• Anonym (BlirGalen)

Gemensam vårdnad som inte fungerar!

Jag har en snart 6 månaders dotter tillsammans med en kille som jag inte är ihop med.
    Vi har gemensam vårdnad som vi skrev på innan hon föddes. INGET fungerar, ibland får jag inte tag på honom på någon vecka, ibland hör han av sig och säger att han ska komma och träffa henne men sen ändrar sig pga massa ursäkter, han har en historia av kriminalitet och missbruk (som han nu är av med men har inte varit jättelänge) , han lämnade oss när vi gjorde slut då dottern var två månader, sen dess har han träffat henne EN gång då jag åkte till honom med henne. Han blir jättearg om man inte håller med honom eller gör som han vill, sen efter några minuter skickar han förlåt sms och så håller det på. Ohållbart.

Frågade om han kunde skriva över föräldradagar på mig för min mammaledighet är slut i december, det vill han inte göra och börjar nu prata om att dottern faktist kan bo hos honom då. Från att hon är ca 8 månader och alltså inte känner honom överhuvudtaget. Han säger att han ska träffa henne nu under tre månader först och lära känna henne.  Att han har lika stor rätt att ha henne boendes hos sig som jag har, men förstår inte det här med att jag är den som tagit hand om henne ensam hittills och att hon behöver en fast punkt osv. Han vet inte vad det innebär att ta hand om ett barn.

Jag vet att jag hade fått ensam vårdnad om jag hade startat en sån process men av olika anledningar så finns det inte en chans att jag orkar med det just nu så jag undrar har han verkligen rätt att barnet ska bo hos honom när hon är under tre år när vi har gemensam vårdnad??

/ Ångest 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-23 19:33
    Kanske uttryckte mig lite fel, jag menar att om han skulle ansöka om ensam vårdnad eller på något sätt anmäla att jag inte tillåter att barnet flyttar till honom så finns det väl inte så stor chans att han skulle få sin vilja igenom? Eller? Kan ju tillägga att jag aldrig nekat han att träffa henne jag har varit den som pushat på att dom ska få en relation men har inte hänt något ändå

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-24 10:57
    Folk kan sluta diskutera UMGÄNGESRÄTT för det har han, jag skrev i trådstart att han vill barnet ska BO hos honom att han blir BOFÖRÄLDER om TRE månader när barnet inte har någon som helst anknytning till honom plus hans hela situation. Alltså slutdiskuterat om umgängesrätt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-25 12:36
    Har nu fått pappan att förstå det bästa för barnet och kommit fram till hur vi ska lösa det här på bästa sätt så jag hoppas verkligen att han håller det så han och barnet får en relation. Tack för mig :)

• Svar på tråden Gemensam vårdnad som inte fungerar!
  • Anonym (BlirGalen)
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-23 23:19:22 följande:
    Hon är alltså 6 månader snart och har träffat pappan en gång dom senaste 4 månaderna, vi skrev gemensam vårdnad innan födseln ja
    Anonym skrev 2012-09-23 23:17:08 följande:
    Och hur gammalt är barnet nu?   Hur fungerar det i praktiken?    Skrev du också på om gemensam vårdnad innan barnet var fött?
    Oj såg nu att du inte frågade mig :)

• Anonym (BlirGalen)
    Madame Hoffa skrev 2012-09-23 23:21:52 följande:
    Barnet är 11, och ja, tyvärr skrev jag på om gemensam vårdnad innan hon var född.

