• RockaTot

Mina blommor växer ur sina krukor - vart finns nya?

Nya större ytterkrukor är inga problem att hitta nya men vart kan jag köpa större innerkrukor?? Helst beställa på nätet... Har googlat men finner bara andra som undrar det samma... Hur gör ni när era blommor behöver större kruka?

• Svar på tråden Mina blommor växer ur sina krukor - vart finns nya?
  • Pimpinellan
    Fia 28 skrev 2012-09-28 15:20:42 följande:
    Jag brukar slänga dem när de blir för stora och ta bebisar och börja om. Så sent som igår fick jag en hel dröse med frön i ansiktet från min sprättivägblomma. Yuccapalmen har inte tappat några blad nertill, åså blir den ju stamlös om jag tar bort toppen. Den har väl 15 cm på sej ännu innan det tar stop, och vem vet vad som hinner hända innan dess =). Både mamma och syrran e duktiga på att ta livet av blommor så jag brukar förse dem med nya med jämna mellanrum. Har tyvärr inte rum med 80 blommor i min tvåa.

Slänga levande blommor!? Förvånad Huvvaligen! Här slängs de först när de är stendöda och inget hopp finns vilket sker väldigt sällan,därav mitt stora antal numer! Skrattande Hur lyckas du med "sprättivägen"? Min vill inte riktigt,lever,men frodas inte. En av få som inte vill! Cyklamen,amaryllis,höstglöd lever och blommar om dock.
  • Fia 28
    Pimpinellan skrev 2012-09-28 15:27:34 följande:

Slänga levande blommor!? Förvånad Huvvaligen! Här slängs de först när de är stendöda och inget hopp finns vilket sker väldigt sällan,därav mitt stora antal numer! Skrattande Hur lyckas du med "sprättivägen"? Min vill inte riktigt,lever,men frodas inte. En av få som inte vill! Cyklamen,amaryllis,höstglöd lever och blommar om dock.
    Har slängt flera skvättiväg eller sprättiväg eller vad de nu heter. De växer ihjäl sej och blir till sist så höga och då är det lättast att börja om. Fröna gror direkt och tar inte länge innan man har en ny. Troligen vattnar du för mycket om den inte trivs.
  • Pimpinellan
    Fia 28 skrev 2012-09-28 15:33:50 följande:
    Har slängt flera skvättiväg eller sprättiväg eller vad de nu heter. De växer ihjäl sej och blir till sist så höga och då är det lättast att börja om. Fröna gror direkt och tar inte länge innan man har en ny. Troligen vattnar du för mycket om den inte trivs.

Vattnar lite,men den står i väster d.v.s får knappt nånsin sol,kanske blir för mörkt? Ska sätta om den så får vi se,jag ger inte upp än! Mamma hade en stor som fullkomligt exploderade så man t.o.m vaknade av ljudet! Frön överallt och säkert många avkommor hos släkt och vänner.
  • Fia 28
    Pimpinellan skrev 2012-09-28 15:36:55 följande:

Vattnar lite,men den står i väster d.v.s får knappt nånsin sol,kanske blir för mörkt? Ska sätta om den så får vi se,jag ger inte upp än! Mamma hade en stor som fullkomligt exploderade så man t.o.m vaknade av ljudet! Frön överallt och säkert många avkommor hos släkt och vänner.
    Mina står rätt ljust, så det kan nog säkert vara det. Dom verkar ha lite rolig tid på året att försöka sej. Just nu är hela vardagsrumsgolvet fullt med frön.
  • RockaTot

Hmm min sprättiväg är en meter lång pinne typ med fem blad längst upp. Vet inte hur den ska se ut eller vad man kan göra med den, min sambo undrar vad jag ska med den till men jag har väntat i några år på att nått ska hända, haha jag är urkass på blommor ändå vill jag ha dem!! Så 80st, vad gör du egentligen, vilket väderstreck, norr eller söder i landet? Jag gav bort en ynklig blomma, nån som ville ha just den ovanlig att köpa tydligen. Ett tag hos en annan var min ynkliga "blomma" en strålande sak dom bara växte och växte.. Nu tänkte jag unna dem större krukor och mer jord men de har kanske högre krav än så? Säg era blomhemligheter, måste man hålla på med näring och det där med vatten utan kalk - hur fixar man det utan trädgård, duger inte vanligt vatten alls..

