• Anonym

Kommer att bli stämd.

Är pappa till 3 underbara barn som jag har varannan vecka än så länge...
    Nämligen så att mitt ex kommer att stämma mig.
    Någon här på forumet som har någon erfarenhet om hur det kommer att gå till?
    Något råd ang advokat och liknande?
    Har aldrig varit i kontakt med någon liknande myndighet ang detta, dock har en utredning av soc gjorts där det inte kom fram till något negativt.

Jag börjar så här och hoppas på något bra svar för jag vill inte skriva för mycket då jag antar att barnens mor oxå sitter på denna sida.

• Svar på tråden Kommer att bli stämd.
  • h8him
    Anonym skrev 2012-10-02 19:35:36 följande:

Men har ju inte ett jobb där jag har semester på sommaren vilket då blir omöjligt för mig att ha 2 veckor på sommaren.
    Tack för dina åsikter men söker mer vad som kommer att  hända när hon går till tingsrätten...

Varför är det omöjligt? Kan du ha en vecka i taget borde du kunna ha två.
  • Anonym
    Tow2Mater skrev 2012-10-02 20:08:59 följande:
    Kontakta ditt forsäkringsbolag och ta reda på om du har en försäkring med rättsskydd, det kan isåfall täcka kanske 80% av rättskostnaderna.

Har kontaktat dem och jag måste kontakta advokat innan så får se sända in nått papper om vad det handlar om sedan tar mitt försäkringsbolag ställning till om de finns någon täckning för fallet eller ej, vilket betyder en kostnad för mig i vilket fall som helst.
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym skrev 2012-10-02 20:04:26 följande:

Jo jag förstår vad hon skriver men går inte med på det. Det är petiga saker och tex att jag ska skriva på att hon ska få hela barnbidraget vilker hon redan har. Hon skriver oxå att hon ska stå för kläder till barnen och jag har då inte sett ett enda plagg komma till mig så det står jag själv för.
    Bara larviga saker men med pengar kommer man tydligen långt.
    Jag skulle kunna gå upp i rätten och jag säljer min lägenhet men då har jag ju ingenstans att ha barnen...
    Om du har låg inkomst så kanske du kan få rättshjälp. 

Har du fått ett brev från advokaten, eller flera?  
  • Anonym (Mimmi)
    Anonym skrev 2012-10-02 20:12:08 följande:

Har kontaktat dem och jag måste kontakta advokat innan så får se sända in nått papper om vad det handlar om sedan tar mitt försäkringsbolag ställning till om de finns någon täckning för fallet eller ej, vilket betyder en kostnad för mig i vilket fall som helst.
    Ja, en kostnad blir det i vilket fall, du måste minst betala för rådgivning en timme själv. 
  • SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-10-02 20:07:09 följande:

Nej för sommaren är ingen given semester för alla, vi som jobbar som mig har semester på vintern och då kanske jag vill ha 2 veckors på vinter.... Vad händer dårå...?
    Kan du länka till något sånt fall för jag har  sökt över ett halv år efter ett sånt fall men inte hittat.
    Du kan ju deala med henne, hon får två i stöten på sommaren, du på vintern. Eller bättre, tre v för så kommer ni inte i ofas med varannan v.
    Faktum kvarstår, oavsett vad du tycker, att mamman inte behöver bry sig ett skit i att du inte har semester på sommaren. Om hon får igenom sina krav efter att du har förklarat ditt är ju inte säkert. Men hon behöver som sagt inte bry sig alls.

Du menar om jag kan länka till något fall där pappan fått delat barnbidrag utan mammans medgivande? Nej, jag har inte letat eftersom det inte är aktuellt för mig men leta här på fl. Gå in på pappasidorna, de brukar veta det mesta.

• Anonym
    h8him skrev 2012-10-02 20:11:36 följande:
    Varför är det omöjligt? Kan du ha en vecka i taget borde du kunna ha två.

Pga att jag har möjlighet att jobba varannan vecka på annat jobb så att jag får det att gå runt med barnen.
    Verkar som att alla har hur mycket pengar som helst, det har iaf inte jag!
  • h8him
    Anonym skrev 2012-10-02 20:04:26 följande:

Jo jag förstår vad hon skriver men går inte med på det. Det är petiga saker och tex att jag ska skriva på att hon ska få hela barnbidraget vilker hon redan har. Hon skriver oxå att hon ska stå för kläder till barnen och jag har då inte sett ett enda plagg komma till mig så det står jag själv för.
    Bara larviga saker men med pengar kommer man tydligen långt.
    Jag skulle kunna gå upp i rätten och jag säljer min lägenhet men då har jag ju ingenstans att ha barnen...
    Barnbidraget kan du aldrig få som du skriver. Men jag tror en förändring är på gång om något år.

Har du ingen hemförsäkring?
  • Anonym (Mimmi)
    Tow2Mater skrev 2012-10-02 20:14:19 följande:
    Det finns också rättshjälp:
    www.rattshjalp.se/Om-rattshjalp/

Hitta en advokatfirma i din trakt som har en initial gratis rådgiving, de kan hjalpa dig sortera genom hur du ska kunna betala.
    Den där länken funkar inte, i vart fall inte för mig. 

• SupersurasunkSara
    Anonym skrev 2012-10-02 20:14:38 följande:

Pga att jag har möjlighet att jobba varannan vecka på annat jobb så att jag får det att gå runt med barnen.
    Verkar som att alla har hur mycket pengar som helst, det har iaf inte jag!
    Jag har varit lågavlönad 'jämt' (tills för nåt år sen) visserligen haft barnbidraget och underhåll men har haft det verkligt knapert. Det går för att det måste gå.
    Vad är det som kostar så mycket?
    h8him skrev 2012-10-02 20:14:59 följande:
    Barnbidraget kan du aldrig få som du skriver. Men jag tror en förändring är på gång om något år.

Har du ingen hemförsäkring?
    Är du helt säker? Har bestämt för mig att en pappa fick rätt till halva barnbidraget efter tvist med mamman. Menvete tusan var jag läste det.

Svar på tråden Kommer att bli stämd.