• Capiche

    Tråden för oss som fick MF/MA i september och nu siktar på pluss igen!

    Hej, 

    Startar upp en tråd för oss som fått MA/MF i september-12. 

    Här kan vi prata av oss och stötta och följa varandra mot vägen till ett nytt plus. :) 

    Min historia kan ni läsa på www.capiche.blogg.se 

    Välkommna!

     


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-11-09 11:27
    Min blogg har nu mer lösen och det är
    användarnamn: capiche
    lösen: lillamy
  • Svar på tråden Tråden för oss som fick MF/MA i september och nu siktar på pluss igen!
  • Libra89

    Hej,

    jag fick mitt tredje missfall på raken den 4 september. Ville starta utredning så var till gyn men han tog mig inte på allvar kändes det som och menade på att jag var ju ung(snart 23) så det var nog ingen fara. Blir förbannad bara jag tänker på det, men bad om en remiss till en annan gynekolog. Hoppas dock på att bli gravid igen nu. Har ätit bidrottninggele fram till ÄL och sen börjat med Albyl Minor (62,5 mg) nu, man blir lite desperat efter tre missfall....trodde aldrig jag skulle börja självmedicinera ;) Det konstiga nu tycker jag är att jag har svagt rosa, lite "krämiga" flytningar nu, är på dag 22 tror jag i cykeln så har vet inte vad det är. Blödde inte särskilt länge efter mf, ca 7 dagar.

    Hoppas det tar sig för oss!

  • Capiche
    lyckostenlinda skrev 2012-09-28 16:40:14 följande:
    Hej! Har fått missfall tidigt nu tre månader på raken. Får se om man kan få ett plus som vill stanna denna gången
    Hej , välkommen in i tråden. 
    Är det tidiga missfall du fått? Säger dom inte att efter 3 missfall ska man kontakta gyn och kolla så man inte har brist eller annat på något?
    Libra89 skrev 2012-09-28 16:47:16 följande:
    Hej,

    jag fick mitt tredje missfall på raken den 4 september. Ville starta utredning så var till gyn men han tog mig inte på allvar kändes det som och menade på att jag var ju ung(snart 23) så det var nog ingen fara. Blir förbannad bara jag tänker på det, men bad om en remiss till en annan gynekolog. Hoppas dock på att bli gravid igen nu. Har ätit bidrottninggele fram till ÄL och sen börjat med Albyl Minor (62,5 mg) nu, man blir lite desperat efter tre missfall....trodde aldrig jag skulle börja självmedicinera ;) Det konstiga nu tycker jag är att jag har svagt rosa, lite "krämiga" flytningar nu, är på dag 22 tror jag i cykeln så har vet inte vad det är. Blödde inte särskilt länge efter mf, ca 7 dagar.

    Hoppas det tar sig för oss!
    Är det tidiga missfall du fått? 
    Jag åt med mitt andra barn bidrottninggele och det tog sig jättefort. 
    Tänkte kanske testa det snart också. 
    Man blir lite desperat ja!
    Va konstigt dom inte tog dig på allvar??????
    Som jag skrev ovan, läkarna brukar ju säga att efter 3 missfall ska man få hjälp och kolla så allt är OK med en. 

    Jag själv fick MF/MA bekräftat i går på vul. 
    Var i vecka 11...blöder massa klumpar och har vart hemska veckor med kontroller där allt vuxit men fostret stannat av m.m. Så nu måste jag vänta på allt ska blöda ut , blött sen i fredags stora klumpar och massa blod och det fortsätter bara med smärta men läkaren tyckte det såg bra ut igår så dom vill inte göra något utan låta kroppen ta det själv. 
    Så om två veckor ska jag ta nytt test och kolla om det är negativt. 
    Dom ville vi skulle vänta med att försöka tills efter en vanlig mens. 

    Men måste man vänta? Är det riskabelt inte göra det? Inte för jag tror det tar sig direkt efter ett missfall.? 
    Jag fick missfall med tvillingar ett par år sedan och då blev jag gravid med andra barnet 2 månader efter det. 
     
