• Anonym (Frestad)

Hjälp att stå emot!

Hjälp!

Har lyckats hålla en hälsosam mathållning länge nu och äntligen nått målvikten. Är jätteglad! MEN nu när målet är nått kommer mitt mumsarsug tillbaka med full kraft! Jag är så galet sugen på alla mina gamla favoriter. Är rädd att jag inte kommer kunna stoppa om jag äter något litet.

Era bästa motivationshöjande tips för att lyckas stå emot?    

• Svar på tråden Hjälp att stå emot!
  • DrömmerOmBarn

Varje söndag lagar jag alla matlådor för kommande vecka, på så sätt kan jag inte säga "jag orkar inte laga mat". Tjoff in i mikron så är det klart! :)
    Har också alltid nötter, frukt och morötter hemma som jag kan knapra på om suget kommer. I allra värsta fall köper jag hem väldigt märk choklad, minst 70% och tar en pytteliten bit ibland :)

• Anonym (Frestad)
    DrömmerOmBarn skrev 2012-09-18 12:28:31 följande:
    Varje söndag lagar jag alla matlådor för kommande vecka, på så sätt kan jag inte säga "jag orkar inte laga mat". Tjoff in i mikron så är det klart! :)
    Har också alltid nötter, frukt och morötter hemma som jag kan knapra på om suget kommer. I allra värsta fall köper jag hem väldigt märk choklad, minst 70% och tar en pytteliten bit ibland :)

Men du tar inte en vanlig kaka eller liknande ibland? Morötter är förstås bra på alla vis, men som medel att stoppa kak-glass-godissuget känns det lite tandlöst?
  • Anonym (jag med!)

jag är likadan! men har upptäckt en grej som funkar för mig. nämligen hemmagjord isglass på fun light... inga kcal och det tar lite tid att äta och man blir svinkall i munnen vilket döda lite annat sug.

• Anonym (Frestad)
    Anonym (jag med!) skrev 2012-09-18 12:30:52 följande:

jag är likadan! men har upptäckt en grej som funkar för mig. nämligen hemmagjord isglass på fun light... inga kcal och det tar lite tid att äta och man blir svinkall i munnen vilket döda lite annat sug.

Aha! Som sådan där glass man gjorde när man var liten? Fryser du alltså bara in saft? Vill minnas att man liksom sög ut färgen och smaken med en gång så det bara var en isbit kvar. =)
  • Anonym (jag med!)
    Anonym (Frestad) skrev 2012-09-18 12:32:56 följande:
    Aha! Som sådan där glass man gjorde när man var liten? Fryser du alltså bara in saft? Vill minnas att man liksom sög ut färgen och smaken med en gång så det bara var en isbit kvar. =)

Ja, precis! Styrkan avgör du ju själv när du blandar. Jag gör alltid ganska starkt saft och du får ge fasen i att suga ur all saft ur isen, som du beskriver... Det finns såna där glassformar i plast i de flesta affärer idag. Glad
  • Anonym (Frestad)
    Anonym (jag med!) skrev 2012-09-18 12:42:16 följande:

Ja, precis! Styrkan avgör du ju själv när du blandar. Jag gör alltid ganska starkt saft och du får ge fasen i att suga ur all saft ur isen, som du beskriver... Det finns såna där glassformar i plast i de flesta affärer idag. Glad
    Det ska jag testa! Har irriterande nog en man och barn som har en kusligt hög ämnesomsättning så de kommer väl sitta med Tip Top medan jag slickar på min isglass, men det får jag bjuda på. =)
  • Anonym (jag med!)
    Anonym (Frestad) skrev 2012-09-18 12:45:03 följande:
    Det ska jag testa! Har irriterande nog en man och barn som har en kusligt hög ämnesomsättning så de kommer väl sitta med Tip Top medan jag slickar på min isglass, men det får jag bjuda på. =)
    Värt att prova! Och isglass är faktiskt riktigt gott... Så du kommer inte direkt att känna att du försakar ngt. Glad
  • Anonym (Frestad)

Ska köpa sådana där formar idag! Nu kretsar jag likt en girig gam runt en munk som tillhör sonen och ligger i en påse på köksbänken...

• Pluppisarna

Jag ser till att inte ha onyttigheter hemma och är för lat för att gå och handla. Skrattande Då kan jag ju inte fuska. 

äntligen 6 barns mamma <3
  • Anonym (Frestad)
    fru Plupp skrev 2012-09-18 13:05:28 följande:
    Jag ser till att inte ha onyttigheter hemma och är för lat för att gå och handla. Skrattande Då kan jag ju inte fuska. 

