• Ida 112

Läsk vs saft

För ett par dagar sedan kom min son hem från skolan där de haft utedag. Vi hade missat att de skulle vara matsäck (antar att de finns de som tycker vi är oansvariga föräldrar som inte har koll på sådant men det får vi ta i en annan tråd) och hade därför inte köpt någon speciell dryck utan fick ta det som fanns hemma, vilket var vatten, mjölk och lightläsk som blev över från helgen. Pojken fick läsken, en liten smörgås och frukt med sig. Detta hade fått en lärare att reagera protestera rejält. Det var inte ok med läsk, inte ens efter att sonen förklarade att det var lightvariant. Vi har tidigare alltid skickat med saft eller juice, men som sagt nu hade vi inget av det hemma och funderade inte över att det inte skulle vara ok med läsken. Men nu funderar jag över om saft eller juice är så mycket bättre alternativ? Bägge varianterna innehåller ju socker, även om juice även innehåller lite nyttigheter. Saft och juice är ok att ha med som dryck, men alltså inte läsk oavsett om det är light eller inte. Är det kolsyran då som är orsaken till förbudet? För inte kan väl saft vara bättre än läsk? Speciellt inte om det är lightläsk (även om man kan diskutera sötningsmedlets onyttighet).

• Svar på tråden Läsk vs saft
  • mandelblomma
    Elvis Mamma skrev 2012-09-26 17:59:03 följande:
    Alla är olika här har barnen matsäck med varje vecka å jag tycker att söta drycker är enormt onödigt för kroppen och tänderna, speciellt om barnet i fråga är lika nöjd med att ha ett nyttigare alternativ med sig! Och åter igen, de handlar om vilka vanor man har!
    Vi dricker saft till helgen OCH de får det med sig eller en festis på dagis utflykt en gång i veckan. Mjölk blir rätt äckligt tycker jag så där halvljummen som den blir efter ett tag.

Kan också tycka det är lite fånigt av dagis men det störts felet var faktiskt att fröken tog den diskussionen med ert barn och inte med dig!
  • Ida 112
    felicityporter skrev 2012-09-26 18:01:58 följande:
    Trams! Om du orkar tycker jag att du skall be denna lärare referera till de studier denne läst i ämnet där det framgår att en kolsyrad dryck automatiskt blir betydligt onyttigare än en kolsyrefri sötad dito, om denne inte kan nämna någon sådan säger du att det är fullkomligt befängt av vederbörande att bli upprörd över att du skickar med ditt barn läsk eftersom du omöjligt kan veta vad denne lärare anser är lämplig dryck eller ej då lärarnas bedömning av OK matsäcksmat/dryck uppenbarligen är helt och hållet godtycklig och inte baseras på vetenskaplig evidens. Jag tycker också att du ska kräva en ursäkt av läraren.

Det är det jag är rädd för, att det är lärarens egna personliga åsikt som kom fram här. Därför startade jag denna tråd för att se om det var något jag missat när det gäller läskens onyttighet jämfört med saftens.
  • Ida 112
    mandelblomma skrev 2012-09-26 21:05:20 följande:
    Vi dricker saft till helgen OCH de får det med sig eller en festis på dagis utflykt en gång i veckan. Mjölk blir rätt äckligt tycker jag så där halvljummen som den blir efter ett tag.

Kan också tycka det är lite fånigt av dagis men det störts felet var faktiskt att fröken tog den diskussionen med ert barn och inte med dig!

Nu är min son 11 år och har lämnat dagistiden bakom sig. Men jag håller med, istället för att klanka på sonen, kanske h*n borde kontaktat oss. Det är ju ändå mitt ansvar att förse sonen med matsäck (än så länge).
  • mandelblomma
    Ida 112 skrev 2012-09-26 21:18:51 följande:

Nu är min son 11 år och har lämnat dagistiden bakom sig. Men jag håller med, istället för att klanka på sonen, kanske h*n borde kontaktat oss. Det är ju ändå mitt ansvar att förse sonen med matsäck (än så länge).
    aha ok ;)
    Men i alla fall inget de behöver ta med honom alls utan en föräldrafråga.
  • isle
    ThisIsMyYear skrev 2012-09-26 19:23:33 följande:
    Men vad löjligt! Det är ju inget socker i lightläsk så det borde inte spela nån roll! Saft är ju mycket värre isåfall. Självklart vill man inte ha med mjölk eller vatten i matsäcken!

