• Anonym (Mamma)

Orsak till att få behålla ensam vårdnad?

Hej

Jag har ensam vårdnad just nu och pappan vill ha gemensam vårdnad. Han har kallat oss till sammarbetssamtal vilket jag tänker gå med på. Pappan har god ekonomi, nykterist, drogfri, psykiskt frisk och ostraffad. Vad ska krävas för att jag ska få ha kvar ensam vårdnad?

Vad kommer familjerätten säga mig och ge mig för råd på sammarbetssamtalet? vad kommer de ge honom för råd? vad kommer hända? om jag fortfarande vägrar ge honom gemensam vårdnad efter alla sammarbetssamtal, vad händer då?

• Svar på tråden Orsak till att få behålla ensam vårdnad?
  • Iam
    Anonym (Mamma) skrev 2012-09-23 18:40:40 följande:
    Därför att vi inte kommer överens. Eller jag tror att vi inte kommer komma överens. Om jag vill flytta till en annan stad så kommer pappan dra in advokater. Jag förlorar kontrollen över vårt barn då han blir som en käpp i hjulen för mina val gällande barn.

Vill köra racet ensam där han gärna får vara delaktig, men vårdnaden ska förbli ensam.

Skit i vilka anledningar jag har. Jag undrar bara hur jag ska bära mig åt för att få behålla ensam vårdnad.
    Som tur är kommer ingen vettig advokat vilja ta i dina argument ens med tång.

• Anonym
    Anonym skrev 2012-09-23 20:46:59 följande:
    Att gå på samarbetssamtal är frivilligt. Men det är väl bra att gå dit o prata?

Om du inte där går med på gem vårdnad efter ett par samtal så kommer nog pappan stämma dig
    i tingsrätten för att få gem vårdnad. Antagligen kommer det gå igenom. Om han är som du säger skötsam.

Samarbetsproblem kan vara ett skäl till att få behålla ensam vårdnad. Kommer snart vara ensam med en nyfödd
    och jag o barnets pappa är totalt oense om föräldraledigheten, boendet osv. så jag har goda skäl att inte
    skriva på gemensam vårdnad i början (de första åren tänker jag mig). han är också skötsam osv precis som ditt barns pappa. Han kommer nog dra det till tingsrätten kan jag tänka mig men då har jag i alla fall fått vara f-ledig i lugn o ro för en utredning som görs av familjerätten (på uppdrag av tingsrätten) kan ta upp till ett år.

Jag ska dra ut på att gå på samarbetssamtal ett tag för att allt inte ska gå för fort och jag kommer sitta i skiten sedan med för lite föräldradagar att ta ut. För då kommer det nog snabbare upp i tingsrätten.

TS: Hur gammalt är barnet?
    Det är så att han kan göra interimistiskt yrkande på vårdnad och få igenom det efter en månad eller två efter att stämningen är inlämnad. Sen beror handläggningstiden på var i landet du bor. I Norrland kan du vara i domstolen efter ett halvår och i Stockholm kan det ibland ta mer än ett år.

Varför vill du vägra pappan att vara föräldraledig? Det är ert barn, inte ditt, och barnet har rätt till er båda.
  • Barbamamah
    Anonym (Mamma) skrev 2012-09-23 18:40:40 följande:
    Därför att vi inte kommer överens. Eller jag tror att vi inte kommer komma överens. Om jag vill flytta till en annan stad så kommer pappan dra in advokater. Jag förlorar kontrollen över vårt barn då han blir som en käpp i hjulen för mina val gällande barn. Vill köra racet ensam där han gärna får vara delaktig, men vårdnaden ska förbli ensam. Skit i vilka anledningar jag har. Jag undrar bara hur jag ska bära mig åt för att få behålla ensam vårdnad.

Det är väldigt mycket jag, jag, jag över ditt inlägg. Har du funderat på det här från barnets perspektiv och vad som skulle vara bäst för barnet? Det är ändå barnet som är huvudperson i sitt eget liv, inte du.
  • Anonym

Om du absolut vill flytta så gör det nu i så fall, innan ni kommer få gemensam vårdnad.

Ska också flytta nu, före det blir ett ev problem. Men inte långt, för jag vill att barnet ska ha pappan förhållandevis nära.

Du kan även flytta när ni har gemensam vårdnad om ni inte har växelvis boende. (varannan vecka)Då blir det ett stort problem.Då kan barnet blir skrivet hos honom istället o ska gå kvar på dagiset som barnet har gått på dittills.
    Då blir du umgängesförälder och han boendeförälder. Men är barnet väldigt litet och mest har träffat dig och har bäst anknytning med dig den dagen du flyttar (och barnet tillbringar den största delen av dygnsvilan hos dig)
    då kan du flytta även om ni har gemensam vårdnad. Det är inte tingsrätten eller familjerätten som kollar detta utan skatteverket som avgör var barnet ska vara skrivet. Men du kan få problem med att pappan inte skriver under
    papper för en ny förskola t ex. Så flytta nu innan om du redan nu vet att du vill flytta i framtiden, det är mitt råd.