Tyvärr kan jag säga att i mitt fall så har vi inte kommit överens om en enda sak sedan han började engagera sig när hon var dryga 2 år. Han befinner sig utomlands nästan halva året, sticker utan att tala om det osv osv. ÄNDÅ har han samma rättigheter.
     Att hon inte känner honom menar lagen att det kan ändras. Det bästa för barnet ÄR ju att ha nära kontakt med båda föräldrarna, så så länge han yrkar på att det är det han vill så har han samma rättigheter.
    Men han har haft alla chanser i världen att lära känna henne och ha en relation med henne men tar ju aldrig dom chanserna. Känns ju väldigt otryggt att han kan hålla på så och ändå ha samma rättigheter som mig som alltid tagit mitt ansvar och inte hållt på som honom. Han kan bli aggressiv mot mig i telefon om han tycker jag säger något han inte gillar, han hotar med saker, han dricker nästan hela tiden. Tycker dom verkligen ett barn ska bo hos en sådan person? =O
  • Madame Hoffa
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-23 23:24:00 följande:
    Men han har haft alla chanser i världen att lära känna henne och ha en relation med henne men tar ju aldrig dom chanserna. Känns ju väldigt otryggt att han kan hålla på så och ändå ha samma rättigheter som mig som alltid tagit mitt ansvar och inte hållt på som honom. Han kan bli aggressiv mot mig i telefon om han tycker jag säger något han inte gillar, han hotar med saker, han dricker nästan hela tiden. Tycker dom verkligen ett barn ska bo hos en sådan person? =O
    Det där med att han dricker är ju ett problem, men fortfarande inte en giltig faktor om han hävdar att det sker när barnet inte är hos honom.

Annars låter det tyvärr väldigt likt min situation där pappan också hade alla möjligheter men struntade i det.
    Alla kan förändras säger de, och så länge han SÄGER att han tänker skärpa sig så lyssnar de på det oftast.

Så har det varit i mitt fall, där pappan gång på gång sagt att han ska skärpa sig. Vi har gått på samarbetssamtal otaliga gånger under 8 år där han säger så, och det är först nu som de fattat att så inte kommer att ske. 

Kan ju bara säga hur det varit i mitt fall men jag vet det av bitter erfarenhet. 
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-23 23:24:00 följande:
    Tja det var knappast familjerätten eller tingsrätten som skrev på om gemensam vårdnad....    Vad menar du att de ska kunna göra åt situationen?

Tror det är ovanligt att pappor som inte levt med sitt barn från början har något intresse av en baby.   Mitt barns pappa (som hade ett par barn tidigare)   klargjorde från början att han inte kunde bli intresserad förrän barnet var stort nog att springa emot honom och ropa  "Pappa!"....
  • Anonym (BlirGalen)
    Anonym skrev 2012-09-23 23:48:02 följande:
    Tja det var knappast familjerätten eller tingsrätten som skrev på om gemensam vårdnad....    Vad menar du att de ska kunna göra åt situationen?

Tror det är ovanligt att pappor som inte levt med sitt barn från början har något intresse av en baby.   Mitt barns pappa (som hade ett par barn tidigare)   klargjorde från början att han inte kunde bli intresserad förrän barnet var stort nog att springa emot honom och ropa  "Pappa!"....
    hej. Jo jag är mycket väl medveten om att familjerätten inte skrev på om gemensam vårdnad Glad Jag skrev tidigare i tråden att jag skulle boka ett möte hos dom för RÅD om vad JAG kan göra i den här situationen. Som är bäst för barnet. 
    Och jag frågade också hur stor chansen skulle vara att pappan blev tilldelad ensam vårdnad om han nu skulle söka om det för han inte tycker mina lösningar låter bra.

Nej och det ser inte jag att vara en ansvarsfull förälder om man inte har något intresse för en baby, såvitt jag vet så förstår en kille som bestämmer sig att ha ett barn att barnet inte föds som ett stort barn som kan säga pappa :) Min pappa hade minsann intresse och känslor för mig när jag var en liten bebis :) Han väntade inte med att skapa en relation till mig förrän jag var stor nog att springa mot honom och säga pappa Flört
  • Anonym (BlirGalen)
    Madame Hoffa skrev 2012-09-23 23:28:31 följande:
    Det där med att han dricker är ju ett problem, men fortfarande inte en giltig faktor om han hävdar att det sker när barnet inte är hos honom.

Annars låter det tyvärr väldigt likt min situation där pappan också hade alla möjligheter men struntade i det.
    Alla kan förändras säger de, och så länge han SÄGER att han tänker skärpa sig så lyssnar de på det oftast.

Så har det varit i mitt fall, där pappan gång på gång sagt att han ska skärpa sig. Vi har gått på samarbetssamtal otaliga gånger under 8 år där han säger så, och det är först nu som de fattat att så inte kommer att ske. 

