• Leya

HÖGrisk kub - vilka mer?

var inne på kub i måndags 24/9 och såg ett underbart litet knytte som rörde sig och såg alldeles perfekt ut. HÄFTIGT!

MEN...sen kom resultatet och jag fick 1:3!!!! och jag som dessutom inte har ett stöttande faderskap i det hela. jag är 38 år och har inga barn sen tidigare. den här lilla är helt oplanerad men galet välkommen!

har tagit beslutet att göra ett fostervattenprov (det gör inga mkp i mitt län), men måste alltså vänta i nästan tre veckor till. hur fasen överlever man den här långa väntan? på måndag 1/10 ska jag in och prata med en överläkare om allt runtomkring, ställa alla dumma frågor och klämma ur alla fakta jag kan få. sen blir det mest troligt fvp den 15/10.

någon därute som sitter i samma situation exakt just nu, eller som redan gått igenom detta? SKRIV GÄRNA.

• Svar på tråden HÖGrisk kub - vilka mer?
  • Upp i det blå

Copyjulia vi hade 1:60 med en nackspalt på 1,9 och ul som även i övrigt såg bra ut. På det ul som jag fick i tisdags v 18+6 såg man inte minsta lilla avvikelse. Detta förvånade min läkare så pass att även hon tvivlade så pass mycket på fvp att hon ville gå direkt till fostrets blodprov. Har läst på de länkar som finns tidigare i tråden att även med mosaik kan man födas helt frisk. Idag är en sämre dag. För varje natt sjunker vetskapen lite djupare in i mig och precis när jag vaknar mår jag som sämst

• Upp i det blå

Jag kanske ska tillägga att min läkare och ansvarig för min fostervattensodling är av de främsta i Sverige. Det råkar sig så att min mvc är kopplad till den enheten. Men set var en hel del förvirring om vad och hur fostrets blod skulle hanteras. Ligger just nuoch njuter av sparkarna.

• Kattflickan

Uppidetblå: Om barnet är mosaiker endast till liten del behöver det inte märkas alls. Se på mig, har aldrig haft några problem, lätt i skolan mm. Men ändå är jag mosaiker. Jag hoppas verkligen att ditt barn är friskt och att det bara är moderkaksmosaik som spökar. Kram!

• Kattflickan

Skönt att du är i händerna på de bästa läkarna förresten!

• Leya
    Kattflickan skrev 2012-11-01 10:09:58 följande:
    Skönt att du är i händerna på de bästa läkarna förresten!
    håller med Kattflickan!!
  • Upp i det blå

Läkaren ringde imorse. Det är trisomi/mosaik. Det är alldeles för svårt att veta hur barnet kommer att må/utvecklas. T18 är betydligt värre än 21... Kattflickan jag önskar att det vore som för dig. Tid för avbrytandet är ombokat till på måndag och onsdag. Det känns tomt. Vill prova bli gravid igen, men hur ska man våga? Jag önskar er alla lycka till

• mammave
    Upp i det blå skrev 2012-11-01 14:23:09 följande:
    Läkaren ringde imorse. Det är trisomi/mosaik. Det är alldeles för svårt att veta hur barnet kommer att må/utvecklas. T18 är betydligt värre än 21... Kattflickan jag önskar att det vore som för dig. Tid för avbrytandet är ombokat till på måndag och onsdag. Det känns tomt. Vill prova bli gravid igen, men hur ska man våga? Jag önskar er alla lycka till

Beklagar :( Men det borde ju inte hända igen om ni väljer att försöka igen, men förstår att det känns otäckt. Förstår att du känner dig helt tom, jag känner också en viss tomhet bara av att du skriver om allt detta, det känns så hemskt att du ska behöva gå igenom allt detta. Finns inga ord som hjälper, men jag hoppas att du kommer kunna gå vidare snart och få en frisk liten bebis inom en snar framtid. KRAM <3
  • Miss Lee

Jag vet inte vad jag ska säga, Upp i det blå. Jag är så ledsen för din skull, håller med Mammave, jag blir helt blank när jag läser det du skriver... Kramar Fick samtal från koagulationslaboratoriet i dag, och då fattade jag direkt. Jag väntar en pojke, och nu ska de odla vidare på min fosterländska för att försöka ta reda på om det är en frisk pojke, eller om den har hemofili, som jag är bärare av... Verkligen ingenting som gör mig ngt, min bror har det och lever ett vanligt liv. Kanske inte så att han spelat mkt hockey eller åkt värst mkt skateboard, men det är verkligen inget handikapp jag avbryter för!

• Leya
    Upp i det blå skrev 2012-11-01 14:23:09 följande:
    Så ledsen att läsa vad du skriver och att du ska behöva gå igenom allt det här... det finns inga ord. Lider med dig och hoppas du vågar försöka snart igen... tack för allt stöd du gett mitt i din jobbiga väntan!! Hjärta massa styrkekramar
  • Kattflickan

Beklagar verkligen Uppidetblå! Förstår ert beslut. Det är omöjligt att veta hur en mosaik påverkar och jag antar att trisomi 18 mosaik är värre än 21. 

Vila nu inför nästa vecka som blir jobbig. Jag hoppas sen du snart blir gravid igen. Mosaik ska inte kunna vara ärftlig enligt vad de vet nu. Fråga ändå läkaren om det är någon idé med en obduktion. 

Ta dig tid att vara ledsen, annars kommer det tillbaka senare.

Blir verkligen ledsen, vill inte att någon ska behöva gå igenom det jag har gjort, någonsin. 

Kramar!

Millan

Svar på tråden HÖGrisk kub - vilka mer?