• Anna Paulita

Hoppas du inte kan få fortsatt enskild vårdnad hur du än bär dig åt.

• Madame Hoffa

Jag får lov att säga att det verkar inte särskilt genomtänkt från din sida.

Jag har länge legat i en vårdnadstvist där jag vill ha ensam vårdnad om vår dotter, vilket är väldigt svårt. Skillnaden är att jag har starka grunder för mitt yrkande, och har även soc på min sida. Ändå är det svårt då de helst vill ha gemensam vårdnad så länge det går. 

Dina anledningar här verkar inte särskilt bra, och vill du ha råd så får du ju faktiskt förklara dig lite bättre annars kommer du bara få en massa kommentarer där folk kastar skit på dig. Tyvärr.

Att du inte kan flytta eller göra som du vill är nog mer en anledning till att du kan förlora vårdnaden helt.  

• LitetBus

Turligt nog saknar du helt skäl för att få behålla ensam vårdnad. Och den som skrev om samarbetssvårigheter - dessa ska sträcka sig över en LÅNG tid och/eller vara väldigt svåra sådana.

• Lilith Dark

Om pappan är delaktig i barnet och dess vardag så ser jag det snarare som ett hinder att inte ha gemensam vårdnad. Ditt sätt att tänka visar snarare på att du inte borde vara vårdnadshavare. Som vårdnadshavare har man en skyldighet att se till barnets bästa och du ser enbart till ditt bästa och vad du vill. Ingenstans läste jag "för mitt barns skull" utan bara om vad du vill och att du ska ha kontroll

Jag har ensam vårdnad om mina två minsta och det är ett tungt lass att dra själv. Jag har allt ansvar, han inget. Jag ringer skola, dagis, fritids, läkarbesök, möten, fan och hans mormor. Han sveper in varannan helg och gör roligheter och så är det bra så för hans del.

Det handlar inte bara om att du ska ha möjligheten att flytta om du vill och han inget att säga till om. Det handlar om att du har 100% ansvar för minsta lilla grej. Inte 50-50, inte 70-30 utan 100. Dygnet runt, 365 dagar om året. Han har teoretiskt inget ansvar ens när barnet är där om du är ensam vårdnadshavare. Får barnet mat i magen och kläder på kroppen är hans ansvar uppfyllt. Däremot kan du råka illa ut om något händer, för det är som sagt du som har 100% ansvar och skyldigheter. Det är du som lämnat ifrån dig barnet och då är det du som får ta konsekvensen av om något händer när barnet är där. 

Jag byter gärna med dig och får en engagerad pappa som vill ta ansvar så kan du få en som avsagt sig allt ansvar öht.  Mina barn skulle vara överlyckliga att få ha en sån pappa som ditt barn har. Jag skulle vara överlycklig om han följt med på ett enda möte eller samtal.

LILITH - Boktokig mamma med Borderline lilith.se
  • Madame Hoffa
    Lilith Dark skrev 2012-09-24 16:53:47 följande:
    Om pappan är delaktig i barnet och dess vardag så ser jag det snarare som ett hinder att inte ha gemensam vårdnad. Ditt sätt att tänka visar snarare på att du inte borde vara vårdnadshavare. Som vårdnadshavare har man en skyldighet att se till barnets bästa och du ser enbart till ditt bästa och vad du vill. Ingenstans läste jag "för mitt barns skull" utan bara om vad du vill och att du ska ha kontroll

Jag har ensam vårdnad om mina två minsta och det är ett tungt lass att dra själv. Jag har allt ansvar, han inget. Jag ringer skola, dagis, fritids, läkarbesök, möten, fan och hans mormor. Han sveper in varannan helg och gör roligheter och så är det bra så för hans del.

Det handlar inte bara om att du ska ha möjligheten att flytta om du vill och han inget att säga till om. Det handlar om att du har 100% ansvar för minsta lilla grej. Inte 50-50, inte 70-30 utan 100. Dygnet runt, 365 dagar om året. Han har teoretiskt inget ansvar ens när barnet är där om du är ensam vårdnadshavare. Får barnet mat i magen och kläder på kroppen är hans ansvar uppfyllt. Däremot kan du råka illa ut om något händer, för det är som sagt du som har 100% ansvar och skyldigheter. Det är du som lämnat ifrån dig barnet och då är det du som får ta konsekvensen av om något händer när barnet är där. 

Jag byter gärna med dig och får en engagerad pappa som vill ta ansvar så kan du få en som avsagt sig allt ansvar öht.  Mina barn skulle vara överlyckliga att få ha en sån pappa som ditt barn har. Jag skulle vara överlycklig om han följt med på ett enda möte eller samtal.
Svar på tråden Orsak till att få behålla ensam vårdnad?