• Anonym (Mamma)

Orsak till att få behålla ensam vårdnad?

Hej

Jag har ensam vårdnad just nu och pappan vill ha gemensam vårdnad. Han har kallat oss till sammarbetssamtal vilket jag tänker gå med på. Pappan har god ekonomi, nykterist, drogfri, psykiskt frisk och ostraffad. Vad ska krävas för att jag ska få ha kvar ensam vårdnad?

Vad kommer familjerätten säga mig och ge mig för råd på sammarbetssamtalet? vad kommer de ge honom för råd? vad kommer hända? om jag fortfarande vägrar ge honom gemensam vårdnad efter alla sammarbetssamtal, vad händer då?

• Svar på tråden Orsak till att få behålla ensam vårdnad?
  • Anonym
    Lilith Dark skrev 2012-09-24 16:53:47 följande:
    Om pappan är delaktig i barnet och dess vardag så ser jag det snarare som ett hinder att inte ha gemensam vårdnad. Ditt sätt att tänka visar snarare på att du inte borde vara vårdnadshavare. Som vårdnadshavare har man en skyldighet att se till barnets bästa och du ser enbart till ditt bästa och vad du vill. Ingenstans läste jag "för mitt barns skull" utan bara om vad du vill och att du ska ha kontroll

Jag har ensam vårdnad om mina två minsta och det är ett tungt lass att dra själv. Jag har allt ansvar, han inget. Jag ringer skola, dagis, fritids, läkarbesök, möten, fan och hans mormor. Han sveper in varannan helg och gör roligheter och så är det bra så för hans del.

Det handlar inte bara om att du ska ha möjligheten att flytta om du vill och han inget att säga till om. Det handlar om att du har 100% ansvar för minsta lilla grej. Inte 50-50, inte 70-30 utan 100. Dygnet runt, 365 dagar om året. Han har teoretiskt inget ansvar ens när barnet är där om du är ensam vårdnadshavare. Får barnet mat i magen och kläder på kroppen är hans ansvar uppfyllt. Däremot kan du råka illa ut om något händer, för det är som sagt du som har 100% ansvar och skyldigheter. Det är du som lämnat ifrån dig barnet och då är det du som får ta konsekvensen av om något händer när barnet är där. 

Jag byter gärna med dig och får en engagerad pappa som vill ta ansvar så kan du få en som avsagt sig allt ansvar öht.  Mina barn skulle vara överlyckliga att få ha en sån pappa som ditt barn har. Jag skulle vara överlycklig om han följt med på ett enda möte eller samtal.
    Tack för tankeställaren. Är  tacksam över att det verkar som om den blivande pappan kommer bli en en bra o engagerad pappa. Önskar bara han kunde lugna sig lite istället i sin iver att ta över barnet tidigt med växelvis boende o allt annat. Glad skulle vara mycket värre om han inte brydde sig alls. Så nu ska jag bara ta det lugnt och sluta oroa mig så mycket och vara tacksam över att han kommer vara engagerad och vill ta ansvar.
  • Anonym (eh?)

Skärp dig ts! Varför ska du ha enskildvårdnad? Är det bara ditt barn? Pappan till mitt barn vill ha barnet så lite som möjligt förstår du hur trist det är för ett barn?

• mammaaug

Vet precis va du känner för går igenom en tvist nu o jag vill med ha ensamvårdnad men de visste han redan innan man blev gravid. Men också sagt att jag aldrig kommer undan hålla barnat sin pappa. har hela tiden sagt att han ska ha umgänge. Men med tanke på trakaserier från hans sida både han själv o hans mamma o syster o vänner o sen att han begått hemfrisbrott o inte kommer till akuten när vår son fick åka in akut med ambulans pga andningsnöd. O nu begriper han inte att han måste ta bort allt med parfym o dofter o inte tar mig på alvar när jag säger att han luktar mögel o verkligen måste kolla sitt hus grundligt o sin omgivning eftersom vår son har astma. Sen har man kompisar som råkat ut för kidnappning på sina barn o dom har inte kunnat göra ett skit de har ringt socialen o polis o dom har inte kunnat göra ett skit åt saken pga deladvårdnad så nu e man orolig för det med.. Men har man då ensamvårdnad så kan man iaf känna sig säker på att han inte kan kidnappa utan att man kan få sitt barn tillbaka för då kan iaf polisen göra något.. Sen under hela tiden har han inte visat intresse av o byta blöjor o ge han mat eller gå ut med honom.. utan sa bara jag tror han har bajsat.. så fick jag byta hans blöja för han satt där bara.. inte ens intresse v o lära sig bada en bebis heller för han hade ju bajsat så pass att de blev ett bad ut av det.
    Sen när sonen va 6 dagar gammal så fick man reda på at han haft ett förhållande under hela tiden o haft det ett bra tag sedan man kom in i bilden o de visste jag inte om.. o ändå hade vi planerat o flytta ihop o sonen e planerad o allting.. sen psykisk misshandel   under de 2-3 åren man va i hop med. ringde ca 30 ggr om dagen för o kolla vem man prata med var man va när man skulle komma hem o ringde man då inte fick man ett rent helvete, när man va någon stanns så diktatera han va man fick o inte fick lov o säga o göra osv. inget man gjorde va bra nog varken för han eller hans mamma för då tog hon ner de man gjort o gjorde om det o han såg inga problem i det för ha ne en mammas gris ja listan e lång..

• bonäslina

Fy katten för vårdnadstvister som har grund i vad föräldrarna VILL, och inte i grund för vad som är bäst för BARNET!!! 

• hallontroll

Stackars barn... ;(

LiamsMamma skrev 2012-09-23 23:07:05 följande:
    Fy fan vad du är egotrippad!! Sätt dina barn i första hand för tusan!!

