarpratamat skrev 2012-09-17 19:22:24 följande:
    Nej jag behöver aldrig starta om den men ajg har inte uppdaterat till nya os heller. 
    uppdaterar min dator konstant on the fly men har inte startat på snart ett år, trots 3 kärnuppdateringar :-P och ja, det är en PC och nej, jag har inte en massa dialogrutor
    sextankar.nu - En mans tankar om sex
  • Donum

För en 13-åring tycker jag att det är för mycket pengar att lägga på en dator. Annars är den absolut värd pengarna. Har en Macbook Pro och kommer inte byta tillbaka till PC. Den största skillnaden är att den är grymt mycket snabbare, har längre batteritid och framför allt - det är aldrig några problem med den. 

• Amarre
    Donum skrev 2012-09-17 19:26:54 följande:
    För en 13-åring tycker jag att det är för mycket pengar att lägga på en dator. Annars är den absolut värd pengarna. Har en Macbook Pro och kommer inte byta tillbaka till PC. Den största skillnaden är att den är grymt mycket snabbare, har längre batteritid och framför allt - det är aldrig några problem med den. 
    Mm precis... den kanske inte passar en 13-åring. även om mac är mer "problemfri" så kanske nån i hennes ålder kan leva med det.
  • maria227

Jag har en Mac Pro och den är värd varenda krona enligt mig. Men det beror ju också på vad man använder den till:)

Svar på tråden Mac, värd priset?