  • Capiche
    lyckostenlinda skrev 2012-09-28 17:15:58 följande:
    Jag pratade med infertilitetskliniken och fick skicka in en egenremiss. Det var en vecka sen
    Prova ringa upp igen nästa vecka och fråga om dom kikat på den och när du får en kallelse. 
     
  • Libra89

    Nja, lite olika. Första var en ofostrig grav som upptäcktes då jag fick lite blödningar i v. 10-11, sen ett till i v. 8 där vi såg hjärtat i v. 6 sen hade den dött. Sist nu var jag nästan i v. 6.
    Ja gynekologen tyckte vi skulle vänta tre månader o se men det är väl onödigt att vänta för det gjorde vi innan jag blev gravid nu sist så det har vi testat och mellan grav 1 och 2 så hade jag ingen mens så då tog det sig på en gång(cykeln var dock 9 v då). 
    Det här med att vänta har jag hört är något individuellt för det beror lite på hur man mår psykiskt, är kroppen redo för graviditet så är den annars tar det sig inte. Beklagar verkligen ditt missfall, är det första? Men jag kan hålla med om att det är bättre att blöda ut det själv om det har startat av sig själv. Jag har prövat bägge delarna och med skrapning var det som att jaha nu har jag verkligen inget kvar därinne längre, kändes tomt på en gång eller vad man ska säga när man vaknade upp.

  • Libra89

    Och jag fattar faktiskt inte varför de inte bara kan göra en utredning så att man kan sluta oroa sig över om man nu skulle ha brist på nåt. Jag tog ett sköldkörtelprov på eget initiativ förra veckan men det var normala värden där. Om man bara får kolla allt så kan man sen bara konstatera att det är otur eller fel på fostret liksom....

  • Capiche
    Libra89 skrev 2012-09-28 17:42:00 följande:
    Nja, lite olika. Första var en ofostrig grav som upptäcktes då jag fick lite blödningar i v. 10-11, sen ett till i v. 8 där vi såg hjärtat i v. 6 sen hade den dött. Sist nu var jag nästan i v. 6.
    Ja gynekologen tyckte vi skulle vänta tre månader o se men det är väl onödigt att vänta för det gjorde vi innan jag blev gravid nu sist så det har vi testat och mellan grav 1 och 2 så hade jag ingen mens så då tog det sig på en gång(cykeln var dock 9 v då). 
    Det här med att vänta har jag hört är något individuellt för det beror lite på hur man mår psykiskt, är kroppen redo för graviditet så är den annars tar det sig inte. Beklagar verkligen ditt missfall, är det första? Men jag kan hålla med om att det är bättre att blöda ut det själv om det har startat av sig själv. Jag har prövat bägge delarna och med skrapning var det som att jaha nu har jag verkligen inget kvar därinne längre, kändes tomt på en gång eller vad man ska säga när man vaknade upp.
    Ok. 
    Men har dom gjort ett vul och kollat så allt ser ok ut? samt cellprover? Va tråkigt med så många missfall. *Kram*

    Det är mitt andra missfall. Eller om man ska kolla det MA som hände mig nu..iom vi sett fostersäcken och ett jätte jätte litet foster med hjärtaktivitet men som inte ville växa sig större. 

    Jag fick missfall i tvillingar innan min 2:a pojke. Ena fostret åkte ut vecka 6 och andra åkte vecka 9 efter att vi sett den levde och och for omkring. Vet egentligen inte vad som var felet då.
    Jag har blödigt och haft sammandragningar igenom alla mina graviditeter även dom 2 som gått bra och jag har två friska pojkar idag. Men läkarna kommer inte fram till varför jag har så jobbiga graviditeter. 
     

    Tänk va vanligt det är med missfall. :/
    Mycket vanligare än man tror själv.  
  • FiorinaRullgardina

    Sitter på jobbet och hinner inte skriva just nu. Första dagen på jobbet och fick kommentaren "Nästa gång du blir gravid så tänk på att ta det lugnt" Rövhål!!

Svar på tråden Tråden för oss som fick MF/MA i september och nu siktar på pluss igen!