RockaTot skrev 2012-09-28 19:31:15 följande:
Hmm min sprättiväg är en meter lång pinne typ med fem blad längst upp. Vet inte hur den ska se ut eller vad man kan göra med den, min sambo undrar vad jag ska med den till men jag har väntat i några år på att nått ska hända, haha jag är urkass på blommor ändå vill jag ha dem!! Så 80st, vad gör du egentligen, vilket väderstreck, norr eller söder i landet? Jag gav bort en ynklig blomma, nån som ville ha just den ovanlig att köpa tydligen. Ett tag hos en annan var min ynkliga "blomma" en strålande sak dom bara växte och växte.. Nu tänkte jag unna dem större krukor och mer jord men de har kanske högre krav än så? Säg era blomhemligheter, måste man hålla på med näring och det där med vatten utan kalk - hur fixar man det utan trädgård, duger inte vanligt vatten alls..

Så här sköter jag mina blommor-varav de flesta prunkar! :
ställ dem om möjligt i rätt solläge. En silverkalla ska inte stå i fullt söderläge och en hibiskus aldrig i norr för att ta några exempel
vattna regelbundet och efter vad blomman behöver! Vanligt kranvatten duger
vattna på det sätt blomman behöver,en cyklamen t.e.x aldrig nånsin ovanifrån
vänd de flesta emellanåt utom de med känsliga blomknoppar som kan ramla av
plantera om eller byt översta jordlagret varje år utom vissa som klarar länge perioder
ta regelbundet bort vissna blad och blommor
klipp ner de som skenar iväg,tappar blad eller ser trista ut och förnya via skott
gödsla på sommaren,dock inte alla växter
köp en blombok och kolla skötselråden!