• SupersurasunkSara

Du riskerar att förlora vårdnaden helt med dina argument. Pappan yrkar antagligen för gemensam i första hand och egen vårdnad för sig själv i andra och vägrar du gemensam kan han få hela vårdnaden istället. Lika så gott eftersom han verkar tänka mer på barnets bästa än du.

• Mymla

Jävligt själviskt av dig. Om det inte är något fel med pappan är det klart han ska få gemensam vårdnad, tänk på barnet och inte på dig själv. Dålig stil. Om du driver detta vidare hoppas jag pappan får vårdnaden istället.

• kalleman

Det kommer gå dåligt för dig att behålla ensam vårdnad. Du kommer säkerligen vara boende förälder men vårdnaden kommer bli gemensam. Om ni inte uppvisar grava samarbetsproblem. Något du inte skapar utan att själv åka dit för det.

• Anonym (Gått bra?)
    Anonym (Mamma) skrev 2012-09-23 18:28:24 följande:
    Hej

Jag har ensam vårdnad just nu och pappan vill ha gemensam vårdnad. Han har kallat oss till sammarbetssamtal vilket jag tänker gå med på. Pappan har god ekonomi, nykterist, drogfri, psykiskt frisk och ostraffad. Vad ska krävas för att jag ska få ha kvar ensam vårdnad?

Vad kommer familjerätten säga mig och ge mig för råd på sammarbetssamtalet? vad kommer de ge honom för råd? vad kommer hända? om jag fortfarande vägrar ge honom gemensam vårdnad efter alla sammarbetssamtal, vad händer då?
    Hej. Vi är i samma situation. Jag anser inte att pappan kan ta sunda beslut ang. barnet, som inte ens är fött ännu. Därför vill jag kolla hur er sits har gått? Har han fått gemensam eller har du ensam? Hur gick allt till? Tacksam för svar för jag sitter själv och oroar mig hela tiden... :(
  • Anonym (abc)

Värst vad alla är elaka mot TS.
    Kom ihåg att vi inte vet ett endaste dugg om hennes skäl till att vilja ha kvar ensam vårdnad.
    Det finns ju en anledning att hon fått den från början.
    Kanske hon misstänker att pappan bara vill ha gemensam vårdnad för att kunna styra henne och inte för att umgås mer med sitt barn?
    Kanske hon vill kunna flytta utan att han blandar sig i. Det räcker med att hon vill flytta in i huset bredvid för att pappan ska kunna krångla. 

TS: Din enda chans är nog att kunna bevisa att ditt ex är kontrollerande, manipulativ etc.
    Försök ha kontakt genom email och sms och spara allt.      

• Anonym (abc)
    Anonym (Gått bra?) skrev 2013-06-11 18:16:37 följande:
    Hej. Vi är i samma situation. Jag anser inte att pappan kan ta sunda beslut ang. barnet, som inte ens är fött ännu. Därför vill jag kolla hur er sits har gått? Har han fått gemensam eller har du ensam? Hur gick allt till? Tacksam för svar för jag sitter själv och oroar mig hela tiden... :(

Gå inte med på gemensam vårdnad.
    Då får han stämma dig och det tar tid.
    Efter barnet fyllt 1 år kan du iaf fixa dagisplats och är inte beroende av att han ska ta ut föräldradagar (som han kan lägga beslag på vid gemensam vårdnad, men samtidigt vägra ta ut så att du står där med en bebis och inga dagar kvar och därmed ingen barnomsorg när du tvingas tillbaka till jobbet).

Om pappan visar sig vara en bra pappa så har du säkert inga problem med att han har gemensam vårdnad, men det lär visa sig under första året.
    Vårdnaden har ju inget med umgänget att göra, så hans intresse för barnet lär ju visa sig - antingen träffar han barnet ofta och på ett moget sätt eller också så funkar det inte av olika anledningar.

Jag misstänker att ni bör ta kontakt med familjerätten efter barnet är fött för att få råd och stöd från dem.      
  • Anonym (Frågvis)

Måste fråga.. om en pappa skrivit på papper om att ge ensam vårdnad till mamman, kan han ångra sig?

• kalleman
    Anonym (abc) skrev 2013-06-12 17:27:49 följande:

Gå inte med på gemensam vårdnad.
    Då får han stämma dig och det tar tid.
    Efter barnet fyllt 1 år kan du iaf fixa dagisplats och är inte beroende av att han ska ta ut föräldradagar (som han kan lägga beslag på vid gemensam vårdnad, men samtidigt vägra ta ut så att du står där med en bebis och inga dagar kvar och därmed ingen barnomsorg när du tvingas tillbaka till jobbet).

Om pappan visar sig vara en bra pappa så har du säkert inga problem med att han har gemensam vårdnad, men det lär visa sig under första året.
    Vårdnaden har ju inget med umgänget att göra, så hans intresse för barnet lär ju visa sig - antingen träffar han barnet ofta och på ett moget sätt eller också så funkar det inte av olika anledningar.

Jag misstänker att ni bör ta kontakt med familjerätten efter barnet är fött för att få råd och stöd från dem.      
    Varför skall hon ha rätt att ta ut all föräldraledighet så att pappan skall stå där utan? Hur skall pappan kunna umgås med sitt barn utan föräldraledighet?
  • elmadumle

Det är dags att ändra så att bägge föräldrarna har gemensam vårdnad när ett barn föds vare sig de är gifta eller inte. Visar det sig att någon av de är olämplig så får man utreda vårdnaden då, det är inte rimligt att mamman har ensam vårdnad.

Svar på tråden Orsak till att få behålla ensam vårdnad?