• RockaTot

Mina blommor växer ur sina krukor - vart finns nya?

Nya större ytterkrukor är inga problem att hitta nya men vart kan jag köpa större innerkrukor?? Helst beställa på nätet... Har googlat men finner bara andra som undrar det samma... Hur gör ni när era blommor behöver större kruka?

• Svar på tråden Mina blommor växer ur sina krukor - vart finns nya?
  • RockaTot

Haha, innerkrukor är nog bra för oss som inte vattnar blommorna på ett tag och sen tror det går bra att hälla på en halvkruka vatten...

• CoolJen

Det funkar för mig ändå de får väl vatten en gång/månad...stackarna

• RockaTot
    CoolJen skrev 2012-09-27 21:20:11 följande:
    Det funkar för mig ändå de får väl vatten en gång/månad...stackarna

Vad har du får tåliga blommor? Mig vill de helst dö hos.
  • CoolJen

Haha det är ju inte så många som trivs i vårt klimat men vi har 6 st olika gröna växter som överlever. Jag kan inget om blommor men vet att vi har två olika fikusar bla

• Fia 28

Jag använder endast krukor med hål i botten och fat + lecakulor i botten. Plantagen har annars rätt mycket innerkrukor. De flesta varuhus har ju krukor, men dock inte så mycket kvar nu i höst längre.

• Pimpinellan

En sak jag undrat över väldigt länge så tack för svaren!! Jag fick några större hos vår ena blomsterhandlare,men hon var lite skeptisk i början:"är du företagare och ska bygga nåt av krukorna"? Nej,jag vill plantera om mina egna till större krukor bara för de växer ju!

• Fia 28
    Pimpinellan skrev 2012-09-28 14:48:52 följande:
    En sak jag undrat över väldigt länge så tack för svaren!! Jag fick några större hos vår ena blomsterhandlare,men hon var lite skeptisk i början:"är du företagare och ska bygga nåt av krukorna"? Nej,jag vill plantera om mina egna till större krukor bara för de växer ju!
    Lyckas man hålla livet i dem så blir ju vissa blommor jättegamla och får enorma rotsystem. Exempelvis har jag en jukkapalm som når taket och krukan där e nog rejält stor. Köpte så sent som i söndas en ytterkruka (30 x 30cm) + innerkruka från plantagen åt morsan.
  • Pimpinellan
    Fia 28 skrev 2012-09-28 15:05:17 följande:
    Lyckas man hålla livet i dem så blir ju vissa blommor jättegamla och får enorma rotsystem. Exempelvis har jag en jukkapalm som når taket och krukan där e nog rejält stor. Köpte så sent som i söndas en ytterkruka (30 x 30cm) + innerkruka från plantagen åt morsan.

Man kan faktiskt klippa ner yuccapalm,klipp toppen och ställ i vatten så rotar den sig,men förstås bara om den tappat många blad nertill och den skenat iväg ovanför takhöjd. Glad
    Jag får det mesta att överleva och har runt 80 krukväxter så jag får trixa rätt bra när jag planterar om. Behåller alla innerkrukor jag får och behövs ytterkrukor går jag på loppis. Långt till både Coop och Plantagen,men jag ska kika nästa gång.
  • Fia 28
    Pimpinellan skrev 2012-09-28 15:13:04 följande:

Man kan faktiskt klippa ner yuccapalm,klipp toppen och ställ i vatten så rotar den sig,men förstås bara om den tappat många blad nertill och den skenat iväg ovanför takhöjd. Glad
    Jag får det mesta att överleva och har runt 80 krukväxter så jag får trixa rätt bra när jag planterar om. Behåller alla innerkrukor jag får och behövs ytterkrukor går jag på loppis. Långt till både Coop och Plantagen,men jag ska kika nästa gång.
    Jag brukar slänga dem när de blir för stora och ta bebisar och börja om. Så sent som igår fick jag en hel dröse med frön i ansiktet från min sprättivägblomma. Yuccapalmen har inte tappat några blad nertill, åså blir den ju stamlös om jag tar bort toppen. Den har väl 15 cm på sej ännu innan det tar stop, och vem vet vad som hinner hända innan dess =). Både mamma och syrran e duktiga på att ta livet av blommor så jag brukar förse dem med nya med jämna mellanrum. Har tyvärr inte rum med 80 blommor i min tvåa.
Svar på tråden Mina blommor växer ur sina krukor - vart finns nya?