• Anonym (BlirGalen)

Gemensam vårdnad som inte fungerar!

Jag har en snart 6 månaders dotter tillsammans med en kille som jag inte är ihop med.
    Vi har gemensam vårdnad som vi skrev på innan hon föddes. INGET fungerar, ibland får jag inte tag på honom på någon vecka, ibland hör han av sig och säger att han ska komma och träffa henne men sen ändrar sig pga massa ursäkter, han har en historia av kriminalitet och missbruk (som han nu är av med men har inte varit jättelänge) , han lämnade oss när vi gjorde slut då dottern var två månader, sen dess har han träffat henne EN gång då jag åkte till honom med henne. Han blir jättearg om man inte håller med honom eller gör som han vill, sen efter några minuter skickar han förlåt sms och så håller det på. Ohållbart.

Frågade om han kunde skriva över föräldradagar på mig för min mammaledighet är slut i december, det vill han inte göra och börjar nu prata om att dottern faktist kan bo hos honom då. Från att hon är ca 8 månader och alltså inte känner honom överhuvudtaget. Han säger att han ska träffa henne nu under tre månader först och lära känna henne.  Att han har lika stor rätt att ha henne boendes hos sig som jag har, men förstår inte det här med att jag är den som tagit hand om henne ensam hittills och att hon behöver en fast punkt osv. Han vet inte vad det innebär att ta hand om ett barn.

Jag vet att jag hade fått ensam vårdnad om jag hade startat en sån process men av olika anledningar så finns det inte en chans att jag orkar med det just nu så jag undrar har han verkligen rätt att barnet ska bo hos honom när hon är under tre år när vi har gemensam vårdnad??

/ Ångest 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-23 19:33
    Kanske uttryckte mig lite fel, jag menar att om han skulle ansöka om ensam vårdnad eller på något sätt anmäla att jag inte tillåter att barnet flyttar till honom så finns det väl inte så stor chans att han skulle få sin vilja igenom? Eller? Kan ju tillägga att jag aldrig nekat han att träffa henne jag har varit den som pushat på att dom ska få en relation men har inte hänt något ändå

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-24 10:57
    Folk kan sluta diskutera UMGÄNGESRÄTT för det har han, jag skrev i trådstart att han vill barnet ska BO hos honom att han blir BOFÖRÄLDER om TRE månader när barnet inte har någon som helst anknytning till honom plus hans hela situation. Alltså slutdiskuterat om umgängesrätt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-09-25 12:36
    Har nu fått pappan att förstå det bästa för barnet och kommit fram till hur vi ska lösa det här på bästa sätt så jag hoppas verkligen att han håller det så han och barnet får en relation. Tack för mig :)

• Svar på tråden Gemensam vårdnad som inte fungerar!
  • Anonym (BlirGalen)
    kohler12 skrev 2012-09-24 12:28:37 följande:
    nej jag har läst hela tråden o sett att du skrivit att han får lov o träffa flickan, 
    ingen anser att mitt ex är olämplig som föräldrer

sen då min 6åring såg blåmärkena dagen efter så frågar han det är väl inte jag som gjort dem då vi har lekt?
    nej det är inte du svarar jag, det är eran far,
    då sa pappan kunde du inte har sagt att det va våran som gjort det så jag inte får problem med relationen med sönerna, inte mitt problem även det stoppade inte honom att få ha dem varannan vecka 
    Som sagt helt sinnes.... hur och vart är det en bra relation för barnen? Man blir så jävla frustrerad och känner sig så maktlös, känns kränkande att jag ska behöva hans "tillåtelse" att flytta med dottern även fast vi redan bor i olika städer med många mil emellan och det var HAN som valde att flytta härifrån och därmed måste han ju själv insett att skapa relation med henne skulle bli svårare. Men ändå ska han skriva under papper på att jag får flytta några mil bort, han ska skriva på papper om mycket när han SKITER I allt vad ansvar heter.

Han tror han straffar mig genom att skita i saker och fattar ju inte att det drabbar henne också. Men nej han är en mönster pappa verkligen klart han ska få ha barnet boendes hos sig och inte jag :) 
  • Anonym (BlirGalen)
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 09:59:01 följande:
    Ja alltså efter dom 2 månaderna så har han träffat henne en gång och hon är nu 6 mån snart så det var så jag menade. Han tog inte något vidare ansvar dom två månaderna i början heller jag gjorde ungefär allt med vissa små undantag.

