Inlägg från: Birmafröken |Visa alla inlägg
  • Birmafröken

Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!

Om den ena katten bajsar utanför och båda katterna har tendens att kissa på kläder som ligger på golvet, ja då är det absolut läge att se över lådsituationen för då är det något med den katterna inte trivs med.

1. Antal: Man bör som sagt helst ha lika många lådor som katter + en extra.

2. Lådans utformning: Lådan bör vara öppen (helst utan huv och definitivt utan lucka).

3. Placering: Var lådorna är placerade kan ha stor betydelse.

4. Sandtyp: Sanden bör vara lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad. Det är den typ av sand som är behagligast för katter och är lättast att hålla ren och fräsch.

5. Sandmängd: Det ska vara ett tjockt och grävvänligt lager med sand så att kissklumpar inte fastnar i botten.

6. Rensning: Lådorna bör rensas minst varje morgon och kväll + när man märker att det finns bajs där.

• Birmafröken
    Envira skrev 2012-09-23 13:19:06 följande:
    Har hört om såna katter och jag tycker det låter så sjukt konstigt.. 

Jag kan lägga påsen med gammalt kiss , klumparna osv som jag ska slänga på golvet och skulle kunna låta den ligga där en vecka utan att de skulle kissa på den.. 
    jag skulle faktiskt ringa en veterinär, att bara prata i telefon och få tips kostar ju inget! 

Ja, det är verkligen inget beteende som man ska se som normalt, men att det är relativt vanligt beror oftast på att kattägaren inte förstår att katten inte trivs med den erbjudna lådsituationen. På marknaden finns det så många direkt olämpliga lådvarianter och innehållsmaterial (pellets och kristaller t.ex.) som enbart är utformade efter kattägarens behov och då är det är lätt att tro att det inte behöver spela så stor roll för katten själv, men det gör det definitivt!

En veterinär kan bekräfta eller utesluta att det finns fysiska besvär bakom felkissande och felbajsande, men  problembeteenden som visar sig p.g.a. miljön (t.ex. en undermålig lådsituation) har veterinärer oftast ganska dåliga kunskaper om. Vissa veterinärer kan tipsa om kattbeteenderådgivare i sådana fall, eller så får man kontakta en själv eller skaffa sig kunskapen på egen hand.
  • Birmafröken
    mammamia78 skrev 2012-09-23 14:03:29 följande:
    Vilken sand är det som katterna föredrar då? För det mesta alltså....

Alla undersökningar som har gjorts visar att katter föredrar lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad sand i ett tjockt lager i öppna och stora lådor som rensas ofta.

Av de vanligaste sorterna som man kan köpa i vanliga mataffärer är det Pussi Kompakt som motsvarar katters naturliga val av lådinnehåll bäst. I djuraffärer finns det fler sorter att välja på som är lerbaserade, finkorniga och klumpbildande (se till att välja de oparfymerade varianterna bara!).
  • Birmafröken
    mammamia78 skrev 2012-09-24 07:53:00 följande:
    Bajset ser helt normalt ut.
    Har en parfymri o klumpbildande sand, från LIDL

Är sanden grovkornig eller finkornig? En grovkornig sand kan kännas obehaglig mot tassarna när katten ska bajsa.
  • Birmafröken
    mammamia78 skrev 2012-09-24 22:17:14 följande:
    Den är grovkornig...

Ja, då kan det vara det som är problemet. Grovkornig sand är hård och obehaglig mot tassarna när katten pressar med tassarna när den krystar. En matta är mjuk och det är finkornig sand också.
  • Birmafröken
    sirisdotter skrev 2012-09-25 00:43:34 följande:
    Kan pellets  (PeeWee)  också orsaka att katten bajsar på helt annan plats än lådorna?