Kan ju bara säga hur det varit i mitt fall men jag vet det av bitter erfarenhet. 
    Precis innan vi gjorde slut så fanns det tillfällen då han drack här hemma när dottern var lite över en månad och hade extrem kolik dessutom, så jag har ingen tillit till honom alls när det gäller att ta hand om henne då han aldrig tagit sitt ansvar. 

Jag har också lagt fram det förslaget om samarbetssamtal för honom så att vi inte ska behöva ta det så långt som till en domstol men det sa han klart och tydligt nej till, att han vägrar gå på något sånt samtal. 
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 04:59:23 följande:
    hej. Jo jag är mycket väl medveten om att familjerätten inte skrev på om gemensam vårdnad Glad Jag skrev tidigare i tråden att jag skulle boka ett möte hos dom för RÅD om vad JAG kan göra i den här situationen. Som är bäst för barnet. 
    Och jag frågade också hur stor chansen skulle vara att pappan blev tilldelad ensam vårdnad om han nu skulle söka om det för han inte tycker mina lösningar låter bra.

Nej och det ser inte jag att vara en ansvarsfull förälder om man inte har något intresse för en baby, såvitt jag vet så förstår en kille som bestämmer sig att ha ett barn att barnet inte föds som ett stort barn som kan säga pappa :) Min pappa hade minsann intresse och känslor för mig när jag var en liten bebis :) Han väntade inte med att skapa en relation till mig förrän jag var stor nog att springa mot honom och säga pappa Flört
    Så dina föräldrar  hade också separerat innan du föddes?

Ensam vårdnad får han knappast i första taget.   Att upplösa den gemensamma vårdnaden lär inte vara så lätt i dagsläget.
  • Anonym (BlirGalen)

Varken mina föräldrar eller jag och pappan till barnet separerade innan någon var född :)
    Har iaf pratat med FR lite snabbt på telefon och bokat ett möte, men dom sa redan nu att jag skulle ha stor chans till ensam vårdnad och han skulle aldrig få rätt att dottern bor hos honom på minst tre år iaf som situationen ser ut nu även om vi har gemensam vårdnad. Känns skönt att veta.

Han har och kommer alltid ha all chans i världen från min sida att träffa och skapa en relation med sitt barn. Det har varit hans val att inte göra det. 

• Anonym (BlirGalen)
    Anonym skrev 2012-09-24 09:24:07 följande:
    Så dina föräldrar  hade också separerat innan du föddes?

Ensam vårdnad får han knappast i första taget.   Att upplösa den gemensamma vårdnaden lär inte vara så lätt i dagsläget.
    Pappan till mitt barn levde med henne dom 2 första månaderna, så han har allt levt med henne från början och tog valet att åka härifrån utan att komma tillbaka :)
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 09:47:16 följande:
    Varken mina föräldrar eller jag och pappan till barnet separerade innan någon var född :)
    Har iaf pratat med FR lite snabbt på telefon och bokat ett möte, men dom sa redan nu att jag skulle ha stor chans till ensam vårdnad och han skulle aldrig få rätt att dottern bor hos honom på minst tre år iaf som situationen ser ut nu även om vi har gemensam vårdnad. Känns skönt att veta.

Han har och kommer alltid ha all chans i världen från min sida att träffa och skapa en relation med sitt barn. Det har varit hans val att inte göra det. 

Tycktte du skrev att ditt barns pappa knappast träffat ert barn,  uppfattade det som att barnet och pappan aldrig levt ihop.   Du skrev att du gått med på gemensam vårdnad innan barnet var fött.   Det finns separerade pappor som tjatar om att man skriver på gemensam vårdnad i förväg.

Oj,  har inställningen ändrats så hos myndigheterna idag,  intressant!   Mitt barns pappa kidnappade det från lekparken,  när vi båda var där,  för att han skulle få träffa det.  Plötsligt var han och barnet borta.  Barnet hade då inte fyllt två år.  Det dröjde en vecka innan pappan lämnade tillbaka barnet -  och inga myndigheter hjälpte mig -  trots att jag aldrig gått  med på gemensam vårdnad.
Svar på tråden Gemensam vårdnad som inte fungerar!