• Pimpinellan
    RockaTot skrev 2012-09-28 19:31:15 följande:
    Hmm min sprättiväg är en meter lång pinne typ med fem blad längst upp. Vet inte hur den ska se ut eller vad man kan göra med den, min sambo undrar vad jag ska med den till men jag har väntat i några år på att nått ska hända, haha jag är urkass på blommor ändå vill jag ha dem!! Så 80st, vad gör du egentligen, vilket väderstreck, norr eller söder i landet? Jag gav bort en ynklig blomma, nån som ville ha just den ovanlig att köpa tydligen. Ett tag hos en annan var min ynkliga "blomma" en strålande sak dom bara växte och växte.. Nu tänkte jag unna dem större krukor och mer jord men de har kanske högre krav än så? Säg era blomhemligheter, måste man hålla på med näring och det där med vatten utan kalk - hur fixar man det utan trädgård, duger inte vanligt vatten alls..
    Så här sköter jag mina blommor-varav de flesta prunkar! :
    ställ dem om möjligt i rätt solläge. En silverkalla ska inte stå i fullt söderläge och en hibiskus aldrig i norr för att ta några exempel
    vattna regelbundet och efter vad blomman behöver! Vanligt kranvatten duger 
    vattna på det sätt blomman behöver,en cyklamen t.e.x aldrig nånsin ovanifrån
    vänd de flesta emellanåt utom de med känsliga blomknoppar som kan ramla av
    plantera om eller byt översta jordlagret varje år utom vissa som klarar länge perioder
    ta regelbundet bort vissna blad och blommor
    klipp ner de som skenar iväg,tappar blad eller ser trista ut och förnya via skott
    gödsla på sommaren,dock inte alla växter
    köp en blombok och kolla skötselråden! Solig
  • Fia 28
    RockaTot skrev 2012-09-28 19:31:15 följande:
    Jag vet inte vad jag gör för speciellt annat än att jag är noga med att inte övervattna o känner alltid före om jorden e blöt eller inte. Jag använder inget speciellt vatten och brukar sticka ner gödningspinnar på våren till dem som ska ha det. Alla förutom garderobblomman står relativt soligt. Planterar om när de växer ur krukan, vissa varje år andra mera sällan. Garderobblomman har växt fast i krukan så den har inte planterats om på 6 år, men den mår bra ändå. =) Tar bebisar och börjar om när de börjar se gamla ut, eller när skvättivägen får för lång stam. Delar och skänker bort när de blir för stora. Snurrar på krukan lite nu som då. Har dock inga blommande växter förutom en kalla och en julkaktus för jag tycker de är så fula mellan blomningarna. Hade jag sparat alla höstglöder, amaryllisar etc hade jag nog oxå haft 80st vid dethär laget. =)
  • annca
    CoolJen skrev 2012-09-27 19:44:06 följande:
    Jag har aldrig haft innerkruka, vad är det bra för?
    Hehe
    jag säger nästan tvärtom, vad är ytterkrukor?
    (Jodå jag vet vad ytterkrukor är, men använder nästan inte alls då jag tycker terracottakrukorna är snygga i sig själva!)
    ~*~ Ursäkta mig men hey! Man har väl rätt att ändra sig...? (W.Crafoord)~*~
  • CoolJen

Annca: Innerkrukor antog jag var de i plast som följer med blomman?
    Så egentligen är det en kruka i en kruka?
    De i terracotta ser jag som krukor som man behöver fat till, vilket jag inte äger några.
    Har som sagt inga innerkrukor och mina blommor klarar sig finfint ändå.

Vad ska man med innerkrukor till?

• RockaTot
    Fia 28 skrev 2012-10-01 15:25:21 följande:
    Jag vet inte vad jag gör för speciellt annat än att jag är noga med att inte övervattna o känner alltid före om jorden e blöt eller inte. Jag använder inget speciellt vatten och brukar sticka ner gödningspinnar på våren till dem som ska ha det. Alla förutom garderobblomman står relativt soligt. Planterar om när de växer ur krukan, vissa varje år andra mera sällan. Garderobblomman har växt fast i krukan så den har inte planterats om på 6 år, men den mår bra ändå. =) Tar bebisar och börjar om när de börjar se gamla ut, eller när skvättivägen får för lång stam. Delar och skänker bort när de blir för stora. Snurrar på krukan lite nu som då. Har dock inga blommande växter förutom en kalla och en julkaktus för jag tycker de är så fula mellan blomningarna. Hade jag sparat alla höstglöder, amaryllisar etc hade jag nog oxå haft 80st vid dethär laget. =)
    Men så tycker jag ju att jag gör, förutom gödningspinnar, men det låter inte så barnvänligt?... Jag dödar garderobsblommor och svärmorstungor, tur att det inte är som det sägs att man måste kunna sköta en krukväxt innan man har djur och barn för då hade det vart katastrof :- o

Hur tar man frö från den där skvättiväg, för den lever i alla fall om än som en pinne?
Svar på tråden Mina blommor växer ur sina krukor - vart finns nya?