Anonym (Gått bra?) skrev 2013-06-11 18:16:37 följande:
Hej. Vi är i samma situation. Jag anser inte att pappan kan ta sunda beslut ang. barnet, som inte ens är fött ännu. Därför vill jag kolla hur er sits har gått? Har han fått gemensam eller har du ensam? Hur gick allt till? Tacksam för svar för jag sitter själv och oroar mig hela tiden... :(
Gå inte med på gemensam vårdnad.
Då får han stämma dig och det tar tid.
Efter barnet fyllt 1 år kan du iaf fixa dagisplats och är inte beroende av att han ska ta ut föräldradagar (som han kan lägga beslag på vid gemensam vårdnad, men samtidigt vägra ta ut så att du står där med en bebis och inga dagar kvar och därmed ingen barnomsorg när du tvingas tillbaka till jobbet).
Om pappan visar sig vara en bra pappa så har du säkert inga problem med att han har gemensam vårdnad, men det lär visa sig under första året.
Vårdnaden har ju inget med umgänget att göra, så hans intresse för barnet lär ju visa sig - antingen träffar han barnet ofta och på ett moget sätt eller också så funkar det inte av olika anledningar.
Jag misstänker att ni bör ta kontakt med familjerätten efter barnet är fött för att få råd och stöd från dem.