Ni med IBS - överkänslig tarm?
Hej jag har lite frågor eller mer funderingar.
Jag har ännu inte sökt läkarvård för detta men ska givetvis efter semestern så jag undrar lite om ni som sökt läkarhjälp och fått mediciner upplever att det har blivit bättre?
Sedan undrar jag hur ni känner er, känner inför sjukdomen.
Är ni som jag ganska socialt handikappade? Kan inte gå till ett ställe där man vet att ingen toa finns? Känner ni oro ständigt i kroppen inför middagar ute eller t ex ett vanligt besök på badstranden?
Jag är så himla trött på detta (ursäkta ordvalet) skita-varje-timme syndrom. Ibland tror jag att jag håller på att bli helt knäpp.
Börjar undvika badstranden, stan, handla i affärer, ja det vanliga livet för jag vet att fräser det till i magen så måste jag rusa direkt.
Jag har även börjat utveckla en slags fobi, just för att gå ut och har gått i KBT för det, men givetvis kunde jag inte ta mig dit heller ibland när magen trasslade för hur pinsamt är inte det att säga till psykologen..ÖH, jag vill inte sitta hos dig för jag kan skita på mig när som helst.
Blir snart galen av dessa tankar!! Och tycker jag är helt onormal.
Ibland måste jag ha en jacka eller extra tröja med som jag kan knyta runt magen ifall olyckan skulle vara framme. Ibland har jag en plastpåse med ifall olyckan skulle vara framme.
Detta tar ner mig så mycket psykiskt och jag upplever det t om jobbigt när min sambo är på toan och sitter där och pressar och läser tidningar.
Känns som om hela livet går mig förbi just pga av dessa attacker i magen.
Nu är det ju sommar med och jag vill ut men vågar inte gå till stranden.
Allt är så begränsat numera.
Tanken med på att åka buss, flyga eller befinna mig på en motorväg inlåst i en bil om en attack skulle komma är helt outhärdlig.
Min psykolog tror ju givetvis allt är PÅ, men hon vet ju inte vad det beror på eller vad som utlöst det. Just min trassliga mage.
Känner mig så ensam och skulle gärna vilja veta om det finns någon annan här som är lika bajsenojjig som jag.