Det låter ju bara helt sjukt att han kunde göra så utan att det blev någon följd av det? Man ska ju se till barnets bästa även i gemensam som ensam vårdnad och det är inte föräldrarna som har rätt att träffa barnet det är barnet som har rätt att träffa föräldrarna så man kan inte ha argument som "jag har lika stor rätt att ha henne som du" "vi har gemensam vårdnad då får jag ha henne lika mycket som du" osv.
    Dom kanske blivit hårdare vad gäller allt nu. Hur längesen var detta? 
    7 kap 4 § Den som obehörigen skiljer ett barn under femton år från någon som har vårdnaden om barnet döms för egenmäktighet med barn till böter eller fängelse i högst ett år, om gärningen inte utgör brott mot frihet. Detsamma gäller, om den som gemensamt med någon annan har vårdnaden om ett barn under femton år utan beaktansvärt skäl egenmäktigt bortför barnet eller om den som skall ha vårdnaden obehörigen bemäktigar sig barnet och därigenom själv tar sig rätt. 

:)
  • Anonym (BlirGalen)
    Anonym skrev 2012-09-24 09:55:23 följande:

Tycktte du skrev att ditt barns pappa knappast träffat ert barn,  uppfattade det som att barnet och pappan aldrig levt ihop.   Du skrev att du gått med på gemensam vårdnad innan barnet var fött.   Det finns separerade pappor som tjatar om att man skriver på gemensam vårdnad i förväg.

Oj,  har inställningen ändrats så hos myndigheterna idag,  intressant!   Mitt barns pappa kidnappade det från lekparken,  när vi båda var där,  för att han skulle få träffa det.  Plötsligt var han och barnet borta.  Barnet hade då inte fyllt två år.  Det dröjde en vecka innan pappan lämnade tillbaka barnet -  och inga myndigheter hjälpte mig -  trots att jag aldrig gått  med på gemensam vårdnad.
    7 kap 4 § Den som obehörigen skiljer ett barn under femton år från någon som har vårdnaden om barnet döms för egenmäktighet med barn till böter eller fängelse i högst ett år, om gärningen inte utgör brott mot frihet. Detsamma gäller, om den som gemensamt med någon annan har vårdnaden om ett barn under femton år utan beaktansvärt skäl egenmäktigt bortför barnet eller om den som skall ha vårdnaden obehörigen bemäktigar sig barnet och därigenom själv tar sig rätt. 

:)
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 12:02:42 följande:
    menade på FL i andra trådar och med kommentaren har han gjort något mot barnet. Tycker inte att man ska behövt gjort något direkt mot barnet för att ha lika mycket rättigheter som föräldern som tar sitt ansvar och tänker på barnets bästa. Förstår inte varför du och många mer verkar vara EMOT mig som tagit mitt ansvar sen dag ett och han inte tagig något ansvar och kommer helt plötsligt och vill att ett spädbarn ska flytta till honom som han inte ens knytit band med ENBART för att kunna ta ut sin föräldraledighet. Har inte hört ett ord innan att han vill hon ska bo där förän dom dagarna kom på tal.

men bittra människor som ska vara emot bara för att finns de ju överallt :)
    Om jag är emot dig på något sätt så är det situationen du försatt dig i;  att välja att skaffa barn  med en man du själv inte beskriver med särskilt många lovord och dessutom gå  med på gemensam vårdnad med honom.   Det blir så mycket svårare att  ordna upp allt med det utgångsläget.

Må så vara att jag är bitter,  anser snarare att jag är realist,  på grund av den erfarenhet jag fått både genom mitt privatliv och genom uppdrag i tingsrätt.

Barnets bästa,  visst är det ett ledord - det finns lagar som måste följas också.
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 11:55:46 följande:
    enligt dom flesta här inne måste ju den andra föräldern misshandlat barnet för att få ett sånt beslut....
    Lagen har ändrats sen det numera vuxna barnets mamma var i domstol.
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 12:43:41 följande:
    Som sagt helt sinnes.... hur och vart är det en bra relation för barnen? Man blir så jävla frustrerad och känner sig så maktlös, känns kränkande att jag ska behöva hans "tillåtelse" att flytta med dottern även fast vi redan bor i olika städer med många mil emellan och det var HAN som valde att flytta härifrån och därmed måste han ju själv insett att skapa relation med henne skulle bli svårare. Men ändå ska han skriva under papper på att jag får flytta några mil bort, han ska skriva på papper om mycket när han SKITER I allt vad ansvar heter.

