• CeeJay

    Syskon hemma vid magsjuka - till vilken ålder?

    Just nu är vi hemma med båda barnen för att lillasyster (6,5 år) har kräkts. Vi håller alltid båda barnen hemma även om det "bara" rör sig om "en-spya-sen-är-det-över" liksom.

    Men mina tankar börjar vandra och inser att någongång kommer ju en "gräns", i vilken ålder bör man "sluta" hålla båda barnen hemma? Det passar sig ju inte om tex en 15-åring har magsjuka och då går 16-åringen miste om skoldagen? 

  • Svar på tråden Syskon hemma vid magsjuka - till vilken ålder?
  • cosinus

    Barn med skolplikt går i skolan så länge de själva är friska hos oss. Däremot är de självklart hemma sina egna 48 timmar efter om de åker dit men de är inte hemma bara för att syskon kräkts.

  • CeeJay

    Jag pratade med skolan imorse och dom tyckte naturligtvis vi gör rätt genom att ha båda barnen hemma.

    Men min fråga riktar sig nog mer till dom som HAR haft båda barnen hemma och sen slutat med det - i vilken ålder i så fall?  

  • cosinus
    CeeJay skrev 2012-09-18 17:10:10 följande:

    Jag pratade med skolan imorse och dom tyckte naturligtvis vi gör rätt genom att ha båda barnen hemma.

    Men min fråga riktar sig nog mer till dom som HAR haft båda barnen hemma och sen slutat med det - i vilken ålder i så fall?  


    Ja våra har ju varit hemma på dagis som har såna regler.

    Jag pratar alltid med skolan när något av våra barn har magsjuka för att de ska veta om att det finns i familjen och ringa direkt om skolbarnet ser hängigt ut eller t ex inte vill äta så hinner man förhoppningsvis dit (jobbar 15 min ifrån) innan det blir riktigt dåligt. Fröknarna säger att självklart ska friska barn gå i skolan. Med dagis regler hade dottern missat 2 veckors undervisning förra året (när hon själv var frisk och redan gjort bort magsjukan) och det tycker jag inte känns rimligt oavsett årskurs.
  • Ellikapellika

    Så här tänker:

    Vi håller hemma tills de är mogna nog att själva känna när de inte mår bra och kan säga till läraren att de håller på att bli sjuka så vi kan hämta hem. Vi talar också om att det finns magsjuka hemma.
    Är det en grym magsjuka vi har hemma så kan de få vara hemma ändå för då är det större risk att det är vinterkräksjukan (calici virus) och den kan starta rätt oväntat med hastigt insjuknande.

  • K med lilla E
    CeeJay skrev 2012-09-17 22:09:36 följande:

    Just nu är vi hemma med båda barnen för att lillasyster (6,5 år) har kräkts. Vi håller alltid båda barnen hemma även om det "bara" rör sig om "en-spya-sen-är-det-över" liksom.

    Men mina tankar börjar vandra och inser att någongång kommer ju en "gräns", i vilken ålder bör man "sluta" hålla båda barnen hemma? Det passar sig ju inte om tex en 15-åring har magsjuka och då går 16-åringen miste om skoldagen? 



    Haha, det passar nog en 15-åring alldeles ypperligt att slippa gå till skolan om ett syskon har magsjuka!!

    Men skämt åsido, jag tycker också att när man börjar i skolan och har skolplikt så stannar man inte hemma om någon i familjen är magsjuk.
  • strojes

    Friska skolbarn håller jag inte hemma.
    Förskolan vill att syskon är hemma vid magsjuka så då håller vi på det men när det är skoldags får då gå när deras syskon är sjuka. Jag meddelar självklart skolan att vi har magsjuka i familjen så de är extra observanta på mitt/mina barn.

  • CeeJay

    Här på vår skola tyckte dom som sagt att båda kunde vara hemma, detta trots att det friska barnet går i 2:an och det sjuka barnet inte hade någon våldsam magsjuka (hon kräktes bara två gånger på söndag kväll).

    Fick även rådet att ha båda hemma pga att man bör titta på vilket barn det gäller, min äldsta dotter är mycket duktig och "lider" inte av att missa några dagar - som personalen sa.

    JAG vill dock inte att någon av mina barn ska missa skoldagar "i onödan" oavsett hur duktiga dom än råkar vara. Ska ta upp detta med skolan vid senare tillfälle, nu när jag fått så bra svar här    

  • pigglet

    säger som de flesta andra: de har varit hemma när de gått på förskolan. När de börjar skolan har de skolplikt och går i skolan om de är friska.

  • mandelblomma

    friska skolbarn går till skolan. Friska vuxna går till jobbet.
    friska dagisbarn går till dagis om äldre syskon är magsjuka.

Svar på tråden Syskon hemma vid magsjuka - till vilken ålder?