• Ida 112

Läsk vs saft

För ett par dagar sedan kom min son hem från skolan där de haft utedag. Vi hade missat att de skulle vara matsäck (antar att de finns de som tycker vi är oansvariga föräldrar som inte har koll på sådant men det får vi ta i en annan tråd) och hade därför inte köpt någon speciell dryck utan fick ta det som fanns hemma, vilket var vatten, mjölk och lightläsk som blev över från helgen. Pojken fick läsken, en liten smörgås och frukt med sig. Detta hade fått en lärare att reagera protestera rejält. Det var inte ok med läsk, inte ens efter att sonen förklarade att det var lightvariant. Vi har tidigare alltid skickat med saft eller juice, men som sagt nu hade vi inget av det hemma och funderade inte över att det inte skulle vara ok med läsken. Men nu funderar jag över om saft eller juice är så mycket bättre alternativ? Bägge varianterna innehåller ju socker, även om juice även innehåller lite nyttigheter. Saft och juice är ok att ha med som dryck, men alltså inte läsk oavsett om det är light eller inte. Är det kolsyran då som är orsaken till förbudet? För inte kan väl saft vara bättre än läsk? Speciellt inte om det är lightläsk (även om man kan diskutera sötningsmedlets onyttighet).

• Svar på tråden Läsk vs saft
  • Ida 112
    MaryCaroline skrev 2012-09-26 17:23:23 följande:
    Ja, jag är ju i alla fall av den åsikten att skolan inte ska lägga sig i vad ett barn tar med sig i matsäcken om inte skolan bjuder dem på matsäck...

Jag håller med och trodde faktiskt inte att de gjorde det heller. Men tydligen hade jag fel.
  • Elvis Mamma

Om man tycker mjölk är tråkigt så betyder de ju isåfall att man är van att dricka något annat? Min son dricker aldrig något annat än mjölk eller vatten till vardags. Saft på kalas. Juice till helgen å ibland någon festis om vi är borta å fikar. Läsk och oboy dricker han aldrig å han skulle aldrig å då menar jag aldrig gnälla över att han fått mjölk med sig i matsäck, de låter väldigt otacksamt i mina öron.. Beroende på vilken tid matsäcken skall ätas så är de klart att inte mjölk kan klara sig i en väska en hel dag men man kan som sagt ha termos. Färdig smothie utan tillsatt socker finns att köpas annars så se har sonen med sig ibland också.

• Elvis Mamma

Men allt handlar ju om vilka vanor man har hemma. Jag själv är hellre inte uppväxt på saft eller läsk å hade heller sällan något annat än mjölk i matsäcken men inte gnällde jag för det! Alla är olika men hur som helst så tycker inte jag att läsk passar i matsäck överhuvudtaget!

• Ida 112
    Busbellan skrev 2012-09-26 16:58:41 följande:
    Helkonstigt ju!! I så fall borde de ju reagera på saften också. Är ju ingen skillnad i onyttighet mellan läsk och saft ju

Nej, inte vad jag vet. Därför jag startade min tråd .
    Elvis Mamma skrev 2012-09-26 17:30:51 följande:
    Om man tycker mjölk är tråkigt så betyder de ju isåfall att man är van att dricka något annat? Min son dricker aldrig något annat än mjölk eller vatten till vardags. Saft på kalas. Juice till helgen å ibland någon festis om vi är borta å fikar. Läsk och oboy dricker han aldrig å han skulle aldrig å då menar jag aldrig gnälla över att han fått mjölk med sig i matsäck, de låter väldigt otacksamt i mina öron.. Beroende på vilken tid matsäcken skall ätas så är de klart att inte mjölk kan klara sig i en väska en hel dag men man kan som sagt ha termos. Färdig smothie utan tillsatt socker finns att köpas annars så se har sonen med sig ibland också.