Ja, pellets (och kristallsand) är vanliga orsaker till att katter väljer att kissa och bajsa utanför lådorna. PeeWee-lådor och stängda lådor (med huv och lucka) är också påfrestande för katter att använda..
  • Birmafröken
    mammamia78 skrev 2012-09-25 06:46:53 följande:
    Vilken finkornig sand finns det som klumpar och inte är för dyr?
    Han går på lådan och kissar men bajsar utanför och alltid på samma plats.

Pussi Kompakt är lerbaserad, finkornig, klumpbildande och oparfymerad och finns att köpa i vanliga mataffärer. Den är dyrare än grovkornig sand, men också mycket drygare. Ställ ytterligare en öppen låda med finkornig sand precis på den plats han brukar bajsa på. (när han börjat använda den kan du flytta lådan en liten bit varje dag tills den står på en mer lämplig plats).
  • Birmafröken
    LillaHallonet skrev 2012-09-25 12:50:45 följande:
    Dock inte alla katter. Våran vägrar använda annat än sin peewee låda.

Ja, katter är individer, men om en katt föredrar PeeWee framför en vanlig låda skulle jag tro att det beror på negativa erfarenheter av sand  som i sin tur kan bero på att katten haft fel sorts låda (t.ex. stängd), fel sorts sand eller för smutsig låda.
  • Birmafröken
    mammamia78 skrev 2012-09-25 10:02:13 följande:

Har provat piss off för att få bort kattkiss lukt men tyckte inte det funkade, även mot klösning men det funkade inte heller... dock så har jag aldrig provat det för att han inte ska bajsa nån annanstans...

Hur ofta bör man byta låda?

Piss-off är ett rengöringsmedel som bryter ner doftmolekylerna i urin, så det har ingen annan effekt.

Har man tillräckligt mycket sand i lådan (så att den varken repas i botten när katten gräver eller urinet kommer i kontakt med själva lådan) då kan en låda hålla hur länge som helst.
  • Birmafröken
    LillaHallonet skrev 2012-09-25 13:20:11 följande:
    Min katts första låda var en helt öppen låda, (aldrig haft stängd låda) och finkornig sand som inte dammar är luktfri och klumpbildande. Exakt som rekommendationer säger. Den rensades flera gånger om dagen då katter är otroligt renliga djur som vill ha rent om sig.

Hon stod med alla fyra tassar på kanten och kissade och bajsade vilket resulterade i att hon kanske inte alltid prickade. Tycker inte man ska gå efter vad folk "tror" är bäst, inte om min katt ska behöva balansera på lådkanten.

Skaffade en likadan låda med toa-lätt strö och ställde på annan plats. Genast blev det nya favorit lådan och hon satt i lådan och gjorde sina behov. (Bytte plats på lådor för att se om det hade med lådans Placering att göra men hon valde den med toa-lätt strö i iaf)

När det var dax för nya lådor så fick ena lådan bli en peewee låda och hon använder nu bara den.

Vid resa har hon haft en låda med "rekommenderad" SAND och hon håller sig tills hon kommer hem och får gå på sin peewee.

Så man kan inte säga att det ska vara si och så som du säger så är katter individer och man får testa sig fram till vad dom gillar.

Tycker heller inte det är rätt då att sitta och döma ut pellets och tex peewee lådor. Som förövrigt är stora vida lådor som katter vill att lådor ska vara öppna och rymliga.
    Vet du vad din katt hade med sig för erfarenheter av toalådor hos sin uppfödare?
    Jag har läst på väldigt mycket angående problembeteenden hos katter och det jag rekommenderar är inte bara vad jag tror, utan vad som har framkommit genom olika undersökningar som gjorts av de som forskat i katters naturliga behov och beteenden.
  • Birmafröken
    sirisdotter skrev 2012-09-25 13:39:24 följande:

Vad tror du om min teori att en kattunge vars mamma dött,  så att kattunge föds upp med nappflaska -  kan det inte vara så att katten gör sina behov på fel ställen eftersom den aldrig lärt sig av mamman hur man gör?  (som hingsten jag såg på tv för någon månad sedan -  en mycket erfaren hästtämjare förordade avlivning när han fick reda på att fölet fötts upp av människor)

Kattungar lär sig mycket av sin mamma, men att gå på lådan är faktiskt inte en sådan sak. När det är dags att börja med det har kattungar en medfödd instinkt att krafsa där de ska bajsa eller kissa och om de har en toalåda med sand i närheten då kommer de snabbt att välja den som toalett helt på egen hand.

