• Anonym

Kommer att bli stämd.

Är pappa till 3 underbara barn som jag har varannan vecka än så länge...
    Nämligen så att mitt ex kommer att stämma mig.
    Någon här på forumet som har någon erfarenhet om hur det kommer att gå till?
    Något råd ang advokat och liknande?
    Har aldrig varit i kontakt med någon liknande myndighet ang detta, dock har en utredning av soc gjorts där det inte kom fram till något negativt.

Jag börjar så här och hoppas på något bra svar för jag vill inte skriva för mycket då jag antar att barnens mor oxå sitter på denna sida.

• Svar på tråden Kommer att bli stämd.
  • Anonym

Det är jag inte riktigt säker på ännu, jag fick ett brev ifrån hennes advokat där det s tod om jag inte går med på hennes vilkor så kommer hon att stämma mig. Det framgår inte riktigt vad hon stämmer mig på. Jag ringde hennes advokat idag och frågade vad som hände och hon sa bara att de höll på att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten nu och att jag skulle få ett brev om några veckor.
    det är så mycket jag vet ännu.
    Kan man stämma någon för att den andra inte gör som en vill?

• Tow2Mater
    Anonym skrev 2012-10-02 17:44:21 följande:
    Ja det kan man väl, men forsta steget borde väl vara att forsoka komma overens via Familjerätten innan man går vidare till stämning. Har ni varit där?
  • Anonym

Nej vi har inte varit där, har bokat tider för ca 1 år sedan men på något sätt vart det aldrig så att vi kom dit.
    Hade ju mycket mer gått till familjerätten än domstolen då jag inte skiter pengar till en advokat. Hon däremot får allt betalt av sin pappa så för henne är det inget problem.
    Men skulle vilja veta lite mer hur allt går till?

• Jellybeanbaby
    Det är jag inte riktigt säker på ännu, jag fick ett brev ifrån hennes advokat där det s tod om jag inte går med på hennes vilkor så kommer hon att stämma mig. Det framgår inte riktigt vad hon stämmer mig på. Jag ringde hennes advokat idag och frågade vad som hände och hon sa bara att de höll på att lämna in en stämningsansökan till tingsrätten nu och att jag skulle få ett brev om några veckor.
    det är så mycket jag vet ännu.
    Nej.
    Hon stämmer dig antagligen på obetalt underhåll.
  • Anonym

Nä men hon kan ju inte få underhåll när jag har barnen på 50 %, eller?
    Hon tjänar mycket mer än mig och så har hon ju hela barnbidraget som är ganska saftigt eftersom vi har 3 barn tillsammans.
    Troligtvis är det vårdnaden men vet inte om man kan stämma någon för något annat...

• Tow2Mater
    Anonym skrev 2012-10-02 18:03:29 följande:
    Nej vi har inte varit där, har bokat tider för ca 1 år sedan men på något sätt vart det aldrig så att vi kom dit.
    Kanske hennes syn är att hon var beredd o villig att gå dit o samarbeta, men du kunde/ville inte komma så hon (och nu hennes advokat) ser dig som samarbetsovillig....?
  • Tow2Mater
     jag fick ett brev ifrån hennes advokat där det s tod om jag inte går med på hennes vilkor så kommer hon att stämma mig.
    Vilka är/var hennes villkor, eller vad är det hon egentligen vill?
  • Anonym

Nja, var nog både hon och jag som inte villle gå dit. Har doch aldrig fått någon kallelse till familjerätten så tror nog att det bara varit tomma hot från hennes sida.

Det hon vill att jag ska gå med på är ganska så larviga saker men dock saker jag inte kan gå med på.
    Det är massa punkter men vill inte ta alla här...
    Men tex så vill hon att vi ska ha 2 veckors perioder med barnen på sommaren vilket vi aldrig någonsin haft och passar inte mig.
    Sen vill hon ha hela barnbidraget (vilket hon redan har), men hon vill väl att jag skriver på att hon ska få det.
    Sen är det lite mer punkter som jag inte kan skriva här men alla lika larviga och det tänker hon gå till rätten med.
    Har man pengar kan man tydligen stämmma någon annan på precis vad som helst.
    Har hört att man måste gå igenom familjerätten INNAN man har någon tingsrättsförhandlig, men vet inte om detta stämmer.

• Tow2Mater
    Anonym skrev 2012-10-02 18:48:05 följande:
    Men tex så vill hon att vi ska ha 2 veckors perioder med barnen på sommaren vilket vi aldrig någonsin haft och passar inte mig.
    Hmm... du kanske tycker det är larvigt, men jag skulle nog gora det samma som hon där om jag måste. En vecka kan man ju inte resa långt på alls. Kanske om du erbjod 2 veckor i stoten under iallafall t ex Juli månad?
Svar på tråden Kommer att bli stämd.