Haha, jag är dessvärre inte för lat. Däremot tycker jag inte om att lämna hunden ensam och jag binder henne inte utanför affären pga stöldrisken, så jag hindras lite av det. Men blir suget alltför oemotståndligt stoppar jag lillen i vagnen och traskar obevekligt iväg.
  • Anonym

Varför äter resten av familjen munkar mitt i veckan? Det är inte bara överflödiga kilon man behöver tänka på. Även att sköta tänderna, kolesterolet, osv.
    Jag gick ner över 30kg för något år sedan. Vi lagar all mat på smör, grädde, osv. Inga lightprodukter eller annat jox. Har inget fikabröd hemma i veckorna, ibland på helgerna. Har köpt en sodastream som funkar utmärkt mot läsksuget. Men det är klart, man måste vänja sig av med sockersuget och det finns ingen enkel väg ut. Låter lite konstigt att det kommit tillbaka för dig. Har du inte avgiftat dig helt utan ätit lite socker även under viktnedgången?

• Anonym (jag med!)
    Anonym (Frestad) skrev 2012-09-18 13:03:54 följande:
    Ska köpa sådana där formar idag! Nu kretsar jag likt en girig gam runt en munk som tillhör sonen och ligger i en påse på köksbänken...

Fast munken är inte din... Så då får du inte äta. Flört
  • Almis11

Nötter - Inte alls nyttigt ur din synvikel. Hög fetthalt och mycket kalorier (ja ni behöver inte predika om hur nyttigt det är, jag vet men inte om man vill hålla sin vikt) 

Mörk choklad - Inte heller så nyttigt som det sägs vara. Läs på innehållsfört.
    Dämpar suget? Inte för min del iaf.

För min del hade det varit viktigt att veta varför jag är sugen på godsaker. I mitt fall för att jag ligger 700-800 kacl om dagen vilket är på tok för lite så ja, klart det är tufft.

Hur räddar jag mig?
    1.Jag tänker på känslan, hur det kommer kännas när jag ätit det - vilket oftast känns "fan det var ju inte ens gott" 
    2. Jag dricker proteinpulver -  gott? nja inte så jätte. Nyttigt? Japp. Fördel: Mättar något fantastiskt och kan alltid användas som mellanmål, var du än är! 
    Jag har mintchoklad (smak) på min och ja..gillar man choklad så =)
    3. I värsta fall, använder jag surt äpple.
    4. Ätardagar slash fusk - beronde på hur man vill lägga upp det,jag kan inte äta så mycket gottis på en o samma dag så en ätardag för mig är ganska onödig (när det gäller godis m.m) istället väljer jag då att fuska när mitt psyke sviker mig. Jag väljer att acceptera att det är okej att äta ett snickers idag men då tar jag inget på lördag när alla andra gör =)

Har du hört talas om Äppelcidervinäger? Finns både att dricka och kapslar. Dom håller sockernivån på jämn nivå och påverkar inte kroppen negativt (då det är natur grejer) Finns i kapslar på Öob 60 kaps. för 20 kr =) 2 om dagen. 

• Anonym
    Almis11 skrev 2012-09-18 17:17:26 följande:
    Nötter - Inte alls nyttigt ur din synvikel. Hög fetthalt och mycket kalorier (ja ni behöver inte predika om hur nyttigt det är, jag vet men inte om man vill hålla sin vikt) 

Mörk choklad - Inte heller så nyttigt som det sägs vara. Läs på innehållsfört.
    Dämpar suget? Inte för min del iaf.

För min del hade det varit viktigt att veta varför jag är sugen på godsaker. I mitt fall för att jag ligger 700-800 kacl om dagen vilket är på tok för lite så ja, klart det är tufft.

Hur räddar jag mig?
    1.Jag tänker på känslan, hur det kommer kännas när jag ätit det - vilket oftast känns "fan det var ju inte ens gott" 
    2. Jag dricker proteinpulver -  gott? nja inte så jätte. Nyttigt? Japp. Fördel: Mättar något fantastiskt och kan alltid användas som mellanmål, var du än är! 
    Jag har mintchoklad (smak) på min och ja..gillar man choklad så =)
    3. I värsta fall, använder jag surt äpple.
    4. Ätardagar slash fusk - beronde på hur man vill lägga upp det,jag kan inte äta så mycket gottis på en o samma dag så en ätardag för mig är ganska onödig (när det gäller godis m.m) istället väljer jag då att fuska när mitt psyke sviker mig. Jag väljer att acceptera att det är okej att äta ett snickers idag men då tar jag inget på lördag när alla andra gör =)

Har du hört talas om Äppelcidervinäger? Finns både att dricka och kapslar. Dom håller sockernivån på jämn nivå och påverkar inte kroppen negativt (då det är natur grejer) Finns i kapslar på Öob 60 kaps. för 20 kr =) 2 om dagen. 
    Riktigt riktigt bra råd tycker jag!
    Den där känslan man har efteråt är värd att tänka på INNAN man stoppar den där kakan/godisen/glassen i munnen.
Svar på tråden Hjälp att stå emot!