Om kattungen inte fått tillbringa de första 12 veckorna med mamma och syskon kan det dock påverka kattens grundtrygghet negativt, vilket kan visa sig i felkissningar och felbajsningar senare i livet.
  • Birmafröken
    mammamia78 skrev 2012-09-28 11:22:50 följande:
    Förstår inte varför han går på lådan för att kissa men bajsar på mattan i stort sett varje dag!

Ja, som tidigare skrivits så kan det bero på

1 . Att han vill ha fler lådor, dvs inte behöva dela lådan med kattkompisen eller inte behöva bajsa i samma låda som han själv kissar i.

2. Att han vill bajsa på ett mjukare underlag. Grovkornig sand är hård och vass jämfört med finkornig sand eller en matta.

3. Om lådan har tak kan det bero på att han tycker att lådan är för trång och instängd för att bajsa i.

Ställ en öppen låda med finkornig sand på det ställe han själv valt som bajs-ställe. När han börjat använda den kan du flytta lådan en liten, liten bit varje dag tills den står på ett (för dig) lämpligare ställe.
  • Birmafröken
    mammamia78 skrev 2012-09-28 18:46:58 följande:
    Men tänk om andra katten också börjar använda den andra lådan?? Då kanske d inte hjälper..
    En annan sak är att han ALDRIG krafsar över sand när han gjort sina behov dvs kissat på lådan. Han krafsar utanför på golvet alt väggen. Aldrig i lådan.

Men varför duger sanden att kissa på/i men inte bajsa?? Han har vid nåt tillfälle gjort d i dotterns rum där hon har en likadan matta som den i vardagsrummet.

Att katten inte krafsar i sanden kan vara ytterligare ett tecken på att han tycker att den är obehaglig (för smutsig eller för vass mot tassarna).

Varför han bara bajsar utanför lådan kan bero på att han upplever att sanden är extra obehaglig då, eller så är det för att han inte vill kissa och bajsa på samma ställe.

Skaffa finkornig sand och fler öppna lådor och se vad som händer då.
  • Birmafröken

Ett tips är att köpa billiga förvaringsbackar/lådor i plast  istället för kattlådor köpta i djuraffärer. De fungerar precis lika bra.

Det är inte säkert att ett sandbyte har omedelbar effekt, även om det är sanden som bidragit till problemet. Katter är vanedjur och har de fått in vanan att bajsa på en särskild plats kan den hålla i sig ett tag även när lådförhållandena ändras. För att göra det lättare att bryta vanan bör ni därför ställa en låda på mattan också som ni sedan flyttar en liten bit i taget.

Att just äldre katter börjar kissa eller bajsa fel kan såklart bero på sjukdom eftersom risken är ganska stor att inre organ börjar ge upp förr eller senare. Det kan också bero på att de har ont i lederna vilket kan göra det besvärligt att ta sig i eller ur en låda med höga kanter. Förstoppning som innebär obehag vid lådbesök är också vanligare hos äldre katter. 

Instinkten att hålla sig till sin invanda toalett är dock enormt stor, så därför bör man ta alla sorters felkissningar och felbajsningar på stort allvar och rätta till de brister som man själv kan komma på.

• Birmafröken

Ts, har du provat att förändra lådsituationen något över huvud taget sedan du startade tråden?

Jag vet en katt som har konstaterad artros, han äter numera ett kosttillskott med glukosamin och mår jättebra.

Svar på tråden Hjälp...Gammal katt bajsar på golvet!