När jag var liten så var det matsäcken jag såg framemot, just för att det blev lite roligare eftersom man fick lite gott en vanlig  vardag.

Jag hade med mig läsk, festis, kexchoklad, en gott och blandat påse och smörgåsar när jag var liten! 
    visst är det så att det inte finns socker i lightläsk men det finns sötningsmedel som inte alls är mkt bättre för våra kroppar, sen finns det ju lightsaft också om man nu ska dra den parallelen

• Ida 112
    isle skrev 2012-09-26 21:22:37 följande:
    visst är det så att det inte finns socker i lightläsk men det finns sötningsmedel som inte alls är mkt bättre för våra kroppar, sen finns det ju lightsaft också om man nu ska dra den parallelen

Nu tror jag inte att lärarens protester handlade om sötningsmedlets faror utan just det faktum att det var läsk. Och fortfarande är saft helt ok att ha med som dryck oavsett om det är light eller inte. Något annat har vi inte hört under alla dessa år han haft med sig saft, juice eller festis.
  • Ida 112
    Tow2Mater skrev 2012-09-26 21:03:23 följande:
    Jag skulle vilja skicka med en alkoholfri typ lättöl en dag och se vad frökenreaktionen blir. Måste börja vänja pojken att dricka lättöl först...

Ja, det är ju det där med smaken. Själv har jag aldrig fattat grejen med öl. Nä vin är min grej. Kanske skickar jag med alkoholfritt vin nästa gång . Det måste ju klassas som lika opassande som läsk.
  • MaryCaroline

Läsk vs saft

Det här får jag fram efter lite sökningar på Google... (sen om det stämmer vet jag inte)...

• I en 33 cl Coca-Cola finns 13 sockerbitar... 
    • I Bobs hallonsaft (utspädd och drickfärdig) finns det på 25 cl 21 gram socker...
    • En sockerbit väger ca 3 gram...  

Räknar man om detta till samma ovanstående drycker till 1 liter (för att lättare kunna jämföra sockermängden) får man fram:

ca 117 gram socker i 1 liter coca-cola
    och
    ca  84 gram socker i 1 liter hallonsaft från Bob

• ThisIsMyYear
    isle skrev 2012-09-26 21:22:37 följande:

Sötningsmedel är absolut ingen fara i den lilla mängd man får i sig. Det ska stora mängder till isf... 
    http://www.mmsports.se/S-tningsmedel-aspartam-och-stevia-i-fokus.html 
  • ThisIsMyYear
    MaryCaroline skrev 2012-09-26 22:10:53 följande:
    Läsk vs saft

Det här får jag fram efter lite sökningar på Google... (sen om det stämmer vet jag inte)...

• I en 33 cl Coca-Cola finns 13 sockerbitar... 
    • I Bobs hallonsaft (utspädd och drickfärdig) finns det på 25 cl 21 gram socker...
    • En sockerbit väger ca 3 gram...  

Räknar man om detta till samma ovanstående drycker till 1 liter (för att lättare kunna jämföra sockermängden) får man fram:

ca 117 gram socker i 1 liter coca-cola
    och
    ca  84 gram socker i 1 liter hallonsaft från Bob

Det var ju lightläsk i detta fallet, så alltså 0 sockerbitar.
  • MaryCaroline
    ThisIsMyYear skrev 2012-09-27 00:53:31 följande:
    Det var ju lightläsk i detta fallet, så alltså 0 sockerbitar.
    Men light är inte bättre än produkter med socker. Sötningsmedel är artificiella och mycket mycket sötare än socker, vissa upp till 1000 gånger sötare. Hur ska man omvandla sötningen i light-produkterna så man kan jämföra det med produkterna som innehåller socker? Om man ens ska göra det... Dessutom reagerar vissa inte alls direkt positivt på sötningsmedel, man kan till exempel få både ökat sötsug och ökad hunger. Jag tycker inte att light-produkter är för barn om det inte föreligger speciella orsaker. På vilket sätt är det light bättre än socker?
  • Tow2Mater
    Ida 112 skrev 2012-09-26 21:36:32 följande:

Ja, det är ju det där med smaken. Själv har jag aldrig fattat grejen med öl. Nä vin är min grej. Kanske skickar jag med alkoholfritt vin nästa gång . Det måste ju klassas som lika opassande som läsk.
    He he, ja det skulle vara ett roligt alternativ också.
Svar på tråden Läsk vs saft