Han tror han straffar mig genom att skita i saker och fattar ju inte att det drabbar henne också. Men nej han är en mönster pappa verkligen klart han ska få ha barnet boendes hos sig och inte jag :) 
    Klart du ska behöva det! Det är ert barn, inte ditt! En flytt "några mil" i samma kommun behöver inte vara omöjlig. Men flyttar du längre så försvårar du umgänge så klart.

Hur ansvarar du för att främja umgänge idag? Hur ofta får han ha umgänge? Det låter inte som om du anser att barnet behöver nonom nämligen.

• Anonym (BlirGalen)
    Anonym skrev 2012-09-24 19:39:32 följande:

Klart du ska behöva det! Det är ert barn, inte ditt! En flytt "några mil" i samma kommun behöver inte vara omöjlig. Men flyttar du längre så försvårar du umgänge så klart.

Hur ansvarar du för att främja umgänge idag? Hur ofta får han ha umgänge? Det låter inte som om du anser att barnet behöver nonom nämligen.

Från start har han fått träffa henne NÄR HAN VILL, jag har varit den som pushat på honom att träffa henne, men han har valt annat. Så nej jag har absolut inte tyckt att hon inte behöver honom, TVÄRTOM. Han däremot har tydligen tyckt att hon inte behöver honom. Så ge er med häxjakten mot mig för jag har verkligen försökt få honom att träffa henne och knyta ett band med henne.

Vi bor inte ens i samma stad nu för han själv flyttade flera mil bort från staden vi bor i utan att blinka! Oj va de jobbigt nu när jag inte är en sån hemsk människa som ni trodde!? 
  • Anonym
    Anonym skrev 2012-09-24 19:39:32 följande:

Jag har uppfattat det som att Ts  dörr öppnas så fort pappan knystar om att han vill komma hem till henne och träffa barnet.   Det är väl  lämna barnet utom synhåll hon är rädd för?
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 20:42:13 följande:
    Från start har han fått träffa henne NÄR HAN VILL, jag har varit den som pushat på honom att träffa henne, men han har valt annat. Så nej jag har absolut inte tyckt att hon inte behöver honom, TVÄRTOM. Han däremot har tydligen tyckt att hon inte behöver honom. Så ge er med häxjakten mot mig för jag har verkligen försökt få honom att träffa henne och knyta ett band med henne.

Vi bor inte ens i samma stad nu för han själv flyttade flera mil bort från staden vi bor i utan att blinka! Oj va de jobbigt nu när jag inte är en sån hemsk människa som ni trodde!? 
    Ursäkta att jag frågade.
  • Anonym (BlirGalen)
    Anonym skrev 2012-09-24 20:42:48 följande:

Jag har uppfattat det som att Ts  dörr öppnas så fort pappan knystar om att han vill komma hem till henne och träffa barnet.   Det är väl  lämna barnet utom synhåll hon är rädd för?
    Precis! Tack, äntligen någon som kan läsa :)
    Han får träffa henne när han vill och om han visar att han vill ha en bra kontakt med henne och tar det ansvaret och sakta trappar upp ett umgänge med henne så är han mer än välkommen att ha henne hos sig ensam i framtiden men NU vill han ha det helt plötsligt från INGENSTANS pga föräldra dagar, är det verkligen bara jag här som tycker att han inte har rätt till det när han inte ansträngt sig minsta lilla för att lära känna henne under 4 månaders tid? Hon är ett litet spädbarn. Hoppas folk som fortsätter kommentera läser igenom tråd innan dom startar häxjakt. 
  • Anonym
    Anonym (BlirGalen) skrev 2012-09-24 20:50:42 följande:
    Precis! Tack, äntligen någon som kan läsa :)
    Han får träffa henne när han vill och om han visar att han vill ha en bra kontakt med henne och tar det ansvaret och sakta trappar upp ett umgänge med henne så är han mer än välkommen att ha henne hos sig ensam i framtiden men NU vill han ha det helt plötsligt från INGENSTANS pga föräldra dagar, är det verkligen bara jag här som tycker att han inte har rätt till det när han inte ansträngt sig minsta lilla för att lära känna henne under 4 månaders tid? Hon är ett litet spädbarn. Hoppas folk som fortsätter kommentera läser igenom tråd innan dom startar häxjakt. 
    Och det är du som helt frivilligt skrivit bort gemensam vårdnad och därmed ett antal fp-dagar!
Svar på tråden Gemensam vårdnad som inte fungerar!