Smoothie har vi till mellis då och då. Men det är mer en måltid än dryck kan jag tycka. Och det är samma sak där som med mjölk, att det krävs en termos. Men du har inte svarat på min fråga; varför läsk är värre än saft eller festis som du själv tar upp.
  • Ida 112
    Elvis Mamma skrev 2012-09-26 17:35:02 följande:
    Men allt handlar ju om vilka vanor man har hemma. Jag själv är hellre inte uppväxt på saft eller läsk å hade heller sällan något annat än mjölk i matsäcken men inte gnällde jag för det! Alla är olika men hur som helst så tycker inte jag att läsk passar i matsäck överhuvudtaget!

Du tycker att festis är ok till fika ibland. Man kan ju se matsäcken som en typ av fika och sonen fick lightläsk till. Varför anser du att det är värre än saft eller festis?
  • Elvis Mamma

Festis finns i nyttigare former, tex helt utan tillsatt socker, läsk hör inte till vardags dryck överhuvudtaget tycker jag å de finns ingenting nyttigt med läsk, inte ens om det är light! Saft finns iofs också i nyttigare varianter men jag tycker egentligen inte att någon av dessa drycker passar in i en matsäck men det är min åsikt å det har väl helt enkelt att göra med att dessa drycker inte dricks till vardags hemma hos oss! Alla är olika, jag kan förstå att man ibland skickar med saft/juice i matsäcken om man nu dricker de till vardags men läsk nej jag tycker det är väldigt opassande! Hur många dricker läsk till vardags?

• MaryCaroline
    Ida 112 skrev 2012-09-26 17:42:00 följande:

Du tycker att festis är ok till fika ibland. Man kan ju se matsäcken som en typ av fika och sonen fick lightläsk till. Varför anser du att det är värre än saft eller festis?
    Jag har alltid tyckt att utflykter och matsäck är av festligt tillfälle :) Det hör ju inte till vardagen precis, det är ju inte direkt nåt som händer varje vecka...
  • Elvis Mamma

Alla är olika här har barnen matsäck med varje vecka å jag tycker att söta drycker är enormt onödigt för kroppen och tänderna, speciellt om barnet i fråga är lika nöjd med att ha ett nyttigare alternativ med sig! Och åter igen, de handlar om vilka vanor man har!

• felicityporter

Trams! Om du orkar tycker jag att du skall be denna lärare referera till de studier denne läst i ämnet där det framgår att en kolsyrad dryck automatiskt blir betydligt onyttigare än en kolsyrefri sötad dito, om denne inte kan nämna någon sådan säger du att det är fullkomligt befängt av vederbörande att bli upprörd över att du skickar med ditt barn läsk eftersom du omöjligt kan veta vad denne lärare anser är lämplig dryck eller ej då lärarnas bedömning av OK matsäcksmat/dryck uppenbarligen är helt och hållet godtycklig och inte baseras på vetenskaplig evidens. Jag tycker också att du ska kräva en ursäkt av läraren.

• MaryCaroline
    Elvis Mamma skrev 2012-09-26 17:50:47 följande:
    Alla är olika, jag kan förstå att man ibland skickar med saft/juice i matsäcken om man nu dricker de till vardags men läsk nej jag tycker det är väldigt opassande! Hur många dricker läsk till vardags?
    Elvis Mamma skrev 2012-09-26 17:59:03 följande:
    Alla är olika här har barnen matsäck med varje vecka å jag tycker att söta drycker är enormt onödigt för kroppen och tänderna, speciellt om barnet i fråga är lika nöjd med att ha ett nyttigare alternativ med sig! Och åter igen, de handlar om vilka vanor man har!
    Ja alla är olika och det är som sagt upp till barnen och deras föräldrar :) Angående läskkonsumtion kan jag referera till mig själv tex... Jag är uppväxt med både saft och läsk och det dracks även mitt i veckan, flera dagar i veckan... Det har inte påverkat mina tänder eller min hälsa alls :) Dock tog jag aldrig med just läsk i matsäcken, men däremot saft eller Festis eller Oboy. Allt innehåller ju socker... Och det har som sagt inte påverkat varken tänder eller hälsa. Men det är så olika det där... Om barnet är nöjd med vad h*n har med sig finns det väl kanske inget att klaga på :)

Svar på tråden Läsk vs saft