• Alexi

Lekdator, meningsfullt och kul eller totalt onödig pryl?

Någon som har en sån där lekdator som det finns ett par olika sorter av i leksaksaffärerna, som ser ut som en laptop och är för barn i fyraårsåldern och uppåt? Vad är era erfarenheter och vad tycker barnet? Skillnad mellan de olika märkena?

• Svar på tråden Lekdator, meningsfullt och kul eller totalt onödig pryl?
  • glassen

Min son har en sån. Jag tror han var fyra när han gick den och den har används väldigt väldigt lite. Tråkig i färgerna och tråkiga spel. Jag skulle inte köpa en sån om ni har riktig dator /ipad hemma som barnet kan spela på istället.

• lövet2

För oss var det en totalt onödig pryl - tills vi fick en 4-åring med barnreumatism. Långa bilresor till sjukhuset och mycket stillasittande i vardagen. Lekdatorn var liten, lätt och nätt, så hon kunde ha den i knät i bilen eller när hon satt i soffan. Vi ville ju inte att hon skulle se på TV hela dagarna, och det var för pilligt för hennes stela fingrar med pussel eller kritor.

Så visst kan en lekdator vara både meningsfull och kul! Hos oss har den använts när barnen varit sjuka på ett eller annat sätt, men när de varit friska har de ratat den.

• Themis

Nej, skittråkigt.

Ge barnet en riktig begagnad dator utan internet (eller surfplatta kanske) och ett par enkla 3år+ spel istället. Pettson och findus t ex är helt underbara.

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Vinterankan

Det finns ju lite olika lekdatorer. Min dotter som är 3 tycker den är jätterolig men det är ingenting att lägga pengar på om man känner att inköpet av den gör att man får avstå något annat. 

• Alexi

Ok, låter ju inte så kul då. Jag håller på och funderar på bra födelsedagspresent och julklapp till dottern som blir fyra i december. Man vill ju inte bara köpa nya dussinleksaker så då hade det här känts lite kul. Men det får nog vara då.

Hon får spela spel och se på SVT play på vår Ipad så det är hon van vid.

Svar på tråden Lekdator, meningsfullt och kul eller